Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dynamoloos naar zonne-energie via usb mogelijk? - Forum Wereldfietser

Dynamoloos naar zonne-energie via usb mogelijk?

Ik zit te bekijken of het betrouwbaar mogelijk is te fietsreizen zonder dynamo. Daar heb ik zelf een amateuristisch plan voor en ik vraag me af of iemand daar meer over weet.

Mijn plan is om voor de energieopwekking mijn zonnepaneel te gaan gebruiken (http://www.xtorm.eu/nl/solar-chargers/s ... att-panel/). De energieopslag zou ik dan via 1 of 2 accupacks van zo'n 5000mAh doen en het laden via usb. Wat elektra bij mij verbruikt zijn vooral mijn smartphone en ook wel mijn koplamp/zaklamp. Die smartphone gebruik ik overigens niet heel veel want die is bedoeld voor af en toe een belletje, wat klein internet en een stukje fietsnavigatie. Ik fiets overigens op vakantie vrijwel nooit langdurig in het donker of door kou beneden het vriespunt. Verder ga ik vrij voorzichtig met mijn spullen om en ben niet te beroerd een zonnepaneel met bedrading en accupacks op te bergen tijdens regen. Als de hele elektrische boel onverhoopts toch kapot gaat daarin, is tot slot niet mijn hele vakantie om zeep.

De vragen die ik over dit verhaal heb zijn:
- Is dit betrouwbaar te doen?
- Zijn de usb-aansluitingen kwetsbaar bij vochtig weer?
- Kent iemand een afneembare koplamp/ zaklamp die het liefst zoveel mogelijk van de volgende eigenschappen heeft: waterdicht, oplaadbaar via usb, kleine interne accu, goed fietslicht (niet direct verblindend plus goede rijbaanverlichting van pak hem beet 60 lumen of veel meer)

Verdere op- en aanmerkingen zijn overigens ook van harte welkom. Schroom je ook niet mij te wijzen op uitbreidingsmogelijkheden als een electrisch mini-kacheltje en kooksetje :wink:
Ik kan je niet echt verder helpen, buiten de wakawaka heb ik geen ervaring met solar-laden. Deze werkte in de zomer in Nederland wel redelijk voor m'n gps horloge maar niet goed genoeg om daarnaast ook twee telefoons te laden.

Ik heb wel een vraag, waarom wil je van de dynamo af? Het lijkt me dat je nu juist meer gewicht en potentieel dingen die nat worden/defect raken/minder lang mee gaan toe gaat voegen om een vrij elegante oplossing (dynamo) kwijt te raken. Gewoon nieuwsgierigheid zeg maar.
Tja ik ben het met de vorige reactie eens, een naafdynamo is toch wel heel handig hoor... ;-)

Maar als je echt met zonnepanelen in de weer wil gaan dan is het panel van Xtorm idd zo gek nog niet? :idea:

Alternatief is mogelijk de Waka Waka "Base" (inc powerbank)

Let er wel op dat opladen tijdens het fietsen waarschijnlijk weinig oplevert, je moet de panelen echt loodrecht op de zon richten wil je in de buurt komen van de beloofde 24W!

Overigens lijkt mij een veel kleiner panel zinloos, je zult het met de uurtjes zon tijdens de pauzes en aan het einde v/d dag moeten doen (alleen dan kan je de panelen goed richten) om die powerbanks vol te krijgen :twisted:

Wat zaklampjes / hoofdlampen betreft denk ik dat er vrij weinig modellen met USB aansluiting zijn die echt 100% waterdicht zijn? Ik weet dat Petzl een aantal modellen heft met een Li-ion accu die via USB op te laden zijn, lijkt mij goed genoeg voor op de fiets maar zoals gezegd (voor zover ik weet) niet 100% waterdicht...
Ik denk eerlijk gezegd dat de toekomst zonder dynamo maar met zonnepaneeltje is. Qua gewicht schat ik ruwweg een 6 a 7 ons zwaarder uit te zijn (huidige banddynamo a 250gram versus zonnepaneel a 550gram en accupack met bedrading met 5000mah a 300gram). Mits het een beetje betrouwbaar is wil ik dat wel doen. Dat zonnepaneel had lichter gekund en de accupack denk ik ook, maar ik heb graag wat speelruimte.
Je zou op de site van knives&tools eens kunnen kijken naar oplaadbaar licht. Dat is een redelijk uitgebreide speciaalzaak qua licht en lampen. Ik weet dat er diverse draagbare zaklampen zijn met usb en oa Fenix heeft ook een usb fietslamp. Erg prijzig en een zee van licht. Ik gebruik 'm zelf ook trouwens. Gelukkig kan je deze overkill lichten ook gewoon op een laag pitje zetten.
Je kan daar ook kijken naar hoofdlampen. Mijn ervaringen met de winkel zijn verder prima maar wellicht kan je met zoekwerk elders goedkopere exemplaren vinden.

@sonti: Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk waarom je zo graag van de dynamo af wilt. Ik snap ook wel dat er een doorontwikkeling is van allerlei techniek en dat wellicht zonnepanelen de toekomst gaan hebben. Echter zit deze techniek momenteel nog steeds in de ontwikkelingsfase en er kleven behoorlijk wat nadelen aan als je puur kijkt naar energielevering op de fiets. Dus misschien wil je er nog wat meer over kwijt?
@Rockhopper. Ja ik kan dat wel wat meer aanvullen. Ik kampeer en fiets steeds meer graag in gebieden waar geen electra is en heb dan ook lange tijd geen behoefte aan de bewoonde buitenwereld waar ik uren moet gaan vertoeven om de boel via het stopcontact bij te laden. Dat fietsen/kamperen varieert van de woestijn tot bosgebieden. Evt. heeft 1 of meer fietsvrienden een naafdynamo, dus daarmee zou een backup-systeem voor de electra aanwezig zijn. Het viel me overigens vies tegen wat zijn naafdynamo opwekte, die kon amper 1 simpele gsm en een radiootje bijgeladen houden. Dat kan zijn geweest(?) omdat we maar pak hem beet 70km per dag aflegden en het een hele goedkope naafdynamo van Shimano was.

Met een zonnepaneel hoop ik wel voldoende energie naar binnen te krijgen. Uiteindelijk zit ik maar maximaal zo'n 25 uur in de week op de fiets, het liefst bij mooi zomerweer, dus de rest van de tijd kan het zonnepaneeltje pal op de zon.

Ik heb geen naafdynamo maar een gewone 6 volt banddynamo voor mijn fietsverlichting. Min of meer is het voor mij nu kijken of het via het zonnepaneeltje goed kan, of dat het beter is dat ik een naafdynamo aanschaf.
sonti schreef:Het viel me overigens vies tegen wat zijn naafdynamo opwekte, die kon amper 1 simpele gsm en een radiootje bijgeladen houden. Dat kan zijn geweest(?) omdat we maar pak hem beet 70km per dag aflegden en het een hele goedkope naafdynamo van Shimano was.
Fietsdynamo's (naaf- en band-) zijn zover ik weet per definitie afgeregeld om er maar 3 W uit te laten komen. Dat is om het fietslampje niet te laten doorbranden: 0,5 A bij 6 V.
Dat komt aardig overeen met USB: "USB 2.0 levert maximaal 500 mA (bij 5 V)" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus); de electronica hoeft alleen de overtollige volt er af te snoepen, wat gemakkelijker is dan er een bijmaken.

3 W stelt uiteindelijk natuurlijk weinig voor, zeker als je nog verliezen meerekent bij het omzetten van de spanning naar die welke nodig is voor de gsm, de laadverliezen zelf en verliezen door het werken via een powerbank.

Ik heb even gerekend wat onze zonnepanleen opbrengen en je kunt de ruwe stelling aanhouden dat je met een modern zonnepaneel van 1 m2 in het zomerhalfjaar gemiddeld per dag 1 kWh kunt opwekken mits je het de hele dag op een gunstige positie in de zon laat liggen.
Voor een paneeltje ter grootte van een postkaart hebben we het dan over 10 Wh, ofwel ruim drie uur fietsen met een naafdynamo. Zo'n postkaart schiet dus ook niet op.
Je wilt dus wel de gemakken van de bewoonde wereld maar niet de lasten. Dan zou ik voor nu gewoon een naafdynamo en een zonnepaneel meenemen als je echt niet zonder de digitale bewoonde wereld wil of kan. Anders doe je zoals we dat in de jaren voor het internet, GPS en mobieltjes deden, gewoon lekker zonder en met kaart en kompas op reis en met hier en daar een telefooncel.
Er zijn trouwens nog hele volksstammen die het zonder kunnen.
(ik begin me nu opeens oud te voelen)
WakaWaka ticks most of the boxes for me. Maar nu ik terugkijk op de aanschaf van m'n TravelMaster, had ik gewoon die naafdynamo moeten doen;). En dan vooral voor de GPS, want de WakaWaka kan alles opladen behalve één van mijn twee camera's.
Leon schreef:Fietsdynamo's (naaf- en band-) zijn zover ik weet per definitie afgeregeld om er maar 3 W uit te laten komen.
Fietsdynamo's zijn niet afgeregeld; ze zijn ontworpen. Daarom heb je verschillende dynamo's voor verschillende wielmaten.
Dat is om het fietslampje niet te laten doorbranden: 0,5 A bij 6 V.
Gloeilampjes zijn redelijk geduldig: totdat je een keer écht hard de berg afgaat en de spanning (de dynamo is een stroombron dus de spanning wordt hoger als je harder gaat; de stroom blijft min of meer constant) té hoog wordt en de gloeidraad doorbrandt. LED-lampen zijn voorzien van een elektronische regeling die de LED van de juiste voeding voorziet: LED's werken héél anders dan gloeilampen.
Dat komt aardig overeen met USB: "USB 2.0 levert maximaal 500 mA (bij 5 V)" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus); de electronica hoeft alleen de overtollige volt er af te snoepen, wat gemakkelijker is dan er een bijmaken.
(Sommige) USB poort kunnen en mogen veel meer vermogen leveren, mits het aangesloten apparaat daarom vraagt. Maar elk apparaat moet ook genoegen nemen met die maximale 500mA. Gelukkig maar, anders moesten we al dat extra vermogen dat een (naaf)dynamo in (extreme) omstandigheden kan leveren, gaan affakkelen. Dat zou zonde zijn.
Wat ook goed werkt en zeker geschikt voor ons fietsers is de Goalzero Venture 30 + het zonnepaneel Goalzero nomad 7.
Voordeel is dat de powerbank (7800)gelijk stroom door kan geven als hij opgeladen wordt door de nomad.
Zeer weinig zonlicht nodig om de te laden :)
Geheel waterdicht en schokbestendig gewoon paneel op de fietstassen kabel naar je GPS en het werkt.
De powerbank heeft 2 x USB 2.4A en 1 x micro (tevens opladen). En ook handig is de ingebouwde ledlampjes 65 lumen.

tot nu toe erg tevreden
Nog een paar andere fabrikanten van draagbare zonnecellen:

PowerFilm

Bushnell

Voltaic Systems
Met 24 Watt moet je toch wel een heel eind kunnen komen.
Als je je verbruik minimaal houdt, heb je ook niet veel laadcapaciteit nodig. Een eenvoudige telefoon hoef je maar een keer per twee weken op te laden en als je hem uitzet zelfs nog minder vaak. Een Garmin Etrex 20 doet het een dag of drie-vier op een setje oplaadbare AA batterijen. Verlichting wordt vaak ook niet dagelijks gebruikt en dan gaat een led lamp op batterijen ook lang mee. Ik hoef de verlichting in ieder geval nooit op te laden tijdens een fietsvakantie. Alleen de hoofdlamp maakt soms lange dagen, vooral bij wildkamperen. Eventueel kan fietskoplamp en hoofdlampje ook nog gecombineerd worden.
Een USB stekkervoeding met een lader voor AA(A)'s is voor mij voldoende om alles op te laden. Een keer per week een camping/hotel/veerboot/trein volstaat dan om alles weer van stroom te voorzien.
peter123 schreef:Met 24 Watt moet je toch wel een heel eind kunnen komen.
Ik denk het wel maar het houdt niet over :|

Bij een berekening hoeveel "zonuren" je nodig hebt om met een 24W zonnepaneel een 5000mAh Powerbank op te laden kom ik op: 5Ah x 5V = 25Wh / 24W x 2,5 = 2,6 uur.

En dat is dan nog onder optimale omstandigheden! En dan te bedenken dat je alleen bij deze opbrengst in de buurt komt door tijdens de pauzes en na het fietsen je paneel loodrecht op de zon te richten...

Waarschijnlijk dus net genoeg om je gadgets aan de praat te houden maar als er een keer een bewolkte dag tussenzit wordt het al krap?

PS: Jullie kunnen al raden dat ik relatief veel stroom gebruik tijdens mijn vakanties / reizen, de accu van mijn smartphone houdt het dan ook nooit langer dan 2-3 dagen vol hoor :wink:
sonti schreef:Ik heb geen naafdynamo maar een gewone 6 volt banddynamo voor mijn fietsverlichting. Min of meer is het voor mij nu kijken of het via het zonnepaneeltje goed kan, of dat het beter is dat ik een naafdynamo aanschaf.
Bedankt voor je verdere toelichting. In jouw situatie nu zou ik mits je budget het toelaat beide opties doen. Een naafdynamo is erg handig en praktisch met nauwelijks nadelen (eigenlijk alleen de aanschafprijs), de zonnepanelen zouden daar een prima toevoeging bij zijn. Zeker in de wat meer afgelegen gebieden kan het in je voordeel zijn om niet al je eieren in één mandje te stoppen (om maar eens uitdrukking te gebruiken). Mocht de één of de ander het af laten weten kan je altijd probleemloos verder.
Piwi schreef:Zeer weinig zonlicht nodig om de te laden :)
Natuurlijk, zonnecellen werken ook bij behoorlijk weinig licht. Maar bij zwaar bewolkt weer moet je er wel rekening mee houden dat het laden 10x zo langzaam gaat; het perpetuum mobile is immers nog niet uitgevonden.
Leon schreef:
Piwi schreef:Zeer weinig zonlicht nodig om de te laden :)
Natuurlijk, zonnecellen werken ook bij behoorlijk weinig licht. Maar bij zwaar bewolkt weer moet je er wel rekening mee houden dat het laden 10x zo langzaam gaat; het perpetuum mobile is immers nog niet uitgevonden.
Volgens de bovenstaande berekening zou je een kleine 14 uur (!) onder ideale omstandigheden nodig hebben om die Goal Zero 7800mAh powerbank vol te krijgen met een 7W zonnepaneeltje. Werkt prima zolang je op de camping staat maar als je onderweg bent? Groter zonnepaneel is beter :twisted:
Het vervelende aan een naafdynamo is dat deze geen energie oplevert als je niet fiets, b.v. op een rustdag. Het vervelende aan een systeem met fotovoltaïsche cellen is dat deze veel minder elektriciteit produceert als men in de schaduw fietst, als het regent of sterk bewolkt is, als de hoek tussen het paneel en de zon niet zo goed is, ...

Het resultaat is dat zo'n systemen ook helemaal niet betrouwbaar zijn en in ieder geval veel minder elektriciteit produceren dan theoretisch mogelijk. (Enkel op een zonnige rustdag waar men let op de ideale positie van het paneel t.o.v. de zon kan men in de buurt van dat theoretische komen.)

M.a.w. ik zou niemand aanraden om voor elektriciteit tijdens de fietsvakantie te rekenen op een zonnepanelen.
Revanho schreef: M.a.w. ik zou niemand aanraden om voor elektriciteit tijdens de fietsvakantie te rekenen op een zonnepanelen.
Volkomen mee eens.