Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bar-ends gevaarlijk? - Forum Wereldfietser

Bar-ends gevaarlijk?

Ik lees op de wielertoeristinfo van Parijs-Roubaix dat het rijden met bar-ends om veiligheidsredenen verboden is. Ik vraag me af waarom dat is. Is het omdat een ander of jezelf daar lelijk met het hoofd op kan vallen? Of omdat men bang is dat het afbreekt? ik vind het allemaal nogal overdreven, of zie ik wat over het hoofd?
Omdat je er gemakkelijk mee in iemand zijn stuur haakt. Dat is een reëel gevaar bij toertochten, bij vakantiefietsen minder natuurlijk.
Ave schreef:Ik lees op de wielertoeristinfo van Parijs-Roubaix dat het rijden met bar-ends om veiligheidsredenen verboden is. Ik vraag me af waarom dat is. Is het omdat een ander of jezelf daar lelijk met het hoofd op kan vallen? Of omdat men bang is dat het afbreekt? ik vind het allemaal nogal overdreven, of zie ik wat over het hoofd?
Zodra een ander stuur in je bar-end blijft hangen val je tezamen vrij vervelend. Ik vermoed dat dat er een rol bij speelt.
stef.l schreef:Zodra een ander stuur in je bar-end blijft hangen val je tezamen vrij vervelend. Ik vermoed dat dat er een rol bij speelt.
Beetje ver gezocht lijkt mij. Op een racefiets zitten een paar remgrepen die verdacht veel op bar-ends lijken en die mogen natuurlijk wel.
Aha!

Komende zomer rijd ik een stuk van de Limesroute met mijn vrouw. Ik zal haar laten weten dat ze overal aan mag komen, maar niet aan mijn bar-ends!
Peter_K schreef:
stef.l schreef:Zodra een ander stuur in je bar-end blijft hangen val je tezamen vrij vervelend. Ik vermoed dat dat er een rol bij speelt.
Beetje ver gezocht lijkt mij. Op een racefiets zitten een paar remgrepen die verdacht veel op bar-ends lijken en die mogen natuurlijk wel.
Zal je tegenvallen ben ik bang. De remgrepen op een racefiets staken niet zover omhoog. Bovendien heb je als fietser veel vaker je handen op dat punt, waardoor ook daardoor het lastiger wordt voor een ander om erachter te blijven haken.

Barends heb je niet altijd vast, steken omhoog, en bovendien vaak ook nog onder variabele hoeken waardoor verschillende soorten barends in elkaar kunnen kruisen.

Zo zijn de barends van mijn vriendin d'r fiets ooit eens in de mijne blijven hangen toen zij plots wat uitweek richting mij toe. Uit paniek remde zij. Ik kan je garanderen dat dan toch heel snel je voorwiel plots dwars staat ;).
Peter_K schreef:Op een racefiets zitten een paar remgrepen die verdacht veel op bar-ends lijken en die mogen natuurlijk wel.
Een plat stuur is (veel!) breder.

Wellicht dat ze ook bang zijn voor los trillen op de kasseien?