Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Marathon/Marathon Plus 622-25 of 28 mm? - Forum Wereldfietser

Ervaring Marathon/Marathon Plus 622-25 of 28 mm?

Heeft er iemand ervaring met de Marathon en/of Marathon Plus draadband in 25 of 28 mm breedte?

Ben bezig een stalen racefiets op te bouwen (Patria Sporttourer) en aangezien de wielen net gebouwd zijn (met Mavic Open Pro velgen) is de vraag nu welke banden er op komen.

Met mijn huidige koersfiets rijd ik achteraan met een Durano Plus vouwband, 23 mm, zeer tevreden van maar aan de prijzige kant (bijna 50 euro voor betaald).

Daar komt bij dat de nieuwe fiets vooral in Noorwegen gebruikt gaat worden (zonder bagage), met wat meer grindwegen op mijn route dan nu het geval is.

Dus dacht ik aan een Marathon (Plus) draadband, goedkoper, meer grip, gelijkaardige slijtvastheid als de Durano Plus.

Vraag me alleen af hoe die Marathon (Plus) bolt, sowieso minder vlot dan een Durano slick, maar zijn er misschien andere alternatieven? En 25 of 28? De breedte is geen probleem voor de velgen/remmen/kader.

Bedankt!

Bruno
Marathon plus rolt als een dood paard. De banden van Schwalbe vallen doorgaans smaller dan aangegeven, ik zou kijken of een panaracer pasela TG (28-622) past en/ of een schwalbe met een lagere rolweerstand.
Friso* schreef:Marathon plus rolt als een dood paard.
Ik heb op de stadfiets de plus vervangen gehad door de huidige standaard versies, maar die rolden toch nog als een dikke dode geit. Nu heb ik Almotions en dat is wel wat stukje beter.
De standaard versies zijn voor grindwegen toch meer dan robuust genoeg, daar het je geen plusversies voor nodig.
Ik heb op de racefiets 28mm GrandPrix 4-season van Conti, niet goedkoop maar wel zeer geschikt voor Noorwegen, Zweden etc. Vooral nu want tis hier momenteel nogal wisselvallig weer, veel zon en mooie droge wegen maar ook sneeuw, ijzel en lage temperaturen. En overal ligt strooigrind van de afgelopen winter, in elke bocht, langs elke weg, schrikbarend eng op die smalle bandjes. Maar de Conti's zijn echt geweldig, veel grip en ook nog steeds geen lek gehad (ook niet met bagage en op bospaden waar een racer eigenlijk niet hoort te zijn).
Alvast bedankt!

Die Continentals lijken me wel wat, als een semi-Scandinaaf het zegt ;)
Ik teken aan dat de juiste notatie 28-622 is en niet andersom. De betreffende velgmaat wordt in ETRTO notatie als volgt aangeduid: bijv 622x17.
De zg. dode geit kwalificaties zijn in strijd met alle testresultaten van de betreffende banden. Ga jullie gang maar! :evil:
Friso* schreef:Marathon plus rolt als een dood paard.
sjefke schreef:zijn in strijd met alle testresultaten van de betreffende banden
Vroeger nog meer dan de laatste versie, nog steeds voldoende reden om andere opties te kiezen m.i. Ik snap dat de manier waarop getest wordt gebreken kent, maar daar hebben alle andere banden ook mee te maken.

Afbeelding

http://www.bicyclerollingresistance.com ... -plus-2015

Afbeelding

http://wimschermer.blogspot.nl/2012/11/ ... -2011.html

Afbeelding

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... v__pjZJVf5
https://www.fietsersbond.nl/sites/defau ... hwalbe.pdf
Leon schreef:De standaard versies zijn voor grindwegen toch meer dan robuust genoeg, daar het je geen plusversies voor nodig.
++.
Dit antwoord is niet vrij van "enige" manipulatie. De tweede tabel is onleesbaar en de derde tabel is voor de helft ingekort, waarbij de indruk wordt gewekt dat de Marathon Plus de laatste plaats inneemt. Er komen nog tien banden onder! De door Schwalbe als snel aangeduide Marathon Racer en de Kojak staan (veel) lager dan de Marathon Plus; dit geldt ook voor 5 Continental banden. Er staat niet één Continental boven de Marathon Plus. Ga je gang maar om "gelijk" te krijgen. Beetje zielig. :cry:
sjefke schreef:De zg. dode geit kwalificaties zijn in strijd met alle testresultaten van de betreffende banden. Ga jullie gang maar! :evil:
We zijn hier op dit forum om ervaringen te delen. Ik hoop dat je dat op prijs stelt.

Tests zijn leuk, maar ze geven vaak niet de hele waarheid weer. Wat er met bandenroltest mis is heb ik al eerder uitgelegd: de rollen waarop getest wordt bevatten niet de hobbels van de echter wereld. Juist daar gaan met de genoemde banden fout omdat bij elke straatsteen de dikke laag opnieuw vervormd moet worden.
Heb je dit antwoord ook aan Friso gegeven? En wat zijn jouw cijfers dan?
sjefke schreef:Dit antwoord is niet vrij van "enige" manipulatie. De tweede tabel is onleesbaar en de derde tabel is voor de helft ingekort, waarbij de indruk wordt gewekt dat de Marathon Plus de laatste plaats inneemt. Er komen nog tien banden onder! De door Schwalbe als snel aangeduide Marathon Racer en de Kojak staan (veel) lager dan de Marathon Plus; dit geldt ook voor 5 Continental banden. Er staat niet één Continental boven de Marathon Plus. Ga je gang maar om "gelijk" te krijgen. Beetje zielig. :cry:
Ga je lekker? Ik heb de lijst ingekort omdat het anders onleesbaar werd (lees: nog kleiner) vanwege de toegestane grootte van afbeeldingen op dit forum. Onder de afbeeldingen staan de links naar de tekst en afbeeldingen op de betreffende sites. Al stonden er nog honderd banden onder dat maakt mij niks uit, blijf vinden dat er veel betere alternatieven zijn. Dat je zelf geen enkele moeite neemt om jouw uitspraken te onderbouwen, terwijl je bij anderen daarom wel vraagt, maar in plaats daarvan dergelijke waardeoordelen opschrijft zegt mij genoeg.
Leon schreef:We zijn hier op dit forum om ervaringen te delen. Ik hoop dat je dat op prijs stelt.
Nou inderdaad.
Tests zijn leuk, maar ze geven vaak niet de hele waarheid weer.
Klopt.
Afbeelding

Het gaat hier over fietsbanden hé mensen, rustig blijven :shock:
Eigenlijk ben je dus op zoek naar bandjes die lekker rollen en niet snel lek raken, als ze dan ook nog eens niet echt duur zijn is dat ook nog mooi meegenomen.

De tests die Wim Schermer uitvoert zijn behoorlijk uitgebreid en redelijk (of erg) technisch onderbouwd. Wel met in het achterhoofd nog sneller in een velomobiel te zijn, deze hebben in het algemeen 2 kleine 20" (406) voorwielen en een 26" (559) of 20" achterwiel. Aan steentjes hebben ze een hekel en worden denk ik ook niet meegenomen in de test.
Ik denk dat als je veel of voornamelijk op steenslag fietst het niet zo veel meer uitmaakt of een band lekker rolt of bolt maar meer hoe deze de oneffenheden wegwerkt en weinig of niet lek raakt. Ik zou dan eerder richting een 37mm gaan dan een 25 of 28 mm alleen al vanwege het grotere volume (al is dat ook maar betrekkelijk) probeer er daarnaast eentje te vinden die niet te veel weegt en soepele zijwangen heeft (ook weer voor comfort)
Ik wil gerust 40 euro per band betalen, of meer, als ik dan iets heb als die Durano's met wat meer grip.
Ik heb ervaring met de Marathon Plus band, ik heb hem volgens mij in 40mm breedte. Dat deze banden slecht rollen is niet mijn ervaring, ze rijden naar mijn mening prima. Ik merk weinig of geen verschil met bijv. Kojaks.

Het zijn ook nog eens veel degelijkere banden dan al die dunwandige banden: ik heb regelmatig scheuren in de wand zien ontstaan, bijv. in Marathon Racer vouwbanden binnen 2000 km reeds. Marathon Supremes gaan bij mij ook scheuren in de wand binnen 11000 km. De wanden van deze banden vind ik erg dun en geven mij geen goed gevoel als ik over wegen met dikke stenen rijd.

Kortom, wat mij betreft zijn de Marathon Plus banden prima banden, ze zijn duidelijk sneller dan mijn oude Marathon XR banden. En als je niet van regelmatig onderhoud houdt dan is de Marathon Plus band ook geschikt; de dunnere banden moest ik iedere +/- 5000 a 10000 km al vervangen.
Het zijn de Continental GP 4 seizoenen bandjes geworden trouwens, 28 mm breed :D
Naast de Marathon Plus is er ook nog de Marathon 'greenguard'; en dat is weliswaar geen racefietsband, maar wel heel soepel, naar mijn ervaring met een stadsfiets waar het ding op/aan zit.

Verder vraag ik me bij alle band-ervaringen altijd af of het niet eenvoudigweg de spanning is die bepaald hoe een band rijdt, eerder dan de samenstelling van het rubber.
Een band die 'op spanning' is, is over het algemeen nogal hard, en vandaar weinig flexibel.
Ik merk niet zo heel veel verschil tussen allerlei banden, hard of zacht is bepalender, en profiel of niet voor de grip op alle andere wegen dan strak schoon en droog asfalt.
Georg schreef:Naast de Marathon Plus is er ook nog de Marathon 'greenguard'; en dat is weliswaar geen racefietsband, maar wel heel soepel, naar mijn ervaring met een stadsfiets waar het ding op/aan zit.
Ik heb die er net afgekieperd omdat ik ze zo stug vind rijden.
Daarbij, als je die banden ongemonteerd in je handen heb kun je toch heus niet met droge ogen zeggen dat ze soepel zijn?
^^^Niet dat ze soepel rijden, wel dat ze soepel zijn.
Maar ik vind ze wel soepel rijden ook, los van hoe ze in de hand overkomen.
Zo zie je maar hoe subjectief en moeilijk vergelijkbaar banden zijn. Die Marathon Greenguard heeft in ieder geval soepele wangen. (maar niet als de band hard is opgepompt, zoals ik hierboven al schreef)
Een band met een lage rolweerstand (op welk oppervlak?) bijvoorbeeld hoeft nog geen 'lekker' rijdende band te zijn.