Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naden tent herstellen - Forum Wereldfietser

Naden tent herstellen

Mijn tentje begint op leeftijd te raken, maar ik heb nog immer geen geschikte vervanger gevonden (ander onderwerp). Nu ben ik op zoek naar materiaal om de naden van de tent van binnen te herstellen voor de waterdichtheid. De naden zijn origineel afgewerkt met een soort strip die over de naden is heengeplakt.

Ik heb wel eens iemand gezien die tijdens een WF toch een middeltje had wat op de naden gesmeerd moest worden voor hetzelfde effect. Heeft iemand enig idee wat dit is of waar ik dat het beste kan krijgen?

Je hebt seem sealer en seam grip, allebei in kleine tubes bij bijvoorbeeld Bever. Wat je moet gebruiken hangt af van het materiaal waar het opgesmeerd moet worden. Door een misverstand heb ik laatst seam sealer gesmeerd op de naad van het grondzeil van onze Hilleberg. Dat was dus verkeerd, ook al is het het spul dat Hilleberg zelf er bij leverde (blijkbaar niet voor het grondzeil). Ik heb nu aan de andere kant seamgrip gesmeerd, en nu is het goed.
Wim

Als ik bij de Zwerf op de site kijk dan hebben ze het idd ook over de seamsealer. Ik zal eens langsrijden bij ze. Kom er ongeveer dagelijks langs.
Jarno schreef:Nu ben ik op zoek naar materiaal om de naden van de tent van binnen te herstellen voor de waterdichtheid. De naden zijn origineel afgewerkt met een soort strip die over de naden is heengeplakt.
Hallo Jarno,

De naden van je tent zijn waarschijnlijk "getaped" de enige goede manier om dit te herstellen is opnieuw laten tapen. Maar ik denk ook vrij prijzig.

Wil

Idd, getaped. Dat lijkt me ook de beste benaming ervoor. En de tent is nou niet zoveel meer waard dat ik dat geheel wil laten vervangen. Het zijn ook maar een paar plekken waar het nodig is.

Je kan er inderdaad het beste seam sealer op smeren, maar let op: wel aan de buitenkant!! Zowiezo als je naden getapet zijn (aan de binnenkant) kan je het er niet overheen smeren, en de tape lostrekken lijkt me ook niet verstandig!
Als je nog twijfelt: ga naar een goede buitensportzaak (dus niet perry sport) en laat je voorlichten (of luister naar een oud medewerker = me, haha!)

S@nne schreef:of luister naar een oud medewerker = me
...van Perry Sport? :twisted:
Seam Seal: voor siliconengecoate kunststoffen. Grondzeilen rekken echter te ver uit waardoor water doorgelaten wordt als ze siliconen gecoat zijn en er grote druk op komt (bijv. op de knieën zitten). Daarom worden grondzeilen PU-gecoat (polyurethaan).
Seam Grip: voor alle gecoate kunststoffen. Dus wél de grondzeilen.

@Jarno:
Gebruik dus Seam Grip :) Mede ook omdat er nu tape op zit, en tape hecht niet op siliconen gecoat doek. Jij hebt dus een PU-coating op doek én grondzeil.
Smeer het netjes aan de BINNENZIJDE over de naden. De coating(s) zitten daar namelijk ook (én evt. ook de buitenkant). Als je het aan de buitenkant smeert, dan functioneert het tentdoek waarschijnlijk als spons om het tussen de coating en Seam Grip door te zuigen. En een ander sterk punt om het aan de binnenzijde te smeren: de bescherming van de tape aan de BINNENZIJDE verdwijnt, dus moet dáár ook weer opnieuw de bescherming aangebracht worden. Ik zeg dus niet dat coatings alleen aan de binnenzijde worden gedaan, maar die mogelijkheid is er wel (minder dure modellen).

mvg,

Robertjan

(Outdoor & Travel Outfitters: Roosendaal, Bergen op Zoom, en de VauDe Store in Breda)

Kijk, ook weer nuttige suggesties. Ik weet niet precies waarvan mijn tent is gemaakt. Het is nog een Agu tent. Geen idee welk model. Het zal er vast ergens opstaan, maar dan moet ik dat ding volledig uitpakken. Zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet hier om dat even te doen.

Ik vind aan de binnenzijde behandelen wel een beter idee voor mij gevoel. Meer beter omdat ik dan niet de kans loop dat het heel duidelijk zichtbaar is. Het oog wil ook wat.
Enig idee of dat materiaal nog een bepaalde kleur oid achterlaat?
nope :D

Het is wel plakspul (vandaar dat het zo goed werkt :wink: ). Er zit een kwastje bij Seam Grip. Ik heb er ook m'n Ortlieb-tassen mee gerepareerd (zijn stevig, maar niet bestand tegen meerdere vallen :lol: ).

De meeste nylon tenten zijn siliconen gecoat, de meeste polyester PU-gecoat. Nylon kan ook PU gecoat worden, polyester kan niet siliconen gecoat worden :? . Het kan dus zowel nylon als polyester zijn. Ik ken niet de geschiedenis van de Agu-tenten. Feit is wel dat het PU-gecoat is aan de binnenkant (de buitenkant weet ik niet).

Veel succes in ieder geval. Een 2-persoons of een kleine 3-persoons lukt denk ik wel met 1 normale tube. Heb je een grotere tent (ruime 3-persoons ofzo), dan vraag ik het me hardop af of je dat gaat lukken (heb er geen ervaring mee ofzo, zomaar mijn gedachten als ik me de tube en de verwondingen van mijn Ortliebs herinner van afgelopen winter/Latijnsezomer).

mvg,

Robertjan

Groot, tja wat is groot. De tent is van binnen niet uitzonderlijk groot, maar het grondoppervlak mag er zijn. Het is de tent die zo mooi paars met blauw staat te pronken:
Afbeelding. Het is een behoorlijke tent, maar er 'slechts' twee naden die in principe, als de behandeling dat toelaat, enkel bij de ophangpunten van de binnentent een reparatie nodig heeft.
Dan heb je er dus slechts 1 tube van nodig. Dat spul is trouwens ?cht ideaal om vanalles te repareren. Heb er zelfs op de hostel-kamer in Cuzco m'n zonnebril mee gerepareerd! Niet de meest modebewuste nu, maar wel de meest functionele. En degene waar ik minder rouwig om ben als er wat mee gebeurd...
Tip van de week: altijd Seam Grip mee op vakantie! 's Avonds het te repareren mee insmeren en 's nachts laten indrogen. Dan kun je er zo weer mee verder fietsen.

mvg,

Robertjan

Nou, ik heb het gisteren gehaald. Kreeg van de verkoper nog nadrukkelijk het advies om het 12 uur te laten drogen voordat ik mijn tent weer inpak. Anders lukt het inpakken wel, maar het uitpakken 's avonds niet meer. Gezien je verhaal met je bril en zijn advies, denk ik dat het wel een heel extreem goedje is.

Nadat de hele nacht het spul heeft liggen drogen, 's ochtends wat talkpoeder over de seam grip strooien.
Zelfs na een week, zal een opgerolde tent anders nog aan elkaar plakken.
Zeker als sommige stukken van de naad elkaar raken tijdens het oprollen. (ervaring :( )
Dat is inderdaad een oplossing als je nog verder moet/wilt. Het is dus onderweg te gebruiken, al is het handiger om reparaties met Seam Grip uit te voeren als je die dag/volgende dag de lijm kan laten drogen. Dus gewoon even wachten tot het droog is het handigste, en dan kun je als je onderweg bent gelijk wat van de omgeving genieten (wandeldag ipv fietsdag :lol: ).

Suc6!!

Robertjan
Talkpoeder. Weer wat extra's om mee te nemen. Waar haal je dat? Kruidvat?
Robertjan schreef:(wandeldag ipv fietsdag :lol: ).
Nou is er dus een ding waar ik juist helemaal niet van houd...
Talkpoeder is inderdaad bij bijvoorbeeld Kruidvat te halen, maar ook andere drogisterijen, en volgens mij ook gewoon bij de supermarkt. Zwitsal heeft vast baby-talkpoeder in het assortiment.

mvg,

Robertjan

PS. In dit geval is het slechts de tent, dus had je onderweg geweest, dan had je een dagtochtje kunnen inlassen :wink: ! Tja, of een rustdag, mountainbike-dag, reparatie-dag, enz... :)