Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieve bagagedragers - Forum Wereldfietser

Alternatieve bagagedragers

Om een lowrider en voortassen thuis te laten heb ik onderstaande manier bedacht om stoeltjes en een gedeelte van de tent mee te nemen.
Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het houten stokje zit aan het frame vast met een bidonhouder van Topeak

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stoeltjes staan in twee PET-fles houders die ik nog had liggen. Voor de bevestiging van de PET-fles houder heb ik de bestaande schroef gebruikt voor de low rider plus een bidonhoeder klem van Zefal

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Creatief - maar kom je niet met je knieën tegen de tent?
Oh nee, daar zit nog zeven centimeter tussen.
Is toch gewoon een vorm van "bikepacking", proberen om zonder de reguliere voor-en achtertas toch al je bagage proberen te vervoeren.
Leuk bedacht. Maar ik zie het voordeel niet tegenover een lichtgewicht bagagedragertje.

Renaat
Creatief. Geen last bij insturen van bochten of het nemen van hobbels e.d. (dat je niet goed ziet)?
Revanho schreef:Leuk bedacht. Maar ik zie het voordeel niet tegenover een lichtgewicht bagagedragertje.

Renaat
Mijn voortassen aan de low-rider waren eigenlijk nooit vol en op onze bagagedragers lag ook nooit veel bagage. Door een aantal zaken creatief aan de fiets te hangen sparen we nu netto 1,9 kg uit.
Goed bezig, Ronald!
Goed idee.
Ik ga onderstaande gebruiken, maar dan in langsrichting i.p.v. dwars.
Er zullen dan wel 2 beugels nodig zijn.
Afbeelding
Heb ik ook overwogen, maar ik ging er met mijn knieën langs en dat gaat, denk ik, op de duur irriteren. Kostte trouwens best wat moeite om die Cagemount van Topeakvoor te kopen. De fietsenwinkels hier in de buurt hadden hem niet. Uiteindelijk via een webwinkel besteld met veel verzendkosten. Vandaag keek ik toevallig op de site van de Fietsvakantiewinkel en daar stond hij ook op, jammer dat ik dat niet wist want als donateur van de Europafietsers had ik daar geen verzendkosten hoeven te betalen.
De bidonhouders staan wel leuk en geven de fiets een stuk minder 'bulk' aan de voorkant. Je houten constructie aan de framebuis ben ik toch een beetje sceptisch over, zeker gezien de geringe pakruimte die het je biedt. Bij scherpe bochten (of wanneer je fiets valt en het stuur dubbelklapt) lijkt dat dit niet helemaal goedkomt. Ook op de pedalen staan lijkt me niet meer te kunnen, want dan kom je met je knieën dichter bij het stuur dan de 7cm speling. Als laatste lijkt het dat je qua gewicht niet zoveel wint t.o.v. tassen, maar qua comfort en gebruikersgemak toch in moet leveren (tas er met 1 klik af halen, loshangende bandjes etc. als je geen bepakking hebt , mogelijk tikken/(los)ratelen van alle extra bevestigingspunten etc.).

Ben verder benieuwd naar je praktijk ervaringen! Leuk om eens iets anders dan anders te zien, maar het moet wel ergens een voordeeltje opleveren natuurlijk :) .
Ypuh schreef:.. het moet wel ergens een voordeeltje opleveren natuurlijk
Het voordeel lijkt me duidelijk:
Ronald van der Perk schreef:Door een aantal zaken creatief aan de fiets te hangen sparen we nu netto 1,9 kg uit.
1,9 kilo is veel! Ik ben beniewd naar de rekensom. De onderdelen, ook de kleine en de riempjes, die je nu aan de fiets hebt hangen zijn ook niet van helium.
Leuk! Inspiratie bij de Salsa Anything Cages vandaan gehaald? :-)

Vind de bidonhouders wel ver van de vork af staan, als er iets tegenaan komt/valt is het wel een kwetsbaar geheel vrees ik, kijk uit voor schade aan je vork. Zijn tenslotte twee hele fraaie fietsen waar het op gemonteerd zit.

Surly en Salsa hebben wel voorvorken waarbij de gaten voor de Anything Cages er al in zitten.
Leon hier is de rekensom.

Nauwkeurige meting met de keukenweegschaal i.p.v. de personenweegschaal geeft onderstaande gewichten

Verwijderd zijn;
lowrider met voorstandaard 735 gr
Ortlieb tassen 1525 gr
totaal 2260 gr

Daarvoor in de plaats;
Topeak Cagemount 45 gr
Beuken stokje met riempjes 100 gr
Twee bidonhouders Zefal 25 gr
Twee Pet-fles houders 220 gr
Vier riempjes 60 gr
Totaal 450 gr

Verschil 1810 gram, was dus 90 gram te rooskleurig maar desalniettemin een leuk resultaat.

Overigens ga ik bij op de pedalen staan er niet tegen aan en kan mijn stuur gewoon nog helemaal dubbelklappen (jammer genoeg wel!) De PET-fles houders zijn misschien wat kwetsbaar maar als je met je low-rider tegen een kei of paaltje rijdt kan je ook schade krijgen. M.i. lever ik niet veel in op comfort maar inderdaad wel wat op gebruikersgemak echter tassen moet je ook dichtmaken met riempjes en schuifkoordje.

Binnenkort gaan we ze daadwerkelijk gebruiken ik zal jullie op de hoogte houden.
Dit zijn dan wel zware lowriders en voortassen. Mijn Tubus Duo weegt iets meer dan 500 g en een voorstandaard is naar mijn bescheiden mening niet nodig. Een paar Ortlieb Classic voortassen weegt 1350 gram, en die staan toch niet bekend als lichtgewicht (zulke tassen zijn wel handig om op te zitten, al is het wat minder comfortabel dan echte stoeltjes en kan er dan beter geen tube tandpasta of flesje shampoo in zitten ;-)). Maar ook een verschil van 1,4 kilo is nog best de moeite waard; zo'n beetje het gewicht dat ik zelf in het voorjaar aan lichaamsgewicht kwijtraak.