Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vertrekpunt - Forum Wereldfietser

vertrekpunt

Hallo,

Ik ga vanaf 22 augustus op fietsvakantie in Frankrijk, ik ga twee routes aan elkaar knopen: de Groene Valleien route en de Normandie - Bretagne route.

Nu zit ik me af te vragen wat handiger is: beginnen in Rennes en dan terug naar huis te fietsen, of toch beginnen vanuit huis en dan naar Rennes te fietsen.

Wat is de heersende windrichting? Heeft iemand ervaring met het fietsen vanuit Normandie/ Bretagne naar huis?

Groet,

Paul
Paul, ik zou gewoon vanuit huis fietsen, dan heb je in ieder geval een onbekend doel en is het echt vakantie, anders fiets je alleen maar naar huis. Voor wat de wind betreft, die zal in het algemeen zuid-west zijn. (net als in NL)
Zuid-noord heb je de zon niet in je ogen. En vaker wind mee.
Als het gaat voer wind mee en zon, dan is vanuit Rennes naar huis fietsen de beste optie. Ik sluit me echter bij _Peter_ aan: Van huis wegfietsen is voor mij veel leuker dan naar huis fietsen.
Je kan je treinrit natuurlijk ook in twee splitsen, dus naar bvb Amiens treinen en van daaruit een lus fietsen met Rennes als verste punt. Dan is er geen "heen" of "terug".
Naar iets onbekends fietsen is inderdaad spannender en de zon in je gezicht verkleint de kans op rode kuiten 8)
Naar huis fietsen is relaxter...
Dilemma dus. Ben benieuwd wat het gaat worden. Zeker een heerlijke fietstocht, veel plezier :D
Ik ben de afgelopen twee jaar vanuit Italië en Tsjechië naar huis gefietst. Daar waren goede praktische redenen voor die ook dit jaar misschien wel zullen gelden. Maar als ik de keus had fietste ik weg van huis, het onbekende tegemoet.
Hoi Paul,
Ik heb ervaring met allebei (wegfietsen of naar huis fietsen) en eerlijk gezegd heb ik weinig verschil gemerkt. Ik ben langs de westkust van Frankrijk noordwaarts gereden en heb een paar dagen wind tegen en een paar dagen wind mee gehad, kwam ook iemand tegen die al een paar keer naar Compostela was gefietst en de ene keer veel tegen en de andere keer veel mee had. Van de wind moet je het dus niet laten afhangen. Voordeel van naar huis fietsen is dat je ter plekke op het verste punt moet wachten op vervoer terug of je moet haasten om het gereserveerde vervoer te halen.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden, ben zelf ook wel geïnteresseerd in deze route(s). Wellicht zie ik je bij het volgende rondje Groningen?
Groet, Petra.
hallo,

Ik heb de keuze gemaakt om met de trein naar Rennes te gaan en dan terug te fietsen. Ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde gedaan met de Groene Weg (van zuid naar noord) en had niet het gevoel dat ik naar huis toe fietste. Voor mij is met name het gemak leidend geweest bij deze beslissing, ik fiets prettiger als ik niet op een bepaalde dag ergens MOET vertrekken, de vrijheid is leidend :)

@Petra, als het rondje Groningen niet op 5 juni is dan ben ik er in principe bij :D

Paul
Mijn plan. Ik vertrek volgende week maandag naar Groningen vanuit Den Haag. Volg de fietscursus bij Marten en fiets dan via de tien provincien route naar Eijsden en dan verder via de groene valleien route naar Boulonge Sur Mer en dan langs de kust weer naar den haag.

Mario