Additionally, paste this code immediately after the opening tag: routes in Zwitserland - Forum Wereldfietser

routes in Zwitserland

Deze zomer gaan we zwitserland verkennen op de fiets. De website veloland.ch biedt enorm veel mogelijkheden en routes aan, maar misschien zijn er hier die reeds in zwitserland gefietst hebben en die routes kunnen aanraden en niet mogen missen? We hebben zo'n 16 dagen de tijd ongeveer.

alvast bedankt!
Ik heb wel in Zwitserland gefietst maar dan alleen op doortocht naar Italië (Benjaminse naar Rome) en van Italië weer naar Nederland (Benjaminse naar Venetië).

Maar ken je deze http://www.recreatief-fietsen.nl/fietse ... itserland/?

Jan
Wij hebben het stuk van Basel naar Genève gereden over de Jura route (6 dacht ik) een erg mooi stuk!!
Als je van bergpassen houdt: ik vind de Albula-pas vanuit Tiefencastel landschappelijk de mooiste. Als rondje kun je bv. doen : Tiefencastel - Albulapas - La Pünt - Silvaplana - Julierpas - Tiefencastel (103 km ; 2200 hm), of : Tiefencastel - Albulapas - La Pünt - Zernez - Susch - Fluelapas - Davos - Tiefencastel (122 km ; 2800 hm).

Het klassieke passenrondje is natuurlijk Susten - Grimsel - Furka, bv. vanuit Andermatt, maar dan zit je wel veel in de verkeersdrukte. Iets rustiger is Nufenen - Gotthard - Furka, bv. vanuit Ulrichen.
Afgelopen zomer reed ik samen met mevrouw denietzotrage de ronde uit dit boekje. Een mooie afwisselende route die je een goed beeld geeft van Zwitserland. Als je van een beetje doorfietsen houdt goed te doen in twee weken tijd.

Als je van steden houdt is Bern zeker een bezoekje waard. Vergeet je zwembroek niet en duik (met een dichtgerolde fietstas als reddingsboei) in de Aare om zo de stad door te dobberen.
bedankt allemaal voor de reacties! Ik ken het boekje inderdaad en lijkt me zeker een heel goede optie. Ik was ook aan het twijfelen om de alpenpanoramaroute of de merenroute te doen. Iemand een van deze route al gedaan?

groetjes
Lore
Als je van steden houdt is Bern zeker een bezoekje waard. Vergeet je zwembroek niet en duik (met een dichtgerolde fietstas als reddingsboei) in de Aare om zo de stad door te dobberen.[/quote]

dat laatste geen we zeker eens proberen :D
Het nadeel van veel Zwitserse paswegen vind ik dat het de enige doorgaande wegen in het gebied zijn, dus er komt relatief veel verkeer. Dit in tegenstelling tot de oude militaire paswegen in Italië en Frankrijk. Al stikt het daar helaas ook van de motorrijders (ex aequo met zweetvliegen de nr. 1 plaag van de Alpen).

Naast de al genoemde Albulapas, vind ik de oostzijde van de Sustenpas mooi. Verder vind ik de doodlopende zijdalwegen in Wallis erg mooi. Zeker als je daar je tentje kunt opzetten en er een wandeldag aan koppelt. Enne... vergeet de Grosse Scheidegg niet. Negeer het ubertoeristische Grindelwald, en rijd langs de hoge wanden van de Wetterhorn.

Afbeelding Grosse Scheidegg