Ik lees hier veel over de mooie fietsen van iedereen. Hier een stukje over mijn fiets.
In 2009 heb ik een Giant Expedition uit 1990 gevonden bij de vuilnisbak, afgedankt maar zeker nog niet rijp voor de oudijzerbak. Omdat ik de fiets vlakbij mijn werk vond, had ik het plan om de fiets in de stalling op mijn werk enigszins fietsbaar te maken om hem dan naar huis te kunnen fietsen. Dit was door de behoorlijk versleten ketting en tandwielen een “leuk” ritje. Eenmaal thuis bleek niet alleen de ketting en cassette maar ook het middelste kettingblad, trapaslagers en conussen van de voor- en achternaaf versleten. Geen probleem dat had ik allemaal nog liggen, dus fiets opgeknapt en ook de versleten roldynamo eraf gehaald en vervangen door een Cat Eye batterij voor- en achterlichtje. De LX remhandels/shifters en remmen vervangen door DX hendels/remmetjes, Thumb shifters, uit de oude voorraad. De ijzeren stuurpen die toch wel wat roestplekjes begon te vertonen vervangen door een aluminium exemplaar van een 1989 Giant Escaper. Ook het stalen stuurtje was al wat aan het verkleuren van zwart naar bruin, die vervangen door een mooi zwart alu KHS mountainbike stuurtje. Het aluminium voordragertje kon er ook af, het achterdragertje is blijven zitten. Het originele Giant zadeltje had ook zijn beste tijd gehad, gelukkig had ik nog een lekker zittende Brooks Conquest zadel liggen.
Sindsdien fiets ik er in de winter en op regenachtige dagen dagelijks mee naar mijn werk (22km enkele reis).
Omdat een deel van mijn woon-werk traject over onverlichte fietspaden gaat heb ik in 2014 het batterij voorlichtje vervangen door een zelf gespaakte naafdynamo van SP met een Sputnik velg en een B&M koplampje van bike4travel. Het was al een genot om met de Expedition te fietsen, maar nu ook in het donker. Dit wiel met naafdynamo gebruik ik overigens alleen in de wintermaanden en sinds vorige week heb ik het originele voorwiel met batterijlampje weer gemonteerd. De (originele) spatborden kon ik de eerste twee jaar nog wel bij elkaar houden met touwtjes en ducttape, maar begonnen zo langzamerhand vanzelf de fiets te verlaten, op Marktplaats vond ik drie nieuwe setjes uit begin jaren ’90 (moest ik wel alle drie de setjes kopen), maar goed kon ik daar voorlopig ook weer mee voorruit. Het achterwiel was nog steeds het originele wiel, af en toe een spaak vervangen, maar twee weken geleden nadat er weer een spaak sneuvelde en ook weer enkele nippels. De velg is van binnen ter plaatse van de spaaknippels erg geoxideerd, hierdoor komen de spaaknippels vast te zitten wat zorgt dat ze breken als ik ze aandraai. Het moest er dus van komen, na 26 jaar ook een ander achterwiel (sinds 2009 heb ik al ruim 26.000km gefietst met deze fiets en dus zo lang gaat ook het achterwiel al mee, en de remvlakken van de velg waren nog nauwelijks ingesleten??). In mijn voorraad had ik nog een mooi Shimano DX achternaafje uit 1990 liggen (in die tijd was het type DX gepositioneerd onder de XT), dus op naar Elmar om er een mooi degelijk wiel van te laten spaken. Omdat het een 32 gaats naafje is was het even spannend of er een passende Sputnik velg te bestellen was, ja hoor dat was mogelijk welliswaar met een zwarte bovenkant, maar dat oogt helemaal goed. Omdat de ketting, cassette, middenblad en de originele LX achterderailleur inmiddels ook versleten waren, heb ik deze ook vervangen. Een 7 speed bijna niet gebruikte cassette uit 1991 had ik nog liggen, ook een middenblad vond ik nog op zolder, samen met een nieuwe ketting en een XT (RD-M732) achterderailleur uit 1991 is de fiets weer als nieuw en kan die weer vele kilometers mee.
In 2009 heb ik een Giant Expedition uit 1990 gevonden bij de vuilnisbak, afgedankt maar zeker nog niet rijp voor de oudijzerbak. Omdat ik de fiets vlakbij mijn werk vond, had ik het plan om de fiets in de stalling op mijn werk enigszins fietsbaar te maken om hem dan naar huis te kunnen fietsen. Dit was door de behoorlijk versleten ketting en tandwielen een “leuk” ritje. Eenmaal thuis bleek niet alleen de ketting en cassette maar ook het middelste kettingblad, trapaslagers en conussen van de voor- en achternaaf versleten. Geen probleem dat had ik allemaal nog liggen, dus fiets opgeknapt en ook de versleten roldynamo eraf gehaald en vervangen door een Cat Eye batterij voor- en achterlichtje. De LX remhandels/shifters en remmen vervangen door DX hendels/remmetjes, Thumb shifters, uit de oude voorraad. De ijzeren stuurpen die toch wel wat roestplekjes begon te vertonen vervangen door een aluminium exemplaar van een 1989 Giant Escaper. Ook het stalen stuurtje was al wat aan het verkleuren van zwart naar bruin, die vervangen door een mooi zwart alu KHS mountainbike stuurtje. Het aluminium voordragertje kon er ook af, het achterdragertje is blijven zitten. Het originele Giant zadeltje had ook zijn beste tijd gehad, gelukkig had ik nog een lekker zittende Brooks Conquest zadel liggen.
Sindsdien fiets ik er in de winter en op regenachtige dagen dagelijks mee naar mijn werk (22km enkele reis).
Omdat een deel van mijn woon-werk traject over onverlichte fietspaden gaat heb ik in 2014 het batterij voorlichtje vervangen door een zelf gespaakte naafdynamo van SP met een Sputnik velg en een B&M koplampje van bike4travel. Het was al een genot om met de Expedition te fietsen, maar nu ook in het donker. Dit wiel met naafdynamo gebruik ik overigens alleen in de wintermaanden en sinds vorige week heb ik het originele voorwiel met batterijlampje weer gemonteerd. De (originele) spatborden kon ik de eerste twee jaar nog wel bij elkaar houden met touwtjes en ducttape, maar begonnen zo langzamerhand vanzelf de fiets te verlaten, op Marktplaats vond ik drie nieuwe setjes uit begin jaren ’90 (moest ik wel alle drie de setjes kopen), maar goed kon ik daar voorlopig ook weer mee voorruit. Het achterwiel was nog steeds het originele wiel, af en toe een spaak vervangen, maar twee weken geleden nadat er weer een spaak sneuvelde en ook weer enkele nippels. De velg is van binnen ter plaatse van de spaaknippels erg geoxideerd, hierdoor komen de spaaknippels vast te zitten wat zorgt dat ze breken als ik ze aandraai. Het moest er dus van komen, na 26 jaar ook een ander achterwiel (sinds 2009 heb ik al ruim 26.000km gefietst met deze fiets en dus zo lang gaat ook het achterwiel al mee, en de remvlakken van de velg waren nog nauwelijks ingesleten??). In mijn voorraad had ik nog een mooi Shimano DX achternaafje uit 1990 liggen (in die tijd was het type DX gepositioneerd onder de XT), dus op naar Elmar om er een mooi degelijk wiel van te laten spaken. Omdat het een 32 gaats naafje is was het even spannend of er een passende Sputnik velg te bestellen was, ja hoor dat was mogelijk welliswaar met een zwarte bovenkant, maar dat oogt helemaal goed. Omdat de ketting, cassette, middenblad en de originele LX achterderailleur inmiddels ook versleten waren, heb ik deze ook vervangen. Een 7 speed bijna niet gebruikte cassette uit 1991 had ik nog liggen, ook een middenblad vond ik nog op zolder, samen met een nieuwe ketting en een XT (RD-M732) achterderailleur uit 1991 is de fiets weer als nieuw en kan die weer vele kilometers mee.