Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik heb hem op mijn tocht naar Galicië en terug thuisgelaten (had een vouwband liggen) omdat de algemene tendens hier op het forum was dat je in West-Europa overal fietsenwinkels tegenkomt. Toen ik een nieuwe band nodig had, waren die onvindbaar, net dicht op het moment dat ik door een dorp reed, of ze hadden geen banden. De enige band die ik uiteindelijk op de kop kon tikken, leverde me na een dag of wat een klapband op. Gelukkig was ik toen inmiddels in Frankrijk in de buurt van een fietsenwinkel die nog 1 Schwalbe Marathon in mijn maat (nou ja bijna; 42-559 ipv 50-559) had. Kortom, als je het geen punt vindt van je route af te wijken en op industrieterreinen bij grote steden een Decathlon te zoeken, of je overnacht in steden en brengt daar toch soms een halve dag door tot alles weer open is, en ben je niet erg kieskeurig wat voor band er om je velg ligt, dan kan ik me goed voorstellen dat je geen reservebuitenband meeneemt. Kampeer je, blijf je liefst zo veel mogelijk weg uit stedelijk gebied, wil je geen tijd verdoen met gezoek of heb je zo je wensen voor een bepaald type band, dan kun je er naar mijn mening beter zelf een meenemen.Dory schreef:Ik twijfel of ik wel of geen extra buitenband meeneem op onze fietstocht door Spanje.
We hebben 28 inch wielen.
Hoe doen anderen dit?
Als we met de auto gaan leg ik altijd een reserveband in de auto, dan hebben we op zijn minst één adres waar met zekerheid een goede band te halen valt.Dory schreef:Hoe doen anderen dit?
Supreme 1 heb ik vervangen in een Engelse wegberm.keesswart schreef: Sinds 2009 hebben we 3 Marathon Supremes (bandbreedte 50 mm) en 2 Big Apples (ook 50 mm) versleten. In landen als Zuid Afrika, IJsland en Noorwegen hebben we op Marathon XR's gefietst. Van deze oerdegelijke tractorbanden komen we voorlopig nog niet af, want ze zien er na 5000 km nog prima uit.
Supreme 1: na 11.200 km gewisseld van voorwiel naar achterwiel, na 19.000 km in een dag tweemaal lek. Toen was deze band dermate uitgerekt, dat ik hem niet meer goed om de velg kon krijgen. Langs de kant van de weg heb ik toen een reserveband gemonteerd.
Supreme 2 was waarschijnlijk een maandagochtendexemplaar. Na 2950 km omgeruild bij de leverancier, nadat de band in korte tijd driemaal lek was geraakt door heel normale steentjes en schelpjes.
Supreme 3: na 13.200 km om het achterwiel kreeg deze band een bobbel.
Big Apple 1: na 17.000 km om voorwiel vervangen.
Big Apple 2: na 6400 km gewisseld van achterwiel naar voorwiel en na 12.700 km vervangen.
Afgezien van Supreme 3, die een bobbel kreeg, zagen de banden er nog niet heel slecht uit toen ze vervangen werden. Mijn voorlopige conclusie is dat ze het ergens tussen de 10 en 20 duizend km kunnen begeven, ook als ze er nog redelijk goed uitzien.
keesswart schreef:Jazeker. Sinds ik een jaar of 30 terug op zondagmiddag in Appelscha (gelukkig geen bible belt) aan moest bellen bij een fietsenmaker voor een nieuwe band, ga ik nooit meer weg zonder reserve.HansvanderVeeke schreef:Neem je altijd een reserve buitenband mee op reis?
Tot een jaar of tien geleden kwam het meer dan eens voor dat we onderweg een nieuwe band nodig hadden, met als dieptepunt onze tocht naar Wales in het heggenknipseizoen van 2000 (zie hier).
Sinds we op XR-, Supreme- of Big Apple banden rijden, heb ik nog tweemaal een reserveband nodig gehad: ter vervanging van het maandagochtendexemplaar (dat er op het oog prima uitzag, maar niet tegen grind en schelpjes leek te kunnen) en een hoogbejaarde band die toch niet zo onsterfelijk bleek te zijn als ik had gehoopt.
Op het laatste Paasweekend spatte de suïcidale achterband van Roel met een daverende knal uit elkaar, zonder waarschuwing vooraf. Helaas was dit een 28 inch band, dus kon ik hem met mijn 26 inch vouwband niet helpen...
Wat dat betreft: een fragiel dun bandje als reserve meenemen iets mischien te veel van het goede, maar het kan flink in gewicht en volume schelen als je niet de volle breedte en volle dikte meeneemt als reserveband. Bij problemen met één band kun je bovendien altijd kiezen welke je op het voor of achterwiel wilt hebben. Het voorwiel heeft nu eenmaal veel minder te verduren.bert sitters schreef:Een opvouwbare band weegt niet zo veel en kost niet veel ruimte.
Een warm pleidooi voor niet al te oude banden!keesswart schreef:11.200 km
19.000 km
2950 km
13.200 km
17.000 km
6400 km
12.700 km
Mijn voorlopige conclusie is dat ze het ergens tussen de 10 en 20 duizend km kunnen begeven
Tijdens mijn eerste grote tocht in 1979 ontstond er een bobbel in een van mijn banden, het gevolg van draadbreuk. In Ierland waren toen nergens 28 inch banden te krijgen. Een fietsenmaker knipte een stuk uit een oude buitenband en legde dat onder de bobbel. Die verdween daardoor niet, maar kon nu rustig doorslijten terwijl de binnenband werd beschermd door het inlegstuk. Zo heb ik nog 1000 km door kunnen fietsen. Met een bonkend wiel, dat wel.Wim schreef:Kies je niet voor een reserveband, dan zou ik in elk geval reparatiemateriaal voor een buitenband meenemen. Het kan altijd fout gaan, zelfs met redelijk stevige banden. Een stuk scherp staal dat je te laat ziet, of een scherpe steen, en het is gebeurd.
Iedereen weet dat een vouwband preventief werkt, net als een regenpak: als je het bij je hebt, blijft het droog.Rongyos schreef:De enige vakantie waar we onze vouwband thuis lieten (in Ierland) hadden wij 'm natuurlijk juist nodig.
Wat een dienstverlening van je fietsenmaker! Houd deze man of vrouw vooral in ere.Dory schreef:We hebben er toch maar één gekocht...
We mogen hem terug geven aan onze fietsenmaker als we hem
niet gebruiken - tof!