Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groningen-Utrecht - Forum Wereldfietser

Groningen-Utrecht

Zelfs je eigen fiets meenemen binnen Nederland kan soms verhalen opleveren. Dat zal ik jullie eens vertellen.
Ik moest zaterdag 2 april een vergadering in Utrecht bijwonen, met na afloop aansluitend een mooie fietstocht langs de Vecht met al die monumentale buitenplaatsen tot Vreeland. Dan via Kortenhoef naar Hilversum om daar de trein naar huis te pakken. Tijdens de vergadering droeg ik nette kleren, maar voor de fietstocht heb ik wielerkleding aangetrokken, vandaar de groene Karrimor-tas op mijn fiets. Ook heb ik in Utrecht een nieuwe jas gekocht.

Prijs: € 19,95 retour Groningen-Utrecht (via AKO per internet besteld).
Van Baflo naar Groningen heb ik al een maandabonnement van Arriva voor.
Fiets mee: € 6,10
Ervaringen: De regel om geen fiets vóór 9.00 uur mee te nemen heb ik gewoon genegeerd en niemand deed er moeilijk over. Vertrek op de heenweg van Groningen om 7.46 uur was de Koploper vrij vol, maar na het overstappen in Zwolle had ik (echt waar!) een geheel lege trein voor mij alleen tot Utrecht CS!
Het rondfietsen in de stad Utrecht is geen pretje meer: veel te druk waar ik op iedere kruispunt in m'n remmen moest knijpen. Begin jaren '70 heb ik hier in Utrecht gestudeerd waarvoor ik twee keer per week vanuit mijn vroegere woonplaats Blaricum per fiets heb gependeld. Afstand 26 km! Toen kon ik overal rustig doorrijden....
Om 17.38 uur in Hilversum in de trein naar huis gestapt. Niet eens vol. Bovendien is het maar goed dat ik naar Hilversum ben gefietst, want daar vernam ik dat Utrecht CS alweer plat lag! Geen treinen rondom Utrecht meer. Maar vanaf Amersfoort stond men in de trein als haringen in een ton. In deze dubbeldekkertrein wilde men niet van de klapstoeltjes weg om m'n gele Giant daar neer te zetten. Daar zaten een paar blonde Barbie-meiden die alleen maar naar hun smartphones keken en ongeïnteresseerd op mijn verzoeken reageerden. Daarom even uitgestapt om een foto te maken van de fietslogo op de deur en aan die meiden toonde ik deze foto op de display, dan pas konden zij wel opzij gaan! Voor de fiets lagen twee andere meisjes op de vloer liggend te slapen, terwijl ik op een trap naar beneden ging zitten, ietwat geklemd tussen andere passagiers. Pas in Assen kon ik gewoon op een stoel gaan zitten.
Op het Groninger Hoofdstation was er veel politie op de been en iedereen werd er gecontroleerd. Brussel leek wel heel dichtbij te komen.... Toen een agent mij vroeg om de bagage op m'n fiets open te maken, kwam er een conducteur langs. Hij kende mij al heel goed als fietser en hij zorgde ervoor dat ik gewoon door kon lopen. Al met al ben ik om 21.15 uur thuis gekomen.

Afbeelding
Mijn fiets in de Koploper naar Zwolle

Afbeelding
Lege Koploper van Zwolle naar Utrecht

Afbeelding
Het fietslogo op de stampvolle dubbeldekker van Amersfoort naar Groningen
Ja, over NS en fiets kunnen nog mooie verhalen worden geschreven... In de ICM3 en ICM4 ('koploper') zit boven de klapstoeltjes een sticker met een fiets en de tekst 'priorité', mijn ervaring is dat men over het algemeen wel bereid is dit voor waar aan te nemen. Als er niet al zeven fietsen op elkaar opgestapeld staan... Wij mochten na de Paastocht in Apeldoorn niet meer mee met de trein, die zat al vol met fietsen (en dat waren geen Wereldfietsers dit keer). Een trein later moesten we zo ongeveer stapelen om mee te kunnen.

Afbeelding

In een trein van Arriva vonden we voor de klapstoelen een grote fiets op de grond 'geschilderd'. Maar niet iedereen vond dit een reden om z'n klapstoel te verlaten. En om zo'n breedgeschouderde kaalgeschoren mijnheer nu te vertellen dat hij zijn zitplaats moet opgeven... :D.
Weer een mooi verhaal Martin!
Martin E. van Doornik schreef:De regel om geen fiets vóór 9.00 uur mee te nemen heb ik gewoon genegeerd en niemand deed er moeilijk over.
In het weekend geldt deze regel niet, omdat er dan geen druk woonwerkverkeer is.
Bovendien is het maar goed dat ik naar Hilversum ben gefietst, want daar vernam ik dat Utrecht CS alweer plat lag! Geen treinen rondom Utrecht meer.
Dat gebeurt helaas iets te vaak...
In deze dubbeldekkertrein wilde men niet van de klapstoeltjes weg om m'n gele Giant daar neer te zetten. Daar zaten een paar blonde Barbie-meiden die alleen maar naar hun smartphones keken en ongeïnteresseerd op mijn verzoeken reageerden.
Dapper dat je nog de moeite nam om ze aan te spreken. Ik ben daar niet zo handig in en verwacht daar ook geen resultaat meer van. In zo'n geval zet ik mijn fiets dan maar midden op het pad of tegen een deur. Wanneer een andere reiziger of een conducteur zich daar aan stoort, mag die van mij de klapstoelklevers proberen weg te jagen.
Daarom even uitgestapt om een foto te maken van de fietslogo op de deur en aan die meiden toonde ik deze foto op de display, dan pas konden zij wel opzij gaan!
En uit dit topic:
Martin E. van Doornik schreef:'s Avonds op de jeugdherberg gezellig babbelen met andere gasten of een leuke stoot :lol: ontmoeten
Blijkbaar weet Martin nog altijd de juiste snaar te raken bij jonge vrouwen, of het nu 'blonde barbiemeiden' of 'stoten' zijn :wink: .
Op het Groninger Hoofdstation was er veel politie op de been en iedereen werd er gecontroleerd. Brussel leek wel heel dichtbij te komen.... Toen een agent mij vroeg om de bagage op m'n fiets open te maken, kwam er een conducteur langs. Hij kende mij al heel goed als fietser en hij zorgde ervoor dat ik gewoon door kon lopen.
Dat heb ik zelfs niet op stations in Lille en Parijs meegemaakt, waar het de afgelopen zomer al wemelde van de agenten met machinegeweren. Afgelopen zondag heb ik op de stations van Arnhem, Utrecht en Leiden geen agent gezien. Misschien was de Groningse politie wel gealarmeerd door een sms'je van zo'n smartphonebakvis, die liet weten dat ze in de trein was aangesproken door een man-met-baard in bezit van een fiets vol vreemde vlaggetjes waar een verdachte tas aanhing :wink: .
De koplopers zijn inderdaad een probleem met te weinig en te krappe fietsplaatsen. Er zit ook nog een afvalbak in de weg. Ooit waren er fietsplaatsen op beide koppen van een treinstel, maar deze zijn na een renovatie op een van die koppen weg gehaald.
Het is voor vertrek ook lastig in te schatten waar zich de kop met fietsplaatsen bevindt. Het kan zijn dat je daardoor te laat bent en de fietsplaatsen al zijn gevuld met die vemaledijde klapstoeltjesklevers (en dat terwijl er nog échte zitplaatsen voldoende zijn), of met gigantische hutkoffers richting Schiphol. Waarom voor deze megabagage geen toeslag van € 6,10? :wink:
Die hutkoffers zet je dan toch gewoon midden in het gangpad en de fiets op de bestemde plaats. Althans ik ben dan wel zo brutaal om dat te doen.

En als mensen het vertikken om op te staan dan probeer ik de fiets zo te manoeuvreren dat ze geen kant meer uit kunnen.
Heerlijk genuanceerde discussie. Is het niet automobilist bashen, dan wel mensen met een koffer :|

Ik laat het van de situatie afhangen of het gepast is om vier zitplaatsen op te offeren voor mijn fiets. Als het niet of gemiddeld druk is zal ik altijd zorgen dat ik mijn fiets op de daarvoor bestemde plek kan zetten. Dat levert nooit een probleem op. Dat kan ook komen doordat ik het vriendelijk vraag. Als het echter heel erg druk is in de trein (tjokvol vanwege te korte trein of andere oorzaak), dan vind ik het helemaal niet zo sociaal om mijn recht op te eisen alleen maar omdat ik toevallig met de fiets ben en er een logo op de treindeur staat. Bij drukte is het vervolgens weer wat anders als er meerdere fietsen zijn die tegen elkaar aan kunnen staan; dan is het juist efficiënter om die klapstoeltjes te benutten. En die "gigantische hutkoffers": koffers nemen in de regel toch echt minder ruimte in dan fietsen.
Allemaal aan de fietskoffer!
willem.m schreef: Ik laat het van de situatie afhangen of het gepast is om vier zitplaatsen op te offeren voor mijn fiets. Als het niet of gemiddeld druk is zal ik altijd zorgen dat ik mijn fiets op de daarvoor bestemde plek kan zetten. Dat levert nooit een probleem op. Dat kan ook komen doordat ik het vriendelijk vraag. Als het echter heel erg druk is in de trein (tjokvol vanwege te korte trein of andere oorzaak), dan vind ik het helemaal niet zo sociaal om mijn recht op te eisen alleen maar omdat ik toevallig met de fiets ben en er een logo op de treindeur staat.
Dit.
Vergeleken met DB is NS fietsonvriendelijk; in Duitsland is er een apart rijtuig voor fietsen, waar je de fiets met het voorwiel omhoog neerhangt, en per fietshouder een klapstoeltje ertegenover. Bij de NS neemt men met alleen frisse tegenzin een fiets mee, op het balkon, dat daar gezien ook de treffende beschrijving hierboven niet heel geschikt is voor die taak.

Lokale treinen van bijv Arriva zijn ook heel goed voorbereid op fietsvervoer. NS moet zich schamen, daar de fiets de "natuurlijke vervoerspartner" van de trein zou moeten zijn.
De NS lokt conflictsituaties uit door treinstellen in te richten met bagagerekken waar alleen ruimte is voor tassen en koffers van een beperkte omvang. In buitenlandse treinen zijn vaak speciale rekken voor grote koffers, al is ook daar de ruimte beperkt. Zo komt het in Franse TGV's soms voor dat de toiletten niet gebruikt kunnen worden omdat ze vol liggen met koffers en tassen, waarvoor in de bagagerekken geen plek meer was. Blijkbaar zijn spoorwegmaatschappijen gefixeerd op het verkopen van zoveel mogelijk zitplaatsen en niet op het comfortabel vervoeren van vakantiegangers, autoloze gezinnen met veel bagage of koopjesjagers (zo'n 30 jaar geleden waren de treinen van West-Berlijn naar Polen al bomvol met koffers en dozen van Poolse reizigers die toen zonder visum naar West-Berlijn konden komen. Op de terugweg zeulden ze dan met nieuwe kleren en kleuren TV's die ze in KaDeWe (Kaufhaus des Westens) hadden aangeschaft).

Het valt me ook op hoe weinig plek er in NS-treinen voor fietsen is, zeker als je nagaat hoeveel er in Nederland wordt gefietst. Bij andere maatschappijen zijn fietsplekken vaak beter herkenbaar en wordt de beschikbare ruimte ook beter benut. In Franse treinen hangen er meestal een stuk of 6 haken om fietsen aan op te hangen. Ook lijken conducteurs in andere landen meer bereid om reizigers weg te sturen van fietsplekken, terwijl het meenemen van fietsen er vaak nog gratis is. In Nederland wordt je vaak schaapachtig aangekeken of agressief bejegend als je mensen aanspreekt op hun gedrag. Conducteurs zijn dan zelden in de buurt.
Het minuscule 'priority' stickertje met een fietspicto maakt ook weinig indruk - als het al gezien wordt. Afgelopen week zat ik in een trein waar naast dit stickertje nu ook een ander 'priority'-stickertje hangt, met de afbeelding van een dikbuikige figuur.

Afbeelding

Intelligente reizigers zullen vermoeden dat hiermee een zwangere vrouw wordt afgebeeld. Maar waarom hangt dit uitgerekend boven de klapstoeltjes waar ook fietsen met 'priority' neergezet kunnen worden? Ook een mamil (middle-aged-man-in-lycra, zie hier) zou moeiteloos zijn eigen buikje herkennen in deze picto en op het achterste klapstoeltje gaan zitten, na zijn racefiets tegen de resterende stoeltjes gezet te hebben.

Andere treinergernissen zijn vouwfietsen en kinderwagens die zonder fietskaartje de plek voor betalende fietsers innemen, luide gesprekken, eindeloze telefonades en kinderen met ADHD in stiltecoupés. Maar voordat ik zelf verzand in een klaagzang à la Frits Bom (voor de jongeren onder ons is er dit filmpje van die sympathieke mopperkont uit de jaren 70): ik ben altijd blij als mijn trein rijdt en ben nog steeds niet van plan om rijles te gaan nemen.
willem.m schreef:Ik laat het van de situatie afhangen of het gepast is om vier zitplaatsen op te offeren voor mijn fiets.
Als je je fiets niet op de daarvoor bestemde plaats zet, hindert hij volgens mij daardoor alle overige passagiers die gebruikmaken van het balkon waar jij staat. (Want zoveel ruimte om je fiets ergens anders uit de weg te zetten, is er meestal niet.) Dat zijn doorgaans heel wat meer mensen dan die vier op die klapstoeltjes.

Carl
Met belangstelling dit draadje gevolgt.
Maar tegen wie "klagen"we eigenlijk? :shock:
Als het tegen de NS is lijkt me dat niet helmaal terecht.
We kunnen de fiets meenemen voor 6 euro de hele dag, als je dan bedenkt dat een fiets ook wel 2 zitplaatsen zou kunnen innemen is dat toch niet duur.

We moet niet denken dat wij als fietsers de belangrijkste klanten van de NS vormen en hetzelfde geldt natuurlijk ook mbt luchtvaartmaatschappijen.

Kortom ophouden met ons zelf belangrijk te vinden :wink:

Dirk
keesswart schreef:Ook een mamil (middle-aged-man-in-lycra, zie hier)
Mooi stukje :). Voor wie net als ik tegen de paywall aanloopt maar wel Blendle heeft: https://blendle.com/i/nrc-next/haal-de- ... 227-3_06_1.
dik5 schreef:Met belangstelling dit draadje gevolgt.
Maar tegen wie "klagen"we eigenlijk? :shock:
Als het tegen de NS is lijkt me dat niet helmaal terecht.
Van een monopolist als de NS mag je op z'n minst verwachten dat die zijn publieke taak als vervoerder fatsoenlijk uitvoert, ook voor passagiers die om wat voor reden dan ook een fiets, rolstoel, kinderwagen, koffer etc. mee willen nemen. Op de langere afstanden binnen Nederland is alleen de auto een concurrent, maar daar kunnen, mogen of willen velen geen gebruik van maken. Verder mogen we van politici en bestuurders verwachten dat die het mogelijk maken en erop toezien dat de NS zijn taken goed kan vervullen.
dik5 schreef:We kunnen de fiets meenemen voor 6 euro de hele dag, als je dan bedenkt dat een fiets ook wel 2 zitplaatsen zou kunnen innemen is dat toch niet duur.
Tijdens de uren dat alle zitplaatsen daadwerkelijk worden bezet, is er bij de NS al geen fietsvervoer mogelijk. Daar wordt hier niet over geklaagd, evenmin over de prijs van het fietskaartje.
dik5 schreef:We moet niet denken dat wij als fietsers de belangrijkste klanten van de NS vormen en hetzelfde geldt natuurlijk ook mbt luchtvaartmaatschappijen.
Niemand claimt hier dat fietsers de belangrijkste klanten van de NS zouden zijn. Wel willen we als reiziger graag serieus genomen worden. En natuurlijk zijn fietsers niet de enige treinreizigers die vinden dat er bij de NS nog heel veel te verbeteren valt. Na alle rampspoed van de afgelopen decennia - van de 'vierkante wielen' tot en met de Fyra - wordt het tijd dat de NS zich niet meer blindstaart op allerlei 'verdienmodellen' en de 'zakelijke markt', maar zijn best gaat doen om een betrouwbare vervoerder te worden voor iedereen die de trein nodig heeft.
dik5 schreef:Kortom ophouden met ons zelf belangrijk te vinden :wink:
Ik zie niet in waarom we onszelf minderwaardig zouden moeten vinden. Met zo'n houding zal er sowieso nooit wat verbeteren.
NS verkoopt fietskaartjes. Dan moet je m.i. ook zorgen dat er plek is om die fiets te vervoeren. Als je wel twee grote megakoffers mag meenemen zonder bijbetaling, dan mag je als je een meerprijs betaalt toch zeker wel enige service verwachten?
Dat heet niet 'jezelf belangrijk vinden', dat heet 'zorgplicht nakomen', er wordt met diverse maten gemeten.
Vorige week beet een conductrice me toe: 'Het liefst waren we allang af van het vervoer van fietsen'. Ik zou zeggen: stop dan met de verkoop van fietskaartjes en verbied simpelweg het meenemen van de fiets; zolang je dat niet doet als vervoerder moet je wel faciliteiten bieden.
keesswart schreef:
dik5 schreef:Met belangstelling dit draadje gevolgt.
Maar tegen wie "klagen"we eigenlijk? :shock:
Als het tegen de NS is lijkt me dat niet helmaal terecht.
Van een monopolist als de NS mag je op z'n minst verwachten dat die zijn publieke taak als vervoerder fatsoenlijk uitvoert, ook voor passagiers die om wat voor reden dan ook een fiets, rolstoel, kinderwagen, koffer etc. mee willen nemen. Op de langere afstanden binnen Nederland is alleen de auto een concurrent, maar daar kunnen, mogen of willen velen geen gebruik van maken. Verder mogen we van politici en bestuurders verwachten dat die het mogelijk maken en erop toezien dat de NS zijn taken goed kan vervullen.
dik5 schreef:We kunnen de fiets meenemen voor 6 euro de hele dag, als je dan bedenkt dat een fiets ook wel 2 zitplaatsen zou kunnen innemen is dat toch niet duur.
Tijdens de uren dat alle zitplaatsen daadwerkelijk worden bezet, is er bij de NS al geen fietsvervoer mogelijk. Daar wordt hier niet over geklaagd, evenmin over de prijs van het fietskaartje.
dik5 schreef:We moet niet denken dat wij als fietsers de belangrijkste klanten van de NS vormen en hetzelfde geldt natuurlijk ook mbt luchtvaartmaatschappijen.
Niemand claimt hier dat fietsers de belangrijkste klanten van de NS zouden zijn. Wel willen we als reiziger graag serieus genomen worden. En natuurlijk zijn fietsers niet de enige treinreizigers die vinden dat er bij de NS nog heel veel te verbeteren valt. Na alle rampspoed van de afgelopen decennia - van de 'vierkante wielen' tot en met de Fyra - wordt het tijd dat de NS zich niet meer blindstaart op allerlei 'verdienmodellen' en de 'zakelijke markt', maar zijn best gaat doen om een betrouwbare vervoerder te worden voor iedereen die de trein nodig heeft.
dik5 schreef:Kortom ophouden met ons zelf belangrijk te vinden :wink:
Ik zie niet in waarom we onszelf minderwaardig zouden moeten vinden. Met zo'n houding zal er sowieso nooit wat verbeteren.
Kees ik kan mij best wel vinden in jouw commentaar, echter de NS is gewoon een commercieel bedrijf welke door de oveheid helaas, bijna ,een monopoli positie heeft gekregen. Ze zitten in een spagaat tussen geld verdienen en ook nog een " publieke taak" uitvoeren,terwijl dat bij uitstek een taak is van de overheid.
Ja er is dus veel te verbeteren ,maar denk niet dat wij als fietsers vooraan in de rij zullen voorkomen.
Dit is de tragiek van het "marktdenken" van de laaste 20 jaar
Rix schreef:Vorige week beet een conductrice me toe: 'Het liefst waren we allang af van het vervoer van fietsen'.
Erg onprofessioneel van een conductrice om haar persoonlijke frustraties over het vervoer van fietsen te delen met een fietsende reiziger. Voor veel fietsers - zoals ik - zou het onmogelijk worden om een weekend in een ander deel van Nederland te gaan fietsen of de fiets mee te nemen naar het buitenland. Net zo onaanvaardbaar als het zou zijn om mensen met rolstoelen of kinderwagens simpelweg de toegang tot de trein te ontzeggen. Ik hoop dat haar uitspraak nergens op gebaseerd is. Er lopen in Nederland ook mensen rond die alle spoorwegen het liefst zouden bedekken met een laag asfalt, maar die hebben het vooralsnog niet voor het zeggen.
Twintig jaar terug waren er ook plannen om vouwfietsen met grotere wielen dan Bromptons uit de treinen te weren. Dat is er nooit van gekomen, al is het in de ochtendspits op sommige trajecten nu wel zo druk, dat je ook met een Brompton amper nog een trein in komt.
Rix schreef:Ik zou zeggen: stop dan met de verkoop van fietskaartjes en verbied simpelweg het meenemen van de fiets.
Dit zou een oorlogsverklaring zijn aan fietsers en zou wat mij betreft een reden zijn voor burgerlijke ongehoorzaamheid en keiharde actie. De NS zou dan net zo'n achterlijke maatschappij worden als de Zweedse Spoorwegen, waar fietsen sinds mensenheugenis niet in de treinen worden toegelaten (m.u.v. enkele geprivatiseerde lijnen). Doek de NS dan maar gelijk op en gun het Nederlandse spoorwegnet aan de NMBS, SNCF of Deutsche Bahn.
Martin E. van Doornik schreef: Het rondfietsen in de stad Utrecht is geen pretje meer: veel te druk waar ik op iedere kruispunt in m'n remmen moest knijpen.
:lol: :P
dik5 schreef:Kees ik kan mij best wel vinden in jouw commentaar, echter de NS is gewoon een commercieel bedrijf welke door de oveheid helaas, bijna ,een monopoli positie heeft gekregen. Ze zitten in een spagaat tussen geld verdienen en ook nog een " publieke taak" uitvoeren,terwijl dat bij uitstek een taak is van de overheid.
Ja er is dus veel te verbeteren ,maar denk niet dat wij als fietsers vooraan in de rij zullen voorkomen.
Dit is de tragiek van het "marktdenken" van de laaste 20 jaar
Of dat een tragiek is of niet, is een andere discussie. Feit is dat de overheid opdrachtgever is aan de vervoerder. Als de NS (of welke concullega dan ook) wegkomt met het al te stiefmoederlijk behandelen van fietsers, heeft een en ander onvoldoende specifiek in de concessie gestaan en moeten 'we' daar die overheid dus (mede) op aanspreken.
Rix schreef:Vorige week beet een conductrice me toe: 'Het liefst waren we allang af van het vervoer van fietsen'. Ik zou zeggen: stop dan met de verkoop van fietskaartjes en verbied simpelweg het meenemen van de fiets; zolang je dat niet doet als vervoerder moet je wel faciliteiten bieden.
Dus je trekt een conclusie op basis van steekproef=1?

Voor de rest:
Af en toe lees ik dit soort draadjes om te beseffen hoe goed we het in Nederland hebben :?

Naschrift:
Jawel, de klaagzang gaat door. Zijn we toch nog ergens nr. 1 in! :wink: