Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij vervanging crank van oude Giant Expedition - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij vervanging crank van oude Giant Expedition

Van mijn oude (paarse) Giant Expedition is het Shimano FC-M430 crankstel versleten. Ik heb er een nieuw crankstel op gezet, maar na montage blijkt deze een flink (ik schat 1-1,5 cm) stuk naar links uit te komen, zodat e.e.a. niet goed meer werkt.
Dom natuurlijk. De nieuwe kwam echter van een andere oude (blauwe) Giant Expedition, zodat ik er van uit ging dat het wel zou passen.

mijn vragen:
1. kan ik de (Deore LX)-derailleur zodanig verstellen dat dit nog passend gaat worden, of is dit onbegonnen werk?
2. hoe kan ik aan een FC-M430 crankstel komen, of wat zou anders een vergelijkbaar maar vooral passende crank kunnen zijn?
3. indien ik alleen de twee grootste bladen zou vervangen, welke bladen zijn dan geschikt en passend? Op de grote staat M-42, op de middelste niets, op de kleinste die niet vervangen hoeft te worden! staat IG/HG M-22/M9 N-22.

- de FC-M430 betreft een 7-speed (42-32-22), 170 lengte (maar langer vormt geen bezwaar)
- het niet-passende crankstel is een FC M171 (42-34-24)
- de nieuwe FC-M430 die ik op internet kan vinden, lijken allemaal 9-speed te zijn.
Niet iedere crank werkt met dezelfde lengte trapas.

Als je de trapas ook overzet kom je waaschijnlijk wel weer goed uit qua kettinglijn.
Shrek,

dank voor je suggestie over het overzetten van de trapas.
Over de blauwe Giant beschik ik niet meer en over de trapas daarom ook niet meer. Wel heb ik voordat ik afscheid van de blauwe Giant genomen heb, de nog bijna nieuwe FC M171 crank gedemonteerd. Vandaar dat ik die nog had liggen.

Overigens wil ik me niet aan trapassen wagen. Montage daarvan én ook nog eens allerlei verschillende maten, dat gaat bij mij waarschijnlijk nog slechter aflopen dan een nieuwe crankstel monteren :oops:
mikefiets schreef: mijn vragen:
1. kan ik de (Deore LX)-derailleur zodanig verstellen dat dit nog passend gaat worden, of is dit onbegonnen werk?
2. hoe kan ik aan een FC-M430 crankstel komen, of wat zou anders een vergelijkbaar maar vooral passende crank kunnen zijn?
3. indien ik alleen de twee grootste bladen zou vervangen, welke bladen zijn dan geschikt en passend? Op de grote staat M-42, op de middelste niets, op de kleinste die niet vervangen hoeft te worden! staat IG/HG M-22/M9 N-22.
De kern van het probleem zit in de tijd: de laatste jaren worden crankstellen verdiept (dished) geconstrueerd met een kortere trapas. Vroeger was dat andersom.
Of de derailleur dit aankan, moet je gewoon proberen. Is niet van hieruit te beoordelen. 1cm = 10mm verschil in kettinglijn is wel ongelofelijk veel. Lijkt onwaarschijnlijk. Dit vergt een verschil in trapaslengte van 20mm. 107 en 127mm bestaan inderdaad, maar....107mm wordt niet voor triples gebruikt.
Kettingbladen moeten wel passen. 4 of 5 arm en dezelfde boutcirkel diameter. 8 of 9 speed is geen probleem. FC 430 is Alivio en de boutcirkel is 104mm. Alivio cranks zijn thans niet meer voor vierkant JIS trapas te krijgen en dan neem je dus Acera.
Losse kettingbladen: http://www.bikester.nl/shimano-alivio-f ... 71809.html
FC-171 is Tourney, de allerlaagste kwaliteit van Shimano. Mijn advies zou zijn: vervang de versleten kettingbladen. Probleem opgelost.
Kan je niet alleen de bladen overzetten?
Of zijn die aan elkaar geklonken?
mikefiets schreef:Overigens wil ik me niet aan trapassen wagen. Montage daarvan én ook nog eens allerlei verschillende maten, dat gaat bij mij waarschijnlijk nog slechter aflopen dan een nieuwe crankstel monteren :oops:
Ook de andere scenario's geven plenty mogelijkheden om de mist in te gaan. Ik zou je juist aanraden om hier ervaring op te doen. Het vervangen van de trapas als je een cranckstel vervangt is in dit segment heel gebruikelijk, ondanks alle ethische bezwaren.
Ethische bezwaren om een trapas te vervangen? :lol:
Voortijdig vervangen is verspilling.
Nieuwe triples voor JIS vierkant zijn, dacht ik toch, meestal voor 122 mm trapas bij Shimano tegenwoordig.

Te Rotterdam: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3853

Je zit in de Randstad, zit op dit forum, en het is een zeer veel gebruikte trapas. Als het niet werkt zet je hem op vraag en aanbod alhier voor 15 euro. Ze bieden 10, settlen voor 12.50, en ik denk dat je hem binnen een week kwijt bent.

Je hebt nog wel een sleutel nodig voor trapassen.

@sjefke, die 20 mm is inderdaad veel maar niet alle trapassen zijn symmetrisch in hun lengte links en rechts, heb ik begrepen.

edit: ik heb even bij Shimano gekeken http://si.shimano.com/ ,die nieuwe crank heeft inderdaad 122 mm nodig. Die oude daar kan ik geen wijs uit worden, Shimano geeft vier breedtes op.

Maar als je bladen vervangt:
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... /aid:35987
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:164985

dan hebt je wsl ook nog zoiets nodig:
https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... /aid:96295 , maar misschien kun je hem van je oude buitenblad afhalen en op de nieuwe monteren. Je hebt wel kans dat je moet gaan draadsnijden.
djveer schreef: @sjefke, die 20 mm is inderdaad veel maar niet alle trapassen zijn symmetrisch in hun lengte links en rechts, heb ik begrepen.
Dat klopt, maar dat is alleen zo bij Shimano JIS 107mm en 110mm, al heb ik bij metingen dat niet in alle gevallen bevestigd gezien. Shimano kent ook zijn raadsels.
Alien schreef:Voortijdig vervangen is verspilling.
Dat is economie, geen ethiek. Ethiek gaat over levensvragen. Wat een poeha Leon!
Ik was niet degene die het ter sprake bracht. Maar dat voortijdig vervangen verspilling is, staat vast. En dat is wel degelijk een ethisch vraagstuk, naast een economisch (het één sluit het ander overigens niet uit).
Alien schreef:Ik was niet degene die het ter sprake bracht. Maar dat voortijdig vervangen verspilling is, staat vast. En dat is wel degelijk een ethisch vraagstuk, naast een economisch (het één sluit het ander overigens niet uit).
Sorry, mijn excuses, je hebt gelijk. Het was Leon.
Ik ben zelf econoom, maar zal dat echt niet met ethiek verwarren.