Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec - Forum Wereldfietser

Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec

Omdat ik bij het aanschaffen van mijn fiets heel veel heb gehad aan dit forum plaats ik nu ook even mijn ervaringen.

Ik ben sinds maart in het bezit van een Mi Tech P1 trekking fiets met de volgende eigenschappen:
- Pinion p 18
- Gates Carbon drive
- Swissdrive evo display en motor en 550 watt uur Li-ion batterij. DT Swiss steek-as.
- Shimano XT schijfremmen
- Het frame is zwart geanodiseerd.
- Schwalbe marathon Supreme banden 50 mm.
- SQ labs zadel 611
- Supernova E3 koplamp en achterlicht met SON naafdynamo
- Tubus Vega en Syntace C3 ligstuur. Ergon GP2 handvatten, Idworx SKS chromoplastic spatborden.
-Ik heb er ook een achterwiel zonder motor bij (verwisselen duurt 4 min.). Zonder motor en batterij weegt de fiets 15.6kg (personen weegschaal).

Ervaringen en bespiegelingen:
-De hele fiets is f*cking awesome. Next level mobility enzo. Ik ben echt verliefd op dat ding. Iedereen die er op fietst wil er gelijk ook een. Vanuit Den Haag pak ik de hele randstad met de fiets. Het gaat gewoon sneller en het kost praktisch niets. Opladen kost nog geen € 0.20 aan stroom. Afstanden tot 70km zijn perfect te doen. Mijn vrouw heeft een Flitzbike. We fietsen beiden 15.000 km per jaar. Auto en geopolitiek gemekker met olie is volstrekt overbodig geworden. Kostuum in de ortlieb tassen en gewoon even omkleden op je werk (geen zweet, tenzij je dat wilt).
-Jurgen Militzer is een koning. Ik was echt een lastige klant met heel specifieke wensen. Jurgen voert alles uit voor een hele schappelijke prijs. De fiets kostte ongeveer € 7.000. Een Santos kwam uit op € 9.000 en een Idworx Opinion (die voor mij te zwaar aanvoelt) was met ondersteuning helemaal onbetaalbaar. Daarbij was ik niet zo heel blij met mijn Idworx ER. Dat ding bleef maar kraken.
-De motor en batterij houden het in stand 1 ruim 130km vol bij neutraal weer. sterke wind tegen reduceert de actieradius aanzienlijk. Vandaar het ligstuur dat scheelt aanzienlijk.
-De Pinion, Carbondrive, Goswiss en Shimano XT remmen vind ik heel fijn. Ik ga nooooit meer terug naar een derailleur of ketting. Zo'n riem is zo heerlijk zorgeloos. Mogelijk dat ik wel ooit weer terugkeer naar Magura firmtechs die waren wel aanzienlijk onderhoudsvrijer. Maar remmen minder goed bij nat weer. De XT remmen lopen toch altijd een beetje aan en er gaan toch vrij veel blokjes doorheen.
-Het Mi-tech frame kan op maat maar ik heb een standaard 58 cm. Past heel fijn, stuurt briljant en is heel stijf.

http://imgur.com/a/eAYc5

<blockquote class="imgur-embed-pub" lang="en" data-id="a/eAYc5"><a href="//imgur.com/a/eAYc5">Mi tech pinion 18 Swissdrive gates carbon drive</a></blockquote><script async src="//s.imgur.com/min/embed.js" charset="utf-8"></script>
Dit is inderdaad echt een prachtding.
Recreatieve fietstochten doe ik (voorlopig ?) liefst zonder ondersteuning, maar voor woon-werk-verkeer is dit het ultieme wapen.

Bij één detail heb ik mijn bedenking : waarom een naafdynamo ?
De elektriciteit voor de verlichting kan toch gewoon uit de accu worden gehaald ?
Eventueel met behulp van enige elektronica.

Veel succes ermee, en hou ons zeker op de hoogte met een langeduurtest.
Wat ik me afvraag is in welke mate je het volledige versnellingsbereik op zo'n fiets gebruikt als je met ondersteuning rijdt?

Renaat
Jürgen Militzer kent geen lastige klanten....alleen mensen die weten wat ze willen.
Voor maatwerk met of zonder motor: Mi:tech!
Dank voor de positieve reacties :D

De SON dynamo zit erin omdat ik er ook een achterwiel bij heb zonder motor. In 4 minuten heb je dan een normale fiets (met licht). En precies ook wat jij zegt, voor recreatie is elektrische ondersteuning meestal niet echt nodig.

Voor mijn gevoel heb je juist bij een ebike een groter bereik aan versnellingen nodig. Je gaat van heel langzaam naar heel snel. Het grote voordeel ten opzichte van de derailleur is dat je heel snel door de versnellingen heen kunt schakelen.
Vooral als je veel moet stoppen en optrekken duurt een derailleur voor mij te lang (heb hiervoor kort een Kalkhoff speed pedelec gehad, niet kopen, troep).

De eerste vier versnellingen gebruik ik niet in stadsverkeer maar wel bij singletracken, voor de lange helling op het parcours in Schoorl heb ik de eerste versnelling echt nodig.
Er staat nu overigens 2400 km op de teller.
Leuk om te lezen. Ietwat gekleurd geloof ik, maar nog steeds leuk. Wat waren nu die heel lastige specifieke wensen die jou tot de spreekwoordelijke pain-in-the-arse maakten?

Oh, en rij je dan Schoorl met dat normale achterwiel of juist met ondersteuning?
Hi Travelmaster,

Ik ben natuurlijk volstrekt objectief :wink:

MTB-routes doe ik altijd zonder motor. Met motor is trouwens ook dikke pret maar als snel te link. De MTB-route in Amerongen is trouwens heel tof geworden.

Ik vond de standaard Mi-Tech voorvork er niet uit zien. Daar zat een soort van spacer tussen de vork en de onderkant van het balhoofd (ik geloof dat ze nu een nieuwe standaard vork hebben). Die heeft Jürgen gewisseld en opnieuw gecoat enzo.

Ik wilde per se van die Idworx SKS chromoplastic spatborden omdat ik de bevestigingen (zowel van stangetje aan spatbord, als spatbord aan bagagedrager) veel beter en mooier vind.

De achterpatten voor de steekas worden op mijn verzoek verstevigd (nieuwe nog niet binnen). Het ging om een alu randje dat het torsieblokje op zijn plek hield. Het werkt wel maar kan beslist beter. Beetje lastig uitleggen, maar als je het ziet...

Eerst had ik Magura MT4 remmen erop maar die zijn nu gewisseld voor Shimano XT schijfremmen. Die XT remmen remmen bijteriger en piepen veel minder. Ze lopen wel weer ietsje meer aan dan Magura Firm Tech. Firm-tech blijft toch wel de beste rem die er is in mijn nederige opinie.

Heb jij trouwens een Swissdrive in je Travelmaster? Hoe bevalt die snaarspanner? Heb je het gevoel dat er veel extra wrijving ontstaat?
Ik? Nee joh, ik heb helemaal geen elektrisch ondersteunde fiets. Ik heb gewoon een simpele Travelmaster 2.6 Special Alu. Paar jaar oud alweer, 3x9... Old-school;)!

En de parcoursen zou ik er mee kunnen rijden maar daarvoor pak ik toch liever mijn Trek Superfly... :wink:
Aha.
Ik ben in elk geval stik jaloers op iedereen met Magura Firm-Tech remmen :)
Ik niet, maar ik weet niet wat ik mis want ook die heb ik niet. V-brakes stoppen de roadtrain waarop ik rij, met fiets en kinderkar, ook prima :P .
mitech schreef:Voor mijn gevoel heb je juist bij een ebike een groter bereik aan versnellingen nodig. Je gaat van heel langzaam naar heel snel.
Dat vindt ik niet logisch.
Een steile helling met mijn fiets met 4 km/u tegenop ploeter doe jij aan bijna de dubbele snelheid want je hebt immers ondersteuning.
Aan het andere eind van het spectrum is het met de ondersteuning vanaf 25 km/u gedaan dus heb jij niks anders dan een zware fiets.
Doet er niet toe, de fiets is namelijk f*cking awesome.

8) :lol:
Dank voor de inscherping. Het misverstand zit hem in de aanname dat de ondersteuning bij 25km/u op houdt.
Het is een speedpedelec. Normale kruissnelheid ligt tussen de 38 en 42 km/u.
Anders is er geen tijdwinst ten opzichte van niet-elektrisch fietsen.

Wanneer je tot 25km/u ondersteund wilt fietsen en geen mtb-routes wilt doen zou je met een Pinion p9 heel goed uit de voeten kunnen.
Gefeliciteerd met je nieuwe brommer.
Aangezien je veel hebt nagedacht over het ontwerp, heb je vast ook nagedacht over het volgende :
Laat je de fiets voor 2017 keuren en ga je dus legaal rijden ( als speedpedelec ) ?


Ps....ik kan het niet goed zien op de foto's. Hoe zit de go swiss naaf vast....met moeren ?
De reden dat Gerrit Gaastra heeft gekozen voor Neodrives bij Idworx, is o.a. om de reden dat er een snelspanner gebruikt kan worden.
Dank voor je reactie.
Hij is verzekerd. Kost bijna niets en is gelijk ook voor diefstal. Bij het nemen van de foto zat de plaat er nog niet op.

De achteras kan met bouten of met steekas (ik heb een steekas). Ik kan zelf niet zo verzinnen wat het voordeel van een snelspanner is ten opzichte van een steekas. Weet jij wat het argument was?

Ik denk overigens dat deze ontwikkeling echte problemen op kan lossen. Zowel het obesitas issue als het fileprobleem als een deel van de olie gerelateerde conflicten.
Veel mensen, waaronder ikzelf, zijn in eerste instantie wat negatief tot dat ze het zelf proberen.
Je fiets toch altijd zo hard als je kunt. Je bent er alleen sneller. Vooral voor afstanden tussen de 20km en 70km is hij ideaal. Lekker buiten in beweging, ook op tijd met wind tegen, en alleen zweet als jij dat wilt. Geen files, mooie groene routes en praktisch geen variabele kosten. Geluidloos en stankloos. En ook nog eens prakrisch geen variabele (per/km) uitstoot (we hebben zonnepanelen).

Over tien jaar heeft iedereen zo'n ding en hopelijk zijn er dan een stuk minder auto's :)
mitech schreef:[…] geen uitstoot (we hebben zonnepanelen).
Zonnepanelen worden ook gefabriceerd.
@mitech
Zie antwoord op 20 November / 2 Maart van Gerrit Gaastra
http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... more-10548
@jumbo: dankjewel! Mooie bijdrage. Had ik nog niet gelezen. Ik haal er niet uit waarom Idworx de snelspanner kiest ipv de stijvere en praktisch even snel hanteerbare steekas. Weet iemand dat misschien?
mitech schreef:Normale kruissnelheid ligt tussen de 38 en 42 km/u.
Het lijkt potdikkie wel een velomobiel.