Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst voor naar de Noordkaap - Forum Wereldfietser

Paklijst voor naar de Noordkaap

Medefietsers,

Ik heb de volgende paklijst opgesteld voor mijn reis naar de Noordkaap. Ben benieuwd of jullie nog toevoegingen hebben of onnodige items er tussen zien staan:

Kamperen
Tent
Slaapzak
Slaapmat
Pan
Pitje
Gasflesje
Bord/mes/Vork/Lepel
Mok
Zakmes
Lucifers
Instants Soepzakjes
Noodrantsoen (Rijs/Pasta)
Theedoek
Grondzeil


Technisch
Fietspomp
"Fietsgereedschap setje
Reserve Binnenband
Tape
Remblokjes
Slot

Kleding
Fleece
Hardshell
Softshell
2 fiets shirts
2 fiets broeken
3 fiets kousen
1 t shirt
1 korte broek
3 ondergoed
Handschoenen
Buff
Fietsbril
Zwembroek
Armstukken
Beenstukken


Overig
Kaart Noorwegen
Tandenborstel
Tandpasta
Zonnebrand
Deodorant
Wax
Sneldroog Handdoek
Powerbank 2x
Oordopjes
Hoofdlamp
Portemonnee
- Paspoort
- Betaalpas
- Verzekeringspas
Mobiel

Mooie check voordat ik wegga ;).
Iets tegen de muggen en knutjes?
Beetje EHBO zoals pijnstiller, pleisters?
Kamperen
kussentje? Of gebruik je je fleece?

Zelf zou ik een aansteker nemen ipv lucifers. Windscherm voor je gaspitje. Qua noodrantsoen vind ik die van globetrotter lekker.

Als theedoek gebruik ik zo'n dun geperforeerd vaatdoekje. Daar heb ik er ook twee voor "technisch" oftewel handen poetsen na vervangen van een band etc.

Technisch
Misschien twee binnenbanden; op die afstand mogelijk een buitenband plakker. Een klein flesje kettingsmeer.

Noodspaken? (plus benodigde kennis en gereedschap) Ik ga zonder, maar het is te overwegen.

Een stel tie-wraps en wat dun koord (waslijn, extra scheerlijn etc) kunnen ook van pas komen.

Kleding
Een fleece is volumieus en niet echt warm. Nut van de softshell zie ik niet zo. Ik vind zelf een (fleece) muts wel een must. In z'n algemeenheid vind ik je hoeveelheid kleding nogal karig voor als het qua temperatuur tegenzit, maar misschien ben je een van die mensen die nog in hartje winter met niks anders dan een t-shirt rondloopt.

Geen fietshelm? (niet dat ik die discussie hier wil aanfakkelen)

Al nagedacht over schoenen? Nog slippers oid nodig voor na het fietsen?

Een regenbroek en overschoenen lijkt me ook geen overbodige luxe voor Scandinavië.

Overig
Geen anti-mug? Of lippencreme? Deodorant / wax blijft bij mij thuis ;-) Daarentegen heb ik wel een scheermesje mee en wat after-shave creme. Niet te vergeten shampoo, ook om je pannetje / bord zo nu en dan eens goed schoon te maken.

Wat pleisters / pijnstillers / ORS / tekentang?

Een koptelefoontje om eens wat naar muziek te luisteren (op je telefoon) of een e-reader om na een dag fietsen wat te relaxen?

Ik zie geen fototoestel, misschien dat je je telefoon goed genoeg vind?
Vanuit onze ijslandervaringen:

Regenjas, en broek
Ty-rips
Helm (geen grapje)
Buff
Bagage netje van de fietsvakantie winkel
Thermosfles, erg handig zodat je onderweg nog iets warms hebt
Zipzakjes voor het maken van je voedselvoorraad.
Als je margurga remmen hebt ook een reserve setje.
Anders remkabel

Veel plezier met de voorbereidingen en een super mooie trip
Ter overweging is misschien al genoemd;

Koken, tent, slapen etc.
Aansteker, waslijntje, schuursponsje, windschermpje, kruiden, zout, pannengreep, stalen spijker om gaatje "voor te boren" voor je haringen, reparatie voor je matrasje, kussen of hoesje om kussen van te maken, reparatiebusje voor je stokken

Technisch
Minimaal 2 binnenbanden, wat boutjes en moertjes, 2 slangenklemmen om stangetjes van b.v gebroken bagagedrager mee te spalken, als je terug gaat vliegen een sleutel 15mm om pedalen te verwijderen en een busje van 100mm om tussen je voorvork te stoppen als je tijdens vliegtransport je voorwiel moet verwijderen, buitenbandplakker

Kleding
Ik zou een donsjack meenemen i.p.v. fleece

Overig
Camera, creditcard, reserve fietssleuteltjes, klein licht rugzakje voor als je een wandeling gaat maken

Mooi tocht toegewenst!
Taeye schreef:Medefietsers,

Ik heb de volgende paklijst opgesteld voor mijn reis naar de Noordkaap. Ben benieuwd of jullie nog toevoegingen hebben of onnodige items er tussen zien staan:

Kamperen
Tent
BINNENTENT
Slaapzak
Slaapmat
KUSSENTJE
Pan
BAKPAN, SPATEL
Pitje
Gasflesje
Bordmes/Vork/Lepel mes niet nodig ivm meenemen zakmes
Mok
Zakmes
Lucifers
Instants Soepzakjes
Noodrantsoen (Rijs/Pasta)
ONTBIJT, LUNCH, TUSSENDOORTJES, FRUIT, DESSERT
Theedoek
SCHUURSPONSJE
Grondzeil
HARINGEN, TENTSTOK(KEN), SCHEERLIJN(EN)

Technisch
Fietspomp
"Fietsgereedschap setje
Reserve Binnenband
Tape
LIJM
Remblokjes
Slot
KETTINGOLIE

Kleding
Fleece
Hardshell
Softshell (goedkoop) WINDJACKJE IS LICHTER
DONSJACKJE
2 fiets shirts
2 fiets broeken
3 fiets kousen 2 PAAR I.P.V. 3 KOUSEN, heb je meer aan
1 t shirt
1 korte broek AFRITSBROEK, HEB JE 2 IN 1
3 ondergoed 2 VOLDOENDE, WASSEN
Handschoenen
Buff 2X: 1 als muts, 1 als neckgaiter, hiermee creeer je een 'bivakmuts', maar veel veelzijdiger
Fietsbril
ZONNEBRIL
Zwembroek
Armstukken
Beenstukken ZAKKEN AF, NEEM HARDLOOPBROEK MEE
SCHOENEN (niet onbelangrijk...)


Overig
KAART NEDERLAND, DUITSLAND, DENEMARKEN (ZWEDEN)
Kaart Noorwegen
Tandenborstel
Tandpasta
Zonnebrand IK ZOU ANTI-ZONNEBRAND MEENEMEN
Deodorant
Wax
TOILETPAPIER!!!!
Sneldroog Handdoek
SHAMPOO
ANTI-MUGGEN

Powerbank 2x
Oordopjes
Hoofdlamp +(RESERVE)BATTERIJEN, evt. oplader
ACHTERLICHT, mits je geen achterlicht op (naaf)dynamo hebt
Portemonnee
- Paspoort
- Betaalpas
- Verzekeringspas
- evt. Studentenpasje i.v.m. kortingen?
Mobiel ICE-nummers onder snelkeuzetoets 1, of bij je medische ID (iPhone)
CONTANT GELD € 100
TELEFOONNUMMERS AMBASSADES/CONSULATEN
FOTOCAMERA (vermits je niet met smartphone gaat fotograferen)
evt. leesvoer, podcasts, films voor 's avonds (boek, e-book)
LADERS VOOR ALLE ELECTRONICA
TAALBOEKJE DEENS, ZWEEDS, NOORS (evt. op telefoon)
BOXO woordenwaaier


Mooie check voordat ik wegga ;).
en dat was hard nodig... ;)
Hoofdlampje is niet nodig , het is altijd licht in het noorden. Verder zou je kunnen overwegen om een gps te gebruiken ipv kaarten.
bladerdeeg schreef:
Taeye schreef:Medefietsers,

Ik heb de volgende paklijst opgesteld voor mijn reis naar de Noordkaap. Ben benieuwd of jullie nog toevoegingen hebben of onnodige items er tussen zien staan:

Kamperen
Tent
BINNENTENT
Slaapzak
Slaapmat
KUSSENTJE
Pan
BAKPAN, SPATEL
Pitje
Gasflesje
Bordmes/Vork/Lepel mes niet nodig ivm meenemen zakmes
Mok
Zakmes
Lucifers
Instants Soepzakjes
Noodrantsoen (Rijs/Pasta)
ONTBIJT, LUNCH, TUSSENDOORTJES, FRUIT, DESSERT
Theedoek
SCHUURSPONSJE
Grondzeil
HARINGEN, TENTSTOK(KEN), SCHEERLIJN(EN)

Technisch
Fietspomp
"Fietsgereedschap setje
Reserve Binnenband
Tape
LIJM
Remblokjes
Slot
KETTINGOLIE

Kleding
Fleece
Hardshell
Softshell (goedkoop) WINDJACKJE IS LICHTER
DONSJACKJE
2 fiets shirts
2 fiets broeken
3 fiets kousen 2 PAAR I.P.V. 3 KOUSEN, heb je meer aan
1 t shirt
1 korte broek AFRITSBROEK, HEB JE 2 IN 1
3 ondergoed 2 VOLDOENDE, WASSEN
Handschoenen
Buff 2X: 1 als muts, 1 als neckgaiter, hiermee creeer je een 'bivakmuts', maar veel veelzijdiger
Fietsbril
ZONNEBRIL
Zwembroek
Armstukken
Beenstukken ZAKKEN AF, NEEM HARDLOOPBROEK MEE
SCHOENEN (niet onbelangrijk...)


Overig
KAART NEDERLAND, DUITSLAND, DENEMARKEN (ZWEDEN)
Kaart Noorwegen
Tandenborstel
Tandpasta
Zonnebrand IK ZOU ANTI-ZONNEBRAND MEENEMEN
Deodorant
Wax
TOILETPAPIER!!!!
Sneldroog Handdoek
SHAMPOO
ANTI-MUGGEN

Powerbank 2x
Oordopjes
Hoofdlamp +(RESERVE)BATTERIJEN, evt. oplader
ACHTERLICHT, mits je geen achterlicht op (naaf)dynamo hebt
Portemonnee
- Paspoort
- Betaalpas
- Verzekeringspas
- evt. Studentenpasje i.v.m. kortingen?
Mobiel ICE-nummers onder snelkeuzetoets 1, of bij je medische ID (iPhone)
CONTANT GELD € 100
TELEFOONNUMMERS AMBASSADES/CONSULATEN
FOTOCAMERA (vermits je niet met smartphone gaat fotograferen)
evt. leesvoer, podcasts, films voor 's avonds (boek, e-book)
LADERS VOOR ALLE ELECTRONICA
TAALBOEKJE DEENS, ZWEEDS, NOORS (evt. op telefoon)
BOXO woordenwaaier


Mooie check voordat ik wegga ;).
en dat was hard nodig... ;)
henk huizenga schreef:Hoofdlampje is niet nodig , het is altijd licht in het noorden. Verder zou je kunnen overwegen om een gps te gebruiken ipv kaarten.
Een goede lamp is wel nodig ivm onverlichte tunnels!
Ook wel eens gedacht over een pocketshower ?

Om een douche te nemen , als je wildkampeert in de buurt van water maar je niet in de beek / rivier wilt wassen en als er bomen zijn waar je de shower aan kunt ophangen . Zelf heb ik er eigenlijk geen , ik red me ook met een vouwteil voor het water en een bidon met geperforeerde dop .

Die zou ik trouwens ook niet vergeten : enkele ( 2/3 ) bidons .

Misschien wil je ook het water zuiveren voor je het drinkt ? Hiervoor wordt de filter van careplus goed aangeprezen . Heb hem nu ook , nog ongebruikt . Je zou de shower ook kunnen gebruiken om water te dragen naar de tent ( voor koffie , thee , (af)was , bidons vullen , etc. ofzo ) maar hiervoor heeft sea to summit dus ook een / twee hele lichte alternatieven . Of je mag mijn gebruikte , iets zwaardere ( ca. 300 gr. t.o.v. 80 gr. voor de STS ) teil gratis komen ophalen in Zoeterwoude ( dus helemaal voor niks ! )

Als je interesse hebt , stuur maar PB . Christiaan .
Lakenzak.
Fluoriserend hesje voor in de tunnel. Ben je beter zichtbaar voor achteropkomend verkeer wat je enorm dankbaar zal zijn.

Loes
Kaart Sykkelruter i Norge, tunnel – og planleggningskart for syklister (1:1.000.000). Deze kaart, met een legenda in vier talen, is onmisbaar bij het plannen van een fietstocht in Noorwegen. Het Noorse fietsroutenetwerk is ingetekend en bij alle tunnels wordt vermeld of er gefietst mag worden. Vanwege de kleine schaal is deze kaart niet geschikt om op te fietsen.
Yopie schreef:Iets tegen de muggen en knutjes?
Zie ook dit topic.
Van de tips die ik voorbij heb zien komen stonden het hesje, de pocketshower, lucifers en taalboekjes niet op onze paklijst voor Noorwegen. Wat betreft de kaarten: de kaart die Kees voorstelt is inderdaad erg goed. Wij hadden del 1 en 2 voor het overzicht. Ik kan me echter voorstellen dat je helemaal niet zoveel kaarten voor de hele route wilt meezeulen. Als je de route op de gps hebt en Google Maps of iets vergelijkbaars op je telefoon, moet dat ook prima gaan.

Stuur me gerust een pb als je een paklijst voor Noorwegen wilt.
Zo'n hesje weegt vrijwel niets en kan wel een aanrijding voorkomen. Een paar jaar terug hebben we ze aangeschaft voor de Noorse tunnels. Sindsdien nemen we ze altijd mee op grote tochten en dragen we ze niet alleen in tunnels, maar ook op een drukkere weg of als we door een grote stad moeten fietsen, of bij wat minder mooi weer zoals hier in Schotland.

Afbeelding
keesswart schreef:Zo'n hesje weegt vrijwel niets en kan wel een aanrijding voorkomen. Een paar jaar terug hebben we ze aangeschaft voor de Noorse tunnels. Sindsdien nemen we ze altijd mee op grote tochten en dragen we ze niet alleen in tunnels, maar ook op een drukkere weg of als we door een grote stad moeten fietsen, of bij wat minder mooi weer zoals hier in Schotland.

Afbeelding

Gelijk heb je! I am convinced :)
Tip 1: Neem een felgele jas, dan hoef je geen extra hesje mee te nemen :wink:
Tip 2: Neem een felrode jas als je naar IJsland gaat, want Tip 1 werkt daar niet 8)

Afbeelding