Jasper is op pad gegaan met de Pilot Locum 27.5+ van Horizon Bicycles. Hieronder zijn verslag.

Ok, toegegeven.. Vanaf het moment dat ik haar zag ben ik stiekem al een klein beetje verliefd.. Tenminste, voor zover je verliefd kunt worden op een fiets en die fiets een 'haar' gaat noemen. (al is 'fiets' zowel mannelijk als vrouwelijk en zou het dus prima kunnen. Dat benoemen dan.. ). Toch neig ik ernaar deze fiets mannelijk te vinden. Want het is me toch een beest! 'Het monster' of kreten als 'Rrrrrrrrrrrrrrrrrawww!!!!!' kwamen al voorbij als aanduiding. In een brutale bui heb ik Ruud (mede eigenaar van Horizon bicycles, waar ik de fiets in de winkel zag staan) voorgesteld om er een testrit op te maken om te kijken of hij net zo goed is als hij eruit ziet.

Afbeelding

Een paar weken later staat hij klaar om door mij opgehaald te worden voor een drie daags tochtje van Utrecht naar Maastricht via alle kleine paadjes die ik kan vinden. Ik ga dus ook echt ‘mountaibiken’. Of zoals het zo mooi heet wanneer je dit met al je bagage doet: bikepacken! Het idee is om de fiets en zijn accessoires (de tassen, accupack/telefoonhouder voor de navigatie, navigatie app, enz.) te testen op functionaliteit. En aangezien ik het fijn vind om in een review niet alleen maar lovende woorden te horen om de makers niet tegen de borst te stoten wil ik alles benoemen. Dus ook de dingen die wellicht beter kunnen, of soms ook gewoon totaal niet werken…

Maar goed, snel op pad met dit ding!! En natuurlijk even een paar mooie plaatjes schieten voor een icoon van Utrecht: de Dom. Toegegeven. Deze fiets trekt wel aandacht door zijn looks. Steeds wanneer ik hem zag, op de fietsbeurs, in de winkel bij Horizon, of onderweg, merkte ik dat het de interesse van mensen wekt. Dit ding straalt puur avontuur uit! De dikke banden, titanium frame en natuurlijk al die tassen die je nooit ziet aan een fiets. En voor de oplettende kijker; die ‘rare ketting en versnellingsbak’!

Wat meteen opvalt wanneer ik door de stad fiets over de verharde ondergrond is dat ‘die dikke banden’ zo makkelijk rollen (2.8 inch breed. Normale mountainbike banden zijn meestal 2.0 of 2.3). Voor m’n gevoel zouden die juist veel weerstand moeten geven maar gek genoeg doen ze dat helemaal niet. Iets wat ik helemaal niet erg vind want het rijdt dus lekker licht. Wat ik me dan wel direct ga afvragen is of deze banden dan ook wel een goede grip hebben wanneer ik ze in het terrein gebruik. Het profiel ziet er wel goed uit, maar dit moet zich in de praktijk natuurlijk ook bewijzen. En dat deden ze! De vlakke noppen in het midden geven voldoende tractie achter, en weerstand bij het remmen op het voorwiel. Tevens geven de noppen aan de zijkant van de band een hele goede grip in de bochten en stuur je dus met een heel zeker gevoel goed door bochten. Zeker fijn wanneer je lekker op snelheid over de kleine paadjes fietst en het flinke gewicht (door alle bagage. De 14 kg van de fiets is heel acceptabel) door een bocht wilt duwen zonder uit te glijden. Op een zachte/natte ondergrond doen de banden het dus prima, maar wat me opviel, iets wat je in theorie natuurlijk wel weet, is hoe ze rijden op mul zand. Wat een genot! Daar waar je anders meteen stilstaat of gaat glijden, rollen deze banden lekker door. Nergens last van! Als ik van deze banden iets op zou moeten schrijven wat minder positief is, dan kan ik me alleen bedenken dat ze op een zijwaarts schuin aflopend vlak (bijvoorbeeld een uitgesleten bandenspoor) je een beetje zijwaarts duwen. Iets wat ‘gek aanvoelt’. Maar meer dan even wennen is het niet. P

ratend met mensen over het tochtje kreeg ik al vrij snel de vraag hoe ik mijn route eigenlijk had uitgestippeld. En hoe ik ervoor zorgde dat ik ook zoveel mogelijk over de bospaadjes bleef rijden want dat zou toch wel ‘heel veel zoeken zijn’. Dit was iets waar ik mij van tevoren ook wel een beetje druk over maakte maar waar ik wel een goede oplossing voor heb gevonden. Ik wilde graag mijn telefoon gebruiken als navigatiemiddel (in dit geval een Iphone 5s). Het scherm is groot en duidelijk, je hebt hem toch bij en je hoeft niet met kaarten te gaan rommelen waar je eerst je positie op moet bepalen voor je je route kunt uitstippelen. Ik heb de app ‘TOPO GPS’ gedownload in de appstore (€3,99 voor alle topografische 1:25.000 kaarten van Nederland). Op deze app zit de mogelijkheid om routes te maken. Voer een beginpunt in, een eindpunt en bepaal je vervoermiddel. En die laatste optie maakt het tot een geweldige app! (voor deze trip) Een van de opties is namelijk ‘mountainbike’. En logischerwijs wordt er met die keuze een route gemaakt met daarin zoveel mogelijk kleine paadjes op je route. Mocht je onderweg nog wat bijzondere waypoints willen aandoen dan kun je dit aangeven en hoef je dus niets te missen.
Daarbij kun je tijdens het fietsen je locatie centreren en je koers ‘boven’ zetten en zie je tijdens het fietsen precies waar je naartoe moet. “Ja handig, navigeren op je telefoon. Zolang de accu het doet…” hoor ik mensen al denken. Natuurlijk heb ik deze gedachte ook gehad en heb gezocht naar een oplossing. En daarbij ook naar een goede houder om mijn telefoon aan m’n stuur te monteren. Deze oplossing kwam van Topeak. Een accupack (7800 mAh), gevat in een rubberen houder die aan het stuur te bevestigen is en waar aan de bovenkant de telefoon vastgezet kan worden met rubberen lussen. Werkt super! Mijn Iphone inclusief waterdicht lifeproof case kon er makkelijk in. Wat ik fijn vind aan deze setup is dat het rubber alle trillingen opvangt zodat deze niet door de elektronica van mijn telefoon hoeven te worden verwerkt. En qua capaciteit? De volle accupack heeft mijn Iphone twee dagen lang!! Op 100% accu laten staan terwijl het scherm continu aanstond en de navigatie app actief was. En na die twee dagen was er nog steeds 1 van de 4 indicatie lampjes voor de accucapaciteit over! Het enige wat ik niet snap is dat Topeak met deze accupack/houder een heel mooi product neerzet maar dat ze de poorten open laten. Mocht het gaan regenen dan is er geen enkele bescherming tegen vocht op de meest cruciale plek. Naast een paar hele dikke plussen hier dus helaas ook een flinke min. En aangezien het tevens de houder van je telefoon is kun je hem bij slecht weer dus niet in een tas opbergen én je telefoon blijven gebruiken (die natuurlijk wél in een waterdichte case zit). De mening of dit nu een goed of minder goed product is laat ik bij de lezer en de eisen die deze stelt. Voor deze trip was hij super! Maar ik heb dan ook geen regen gehad onderweg…

Een ander punt waar ik over twijfelde voor ik vertrok was of ik met klikschoenen zou gaan fietsen of niet. Voordeel is natuurlijk dat je vastzit aan je pedalen en ook goed kunt trekken tijdens je omwentelingen. Nadeel vind ik zelf dat je extra schoenen mee moet nemen. En aangezien de bagageruimte al behoorlijk beperkt is… (en ik tegenwoordig sowieso graag zo min mogelijk meeneem en lekker licht reis..) Op deze fiets van Pilot zitten BMX pedalen (of downhill pedalen) met een groot oppervlak en schroefjes die veel grip geven voor je schoenen. En dat is me bepaald niet tegengevallen! Eigenlijk heb ik gedurende de hele rit nooit het gevoel gehad dat m’n voeten níet vastzaten aan de pedalen. Met mountainbiken zit ik graag goed vast. Niet alleen in een klim maar ook in afdalingen om zoveel mogelijk controle te hebben over m’n fiets. Maar deze pedalen gaven me een heel zeker gevoel en eerlijk gezegd denk ik niet dat ik tijdens een langere rit nog ooit iets anders zou willen. Een super keuze wat mij betreft!

En dan moet je natuurlijk ook nog iets hebben om al je spullen mee te nemen voor de dagen dat je op pad bent. Nu fietste ik door bewoond gebied en kon ik lekker lunchen bij cafeetjes, maar toch moet er nog best wat bagage mee. Slaapzak, matje, brander (ik heb ook een nacht gekampeerd), extra kleren, enz. Naast dat de tassen van Revelate Designs de fiets een gaaf uiterlijk geven zijn ze ook nog eens erg praktisch! (een fijne bijkomstigheid). De frametas vult de ruimte in het frame goed en is van binnen op te delen in twee compartimenten. Hij zit goed vast en belemmert het fietsen totaal niet. Is gemaakt van erg sterk materiaal en heeft een waterdichte rits boven en een onder. Gek vind ik alleen dat de onderste rits wel is afgeschermd met een flap en de bovenste rits niet. Zou persoonlijk de bovenste ook graag afgeschermd hebben maar ik doe het ervoor.

Aan het stuur hangt een waterdichte tas met rolsluitingen aan beide kanten (handig aangezien je dan nooit iets ‘onder uit je tas’ hoeft te halen). Nu had ik hierin graag mijn slaapzak gedaan maar helaas is het model wat ik heb een maatje small. Ik zou altijd een large gebruiken. Een small kan ik niet groter maken maar een large kan ik wel comprimeren en mijn winterslaapzak (het was ’s nachts nog maar een paar graden boven nul) paste nu niet in de tas aan m’n stuur en moest onder het zadel. En daar had ik nu juist graag mijn wat zwaardere kleren in gedaan zodat het lichtste stuk bagage aan mijn stuur kon… De tas onder het zadel ziet er op het eerste gezicht niet super stabiel uit maar is dat zeker wel! Zwaardere dingen kunnen wat meer tegen de zadelpen gepakt worden zodat het gewicht goed verdeeld is. Wat ook handig is, is dat deze tas direct als een soort ‘spatbord’ werkt. Toch fijn om te hebben maar iets wat ik nooit op een mountainbike zet omdat het er naar mijn mening niet uitziet. (kennelijk toch te trots ofzo). Als laatste zit er een klein tasje op het frame voor de stuurpen. Super handig! Makkelijk bereikbaar voor kleine dingen of om bijvoorbeeld de laadkabel van je telefoon in weg te stoppen. Ik zou er zelf waarschijnlijk nog een monteren tegen de zadelpen aan.

Voor wat extra water is er onder het frame een bidon gemonteerd. Natuurlijk is het belangrijk om drinkwater bij te hebben maar ik zou er voor kiezen om hier een houder te plaatsen voor een grote 1,5 liter fles met ‘kook water’. En een camelback te gebruiken voor water om onderweg te drinken. Mensen die nu denken dat er dan nog steeds te weinig ruimte is om al hun spullen mee te nemen hebben daar helemaal gelijk in. En daarom is dit een setup waarbij je wel nog met een klein rugzakje zult moeten fietsen. Persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee, maar sommigen vinden dit hinderlijk. Persoonlijke voorkeur dus. Al met al is dit inmiddels een mountainbike met behoorlijke wat gewicht. Ik schat het totaal gewicht van alles (dus inclusief mijzelf) op zo’n 120 kg. Nogal flink voor een mountainbike ritje. Maar ondanks dat is er echt goed mee te mountainbiken. Ook op de singletracks en op leuke afdalingen in Zuid-Limburg. Ik heb er echt niets voor hoeven laten! Het enige is natuurlijk dat een klim wat meer moeite kost. De tassen zitten heel stabiel vast en het frame en de wielen zijn zeker stijf genoeg om alles te dragen. Om dit alles vooruit te krijgen is deze Pilot uitgerust met een pinion 1.18 versnellingsbak. Met een ‘gebruikelijke’ ketting en derailleur ben je toch regelmatig bezig met smeren, nakijken en eigenlijk toch ook wel hopen dat er niks mee misgaat want het is toch een redelijk fragiel mechaniek. Maar die zorgen lijken met dit systeem overbodig! Een riem ipv een ketting maakt dat je niet hoeft te smeren (en dus ook geen broek hebt die vol met smeer komt te zitten. Tijdens zo’n meerdaagse trip vind ik het namelijk wel fijn om met een normale ‘outdoor’ broek te rijden). De slijtage van een riem is veel minder dan die van een ketting. En de vorm van de tandwielen zorgt ervoor dat alle modder en vuil weg worden gedrukt en niet gevangen wordt en de boel vast laat lopen. En de versnellingsbak zelf is een stevige, gesealde kast waar weinig mee mis lijkt te kunnen gaan. Een heel mooi systeem! Enige nadeeltje wat ik kan bedenken (en dat weegt op geen enkele manier op tegen de voordelen, maar is wel goed om te weten) is dat tijdens het schakelen de druk van de pedalen moet worden gehaald. Iets wat soms wel vervelend is in een stevige klim omdat je dan even ‘stil’ valt. Maar ik zou zeker kiezen voor een dergelijk systeem!

Tot nu toe ben ik eigenlijk alleen maar hele goede dingen tegengekomen aan de fiets, maar ik moet bekennen dat er toch ook een paar verbeterpunten aan zitten. Het eerste punt ontdekte ik toen ik ongeveer 1,5 uur op weg was. Het fietsen ging heerlijk maar het zitten werd steeds minder prettig. Als ik het goed begrepen heb dan is deze fiets gemaakt om dagen of weken op weg te zijn in ruig terrein. Maar om eerlijk te zijn doe ik dat liever op een comfortabel zadel! En niet op een knetter hard Selle Italia zadel! Na twee dagen kwam ik in de buurt van mijn huis en ben ik omgefietst om mijn eigen mountainbike zadel erop te zetten. Ik heb nog nooit zoveel last gehad tijdens het fietsen van m’n achterste! Mijn advies: zet hier een fijn comfortabel zadel op… Een ander punt is dat de shifter kabels niet gefixeerd zijn bij de stuurbuis. Op deze fiets is nu ongeveer 500 km gereden en door alle stuur acties zijn de kabels al zo vaak langs de bovenkant van de voorvork afgegleden dat de lak al is verdwenen en de kabels al aan het slijten zijn. Ik voorspel dat de buitenkabel van de shifters kapot zijn na zo’n 2000 km. Veel te vroeg natuurlijk en iets wat ik zeker niet wil ontdekken wanneer ik ergens ver weg van alles zit en geen mogelijkheid heb om deze te repareren…

Tevens was de positionering van de shifter waar de kabels naar voren uit kwamen erg ongunstig en was de remhendel daardoor te kort om goed te kunnen gebruiken. Deze werkt beter wanneer de kabels naar beneden uittreden maar moet wel goed vastgezet worden om verdraaien te voorkomen. (soms draaide de hele greep omhoog en blokkeerde daardoor de hele remhendel zodat er plots geen achterrem was)
Onder het zadel zit een verende zadelpen van Schulz (type G1) Hiervoor zijn verschillende kleuren veren te krijgen die ieder een andere weerstand geven. Nu heb ik het idee dat de gemonteerde veer wat te strak was voor mijn gewicht. (hoewel dat met rugzak zeker 100 kg is. Alle kleuren waren terug te vinden in een tabel met hun bijbehoren de weerstand behalve de gemonteerde kleur). Ik kreeg niet het idee dat hij heel veel doet. Al vind ik het lastig om te bepalen of dat ook echt zo is. Ik ben dus nog niet overtuigd van de meerwaarde van deze zadelpen en laat een oordeel dan ook nog even in het midden.

Als laatste zijn er nog twee kleine punten die ik persoonlijk anders zou willen zien. Ten eerste de grootte van de remschijven. Nu zat er achter een 160 mm en voor een 180 mm schijf op. Toch zou ik hier graag een maatje groter op zien. In ieder geval voor een 210 mm schijf. Het is alles bij elkaar nogal een gewicht dat gestopt moet worden en ook bij afdalingen in de bergen zou het mij wat meer vertrouwen geven. Ten tweede zou ik het fijn hebben gevonden wanneer de binnenbanden gevuld waren met latex. Het heeft mij al zoveel lekke banden gescheeld en uitgerekend tijdens deze rit rij ik lek op een doorn die anders zeker was gedicht door de latex. Het is een kleine aanpassing die een fiets als deze wel àf maakt. Een hele lap tekst met een hoop informatie om uiteindelijk tot een conclusie te komen. Zou ik deze fiets willen hebben? Ik geloof dat ik niet anders kan zeggen dan: Ja!! Zeker wel! Ik heb echt genoten van dit beest. En de punten die ik minder fijn vond zijn makkelijk aan te passen. Een ander zadel erop, grotere remschijven en stuurtas, latex in de banden en een goede veer in de zadelpen en gaan met dit ding! Persoonlijk hou ik erg van het soort trips waar deze fiets voor gemaakt is. Over kleine modderpaadjes door ruig terrein op weg naar mooie plekken en onafhankelijk met tent, slaapzak en eten in de tassen. Kan niet wachten tot ik er nog eens mee weg mag..

Meer info: http://www.horizonbicycles.nl of https://www.facebook.com/horizonbicycles/