Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gps-backtrack - Forum Wereldfietser

gps-backtrack

De tracks die ik op mijn gps laad gaan ook telkens in omgekeerde richting. Omkeren is blijkbaar niet nodig. Is dat het geval voor elke track? Zo niet, hoe keert je makkelijkst een track om?
Wat meer informatie over je GPS is wel handig om een antwoord op je vraag te kunnen geven. Staat je antwoord niet op Google of in de handleiding?
Een track (spoor) is een bestand met GPS-coördinaten. Als je een track hebt geselecteerd, dan laat een GPS deze coördinaten op het scherm zien, in relatie tot waar je je op dat moment bevindt. Deze coördinaten zijn met elkaar verbonden door een lijn. Een track wordt ook wel een kruimelspoor genoemd. Al je ergens in het midden start, dan kun je inderdaad beide kanten op.

Dit in tegenstelling tot een route, daar is wel een begin- en een eindpunt en een bepaald aantal punten (waypoints) waar de route per se langs moet. De route van het begin- naar het eindpunt wordt door de GPS-ontvanger zelf berekend, afhankelijk van het gebruikte kaartmateriaal, de software en de instellingen die je in het apparaat hebt ingesteld.
Bedankt Frank voor de heldere uitleg!
Ook een track heeft een begin en eindpunt. Op de meeste apparaten kun je een track trouwens gewoon omkeren, zodat je ook weet hoe ver je nog van je eindpunt af bent.
Zo kan het dus voorkomen dat je een andere weg moet zoeken omdat de weg waar je op fietst éénrichtingsverkeer is, de maker van die track zal dat zelf niet zo ondervinden.
Klopt, je zou het eerste punt in het bestand als begin kunnen beschouwen en de laatste als eind. Maar dat is niet per se nodig bij een track. Vooral als het lange meerdaagse tracks zijn, dan vind ik het aantal km's tot het einde niet zo belangrijk.

Dat éénrichtingsverkeer probleem blijf je houden, ook als je de track omdraait. De maker van de track is immers door die éénrichtingsstraat gereden.
Dat hangt er allemaal maar net vanaf wat je met die track dóet. Vandaar dat _Peter_ terecht opmerkt dat er te weinig informatie voorhanden is om een zinnig antwoord op de oorspronkelijke vraag van fietserke48 te geven.