Tot nu toe heb ik na aardig wat uurtjes op het internet begrepen dat de fahrradmanufaktur t400 heel veel fiets is voor je geld. Mijn vraag is of dit ook voor de t400 rohloff geldt. Deze fiets is namelijk 2 keer zo duur. Ik ben redelijk op de hoogte van de voordelen van de rohloff-naaf en de magura hydr. remmen. Toch zou ik graag willen dat iemand nog eens zijn licht liet schijnen over deze fiets en misschien is er wel iemand die op deze fiets rijdt. Graag jullie bevindingen.
Hoi,
Ik zie dat de standaardfiets EUR 950 kost. Dan geloof ik best dat de Rohloff uitvoering 2 keer zo duur is, want alleen die Rohloffnaaf zit in de retail al rond de 900 euro.
Ik rij sinds kort (2 weken) een vouwfiets met Rohloffnaaf (Birdy Grey). Ik heb er nu zo'n 300 km mee gefietst:
* Je kunt schakelen onder kracht;
* Je kunt schakelen tijdens stilstand (handig bij stoplicht ofzo);
* Je hebt 14 versnellingen met een groot bereik;
* Indexatie in de naaf en niet in de shifter. Dus geen kabels verstellen;
* Naaf ziet er heel sollide uit;
* Mailen met service@rohloff.de is altijd snel en goed antwoord.
* Minder slijtage omdat de ketting in 1 lijn loopt.
Ik vind dit ideaal. Ik weet zeker dat mijn volgende fiets ook weer een met Rohloff gaat worden als de huidige naaf zo blijft rijden als het nu doet.
Ik kocht de Rohloff fiets omdat ik tijdens mij jeugd (zeg 1990) altijd gezeur had met de derailleur van mijn moutainbike (slecht onderhoud, en toen ik 15 was dacht ik: hoe meer olie hoe beter....). Dus 'derailleurfobie'. En verder heb ik al een paar Nexus 7 versnellingsnaven gesloopt en ik was ontevreden over het bereik.
Nu heb ik eindelijk de voordelen van zowel derailleur als naafversnelling. Muggeziifters gaan natuurlijk nu zeggen dat Rohloff 2% minder efficient is dan derailleur (ofzo) maar voor touring maakt dat niet zoveel uit. Het rendementsverlies met derailleur is veel minder dan het verlies van een gewone versnellingsnaaf, als we tenminste Rohloff zelf moeten geloven.
Hou er wel rekening mee dat een fiets met Rohloffnaaf doorgaans zwaarder is dan derailleur.
Je moet jezelf wel afvragen of je zo'n relatief goedkope (in standaardvorm) fiets met Rohloffnaaf moet nemen. Neem dan meteen een topfiets waar alles top aan is (maar ik heb makkelijk praten, zonder auto -> dus plenty geld).
PS: Ow ik lees nu dat je al op de hoogte bent van de voordelen van Rohloff. Ik zou zeggen: zorg in ieder geval dat in je volgende fiets een Rohloff naaf zit!
Groetjes,
jos