Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem banden - Forum Wereldfietser

tandem banden

Hallo allemaal,

Ik heb samen met mijn vriendin een tweedehands tandem gekocht en wil hier eigenlijk nieuwe banden op zetten. Ik heb alleen geen idee welke. We hebben al onze bagage(inclusief tent) op de fiets en geen kar, al met al een aardig gewicht dus. De velg is 19x622 en de huidige band een Continental 32x622. We zullen vooral op het asfalt rijden met hier en daar een onvermijdelijk stukje schelpenpad.

Ik heb gelezen dat dikkere banden vaak beter zijn, maar al te dikke banden zullen niet passen. Welke banden raden jullie aan? Alvast bedankt!

Groetjes Christo
Ik zou de Schwalbe Marathon Plus erop leggen , dit is de beste anti lek band. Mijn broer heeft die op z'n Gazelle liggen en daarmee rijd hij al ruim 30.000km zonder lek. Het zijn wel zware banden maar voor op een tandem maakt dat toch niet erg veel uit.
kijk bij de band van je keuze wat het max gewicht is wat de band aan kan
bij Schwalbe op de site kun je dat zien
en neem een band met een hoge belasting
heb vorige jaar een achterband van de tandem moeten vervangen omdat de wang het gewicht niet kon houden
Ik zat eerst ook te denken aan de marathon plus, maar ik las dat deze soms scheuren krijgt als de banden niet hard genoeg opgepompt zijn of als er een zware last op komt. Daarom ben ik gaan twijfelen!

Een goede tip wat betreft de draagkracht!
De vroegere modellen Marathon Plus hadden daar idd last van maar de nieuwe hebben een anti aging zijwand en zouden het een stuk beter uithouden. Als je ze goed op druk houd zijn het erg goede banden.
Hallo Christo,
Ik gebruik op mijn tandem de Schalbe Almotion, tot grote tevredenheid.
Vorig jaar met volledige bepakking zonder problemen hiermee gefietst.
Ik kan gelukkig wel de brede 2.25 band gebruiken, dit ivm het comfort.
Oke misschien toch maar de Schwalbe Marathon Plus 37x622. Ze kunnen een druk aan van 105kg per band. Dat zou voldoende moeten zijn(hoop ik).

De Schwalbe Almotion ziet er ook erg mooi uit, maar past niet in het frame denk ik. Qua gewicht zouden we misschien een bredere band nodig hebben, maar dat pas niet in het frame.

Weet iemand toevallig nog iets over Continental banden op een tandem? In ieder geval erg bedankt voor alle reacties!
Uit eigen ervaring weet ik dat tandembanden meer te verdragen hebben dan gewone. Mijn eerste advies zou zijn de breedste te monteren die nog passen. Mijn tweede advies zou zijn het toch niet te dol te maken met ultrazware banden. Marathon Plus vind ik echt overkill, zeker ook omdat ze geen erg goed rijgedrag hebben: ze zijn zo stug dat ze op slechter wegdek een beetje stuiteren. In bochten is dat niet fijn. Ik zou niet stugger gaan dan de gewone Marathon. Het vorige, wat minder stugge model, beviel ons prima. Marathon Racer of vooral Little Big Ben valt ook te overwegen als er net eentje in de goede maat is.
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga maandag met mijn opa kijken wat de maximale dikte is die past. Ik kies dan de dikste band uit die ook genoeg draagkracht heeft. Ik vrees alleen dat we niet dikker kunnen dan 37mm, waardoor de little big ben al niet meer past:(
Op een Cannondale Road tandem hadden wij de Marathon Durano (28-622), die beviel erg goed. Aanvankelijk zat er Marathon Supreme op in dezelfde maat maar die was zó soepel (lees: comfortabel) dat we er zelfs met 6 bar nog stootlekken mee kregen. Naast Schwalbe (goed en vrij duur) zijn er natuurlijk ook prima banden van bijvoorbeeld Continental en Vittoria.
Mijn tweede advies zou zijn het toch niet te dol te maken met ultrazware banden. Marathon Plus vind ik echt overkill, zeker ook omdat ze geen erg goed rijgedrag hebben: ze zijn zo stug dat ze op slechter wegdek een beetje stuiteren. In bochten is dat niet fijn
Afgelopen zomer heb ik ook de nieuwe Marathon Plus banden op onze tandem gemonteerd. Op zich fijn dat we geen enkele lekke band hebben gehad, aan de andere kant konden we alleen al aan het geluid dat ze maakten, zeker bij langzaam en licht slingerend omhoog klimmen, merken dat ze nogal wat weerstand hadden. Een soort piepschuim achtig gepiep, zeg maar. een volgende keer ga ik denk ik denk ik toch voor een wat soepelere band, en neem ik een keer plakken op de koop toe.

Overigens passen bij ons er ook geen heel erg brede banden in, we zijn om het een keer te proberen geswitcht van 37 (waar hij ooit mee geleverd werd) naar 40, dat was echt de max wat pastte, maar voldeed wat mij betreft prima. Overigens met de 37 ook nooit het idee gehad dat het te licht zou zijn.
Roef
Let er bij bandenmaten op dat banden zelden de nominale breedte halen. De meeste zijn in werkelijkheid aardig smaller (maar niet steeds ook lager).
Wij gebruiken op onze tandem de Schwalbe Marathon Supreme (50-559) en dat bevalt prima in Nederland, vooral asfalt en soms wat gravel.

Als het wat ruiger wordt heb ik een setje Mondial's die op onverhard toch duidelijk meer grip geven. Loopt wel iets zwaarder en geeft op hogere snelheid veel geluid.

Daarbij volg ik wel met veel belangstelling de ervaringen met de Allmotion, toch net even wat meer grip dan de Supreme en naar verluid ook heel licht lopend.
Wim schreef:Let er bij bandenmaten op dat banden zelden de nominale breedte halen. De meeste zijn in werkelijkheid aardig smaller (maar niet steeds ook lager).
Hoogte was bij ons zeker net zo kritisch als breedte, vervangen van een van de boutjes waarmee het spatbord vastzat door een met een plattere kop was nodig om net wat meer ruimte te maken voor de 40 banden.
Wij hebben de almotion 40-622 vouwband onder onze tandem gehad.
Vrolijk zingend op alsfalt boven de 25 km, goed lopend als je hem op 5.5 bar oppomp maar vorige week spontaan scheuren in de zijkant.( bijna een klapband).
Wij hebben er ongeveer 5000km mee gereden en dat vind ik veel te weinig voor zo`n kostbare band.


grt Peter
Peter_m schreef:Wij hebben de almotion 40-622 vouwband onder onze tandem gehad.
Vrolijk zingend op alsfalt boven de 25 km, goed lopend als je hem op 5.5 bar oppomp maar vorige week spontaan scheuren in de zijkant.( bijna een klapband).
Wij hebben er ongeveer 5000km mee gereden en dat vind ik veel te weinig voor zo`n kostbare band.


grt Peter
Oei, scheuren in de zijkant klinkt niet goed ...... Als dat vaker voorkomt is de Almotion geen geschikte tandemband. Met de Marathon Supreme (50-559) is ons dit nog nooit overkomen.
Marten schreef:Met de Marathon Supreme (50-559) is ons dit nog nooit overkomen.
Op dit forum hebben zich ooit wel een aantal mensen gemeld met problemen met supremes op hun solofiets. De laatste paar jaar hoor je er weinig meer van, dus kennelijk zijn ze nu beter.
Marten schreef:

Met de Marathon Supreme (50-559) is ons dit nog nooit overkomen.
Op dit forum hebben zich ooit wel een aantal mensen gemeld met problemen met supremes op hun solofiets. De laatste paar jaar hoor je er weinig meer van, dus kennelijk zijn ze nu beter
dat is dus bij ons vorig jaar wel gebeurd met de supreme op de tandem
als achterband
de maat is een 26 inch met rond de 50 mm breed en de wang ging ook naar de kl@#te tijdens onze kampeertrip
en ik denk dat hij max 2500 km er onder lag
dus het gebeurd nog steeds wel
ik zag op de site van schwalbe dat de kojaks in die maat 130 kg max mogen hebben
dat lijkt mij een goede tandem asfalt band
iemand ervaring
Kojak is een vrij lichte band. Dat zou ik niet gauw doen op een tandem. Althans, je loopt denk ik wel een risico. Ik van van lichte snelle banden, maar op de tandem was ik er na een tijdje wel klaar mee.
Wij hebben héél goede ervaringen met de marathon dureme, die helaas niet meer leverbaar is. Vouwband die oerdegelijk is en dus ook heel makkelijk mee te nemen is :D.
Ik zou focussen op degelijkheid / belastbaarheid. Je wilt echt geen banden plakken of verwisselen met een volledig bepakt tandem....

Veel succes!

Alfred