Ik kan het niet laten een iets ruimere bocht te nemen...
De band is eigenlijk te benaderen als een buis, uiteraard om de velg heen gekromd, zodat het ene uiteinde van de buis bij het andere uitkomt.
Een buis met een kleinere diameter kan een grotere druk aan dan een buis met een grotere diameter. Waarom? Een korte analyse.
Snij de band in gedachten in axiale richting door, zodat je dus een (cirkelvormige) dwarsdoorsnede van de band ziet. (zie plaatje).
R is de radius van de dwarsdoorsnede van de band,
h de wanddikte van de band,
p de druk in de band,
sigma_r de radiele spanning en
sigma_t de tangentiele spanning.
De radiele spanning in een band segment (het grijze vlakje, dat ernaast apart weergegeven is) is gelijk aan de druk in de band. Volgens de zogenaamde "ketel" formule (afleiding zal ik maar achterwege laten, moet ik anders ook nakijken
) is het verband tussen de tangentiele spanning en de druk gelijk aan:
sigma_t = (p*R)/(2*h)
hoe groter dus de radius R, hoe hoger de tangentiele spanning. Hoe meer spanning in de wand van de band, hoe eerder hij zal breken.
Stel dat de race band en trekking band van hetzelfde materiaal gemaakt zijn en de dikte
h is ook hetzelfde, dan is het enkel de radius van de band, die bepalend is voor hoeveel bar de band kan hebben.
Duidelijk is ook dat de diameter van het wiel niet terzake doet (als tenminste groot tenopzichte van de diameter van de doorsnede van de band, zoals oveirgens ook de dikte van de band klein moet zijn tov de diameter
R ofwel:
h<<
R).