Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Etrex 10/ 20/30 - Forum Wereldfietser

Garmin Etrex 10/ 20/30

Wie weet wat ik 'fout' doe met mijn nieuwe Etrex 30x?

Ik ben in staat om tracks en routes te maken in Garmin basecamp en ze op de Etrex 30 te zetten.
Maar ik slaag er niet in de route of de track op het schermpje getoond te krijgen en al helemaal niet zo dat ik weet welke kant ik op moet fietsen.

Wie kan mij een beetje op weg helpen?

bedankt alvast

Peter
Je kiest voor Waarheen -> daar heb je een optie om sporen of routes te activeren.
Het hangt ervan af wat je gemaakt hebt in Basecamp, een track (kun je herkennen aan twee voetafdrukken voor de naam) of een route.

Om een route goed te laten werken moet je de navigeer instellingen van je GPS goed instellen. Die zitten bij Stel in -> Routering
Bij een route berekend je GPS de in Basecamp gemaakte route weer opnieuw, waardoor bij een verkeerde/andere instelling de GPS je via hele andere wegen kan sturen dan je van plan was.

Bekijk voor het goed instellen van je GPS eerst eens deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=-xoPS7_GoMw
In hoeverre de Etrex 30 afwijkt van de 30x durf ik niet zeggen, maar ik neem aan dat de informatie ook voor jou relevant is.

Er zijn ook diverse GPS cursussen op het Internet te vinden, bij van
http://www.nederlandfietsland.nl/alles- ... r-fietsers

Ook op het youtube kanaal van MrGPS en Waypoint kun je veel informatie vinden.
Frank, dank je dat je het verschil tussen route en track duidelijk maakt, want dat onderscheidt was me nog niet 100% duidelijk.

Dus
een route in Basecamp is eigelijk een soort sugestie, waar je GPS device zelf veranderingen kan aanbrengen.
Een track is een collectie van GPS coordinaten die je in een bepaalde volgorde hebt gezet, en die daarom de wegen aanhoudt die je van te voren hebt bepaald ook nadat je hem op je device hebt gezet? Op voorwaarde dat je dezelfde kaart gebruikt in Basecamp en je devive?

Mag ik het ook zo zien?
captain_fabulous schreef:een route in Basecamp is eigelijk een soort sugestie, waar je GPS device zelf veranderingen kan aanbrengen.
Een route is een verzameling coördinaten (routepunten) die in een bepaalde volgorde staan. Het daadwerkelijk te volgen pad tussen die punten, wordt steeds opnieuw bepaald als je de route opent (en soms ook als je er tijdens het volgen van de route van afwijkt). Die bepaling wordt gedaan op basis van een routeringsalgoritme, volgens de instellingen die jij (deels) bepaalt, en op basis van een (routeerbare) kaart, voor zover aanwezig en beschikbaar.
Een track is een collectie van GPS coordinaten die je in een bepaalde volgorde hebt gezet, en die daarom de wegen aanhoudt die je van te voren hebt bepaald ook nadat je hem op je device hebt gezet? Op voorwaarde dat je dezelfde kaart gebruikt in Basecamp en je devive?
Een track is volledig onafhankelijk van een kaart. Een track is puur een verzameling coördinaten (trackpunten), die in een bepaalde volgorde staan. Door van punt naar punt een lijn te tekenen, ontstaat een track in beeld. Daar kan een kaart onder geprojecteerd worden, voor zover aanwezig en beschikbaar.
aha...nu snap ik beter denk ik waarom m'n Etrex 30 soms wel een track over de wegen kan laten zien, en soms niet. De te volgen richting is dus onafhankelijk van wat ik als kaart laad.

De route kan juist alleen met een kaart 'begrepen' worden door het aparaat?
captain_fabulous schreef:aha...nu snap ik beter denk ik waarom m'n Etrex 30 soms wel een track over de wegen kan laten zien, en soms niet.
Inderdaad… denk ik. Als je bedoelt wat ik denk dat je bedoelt, dan is dat het geval.
De te volgen richting is dus onafhankelijk van wat ik als kaart laad.
Precies.
captain_fabulous schreef:De route kan juist alleen met een kaart 'begrepen' worden door het aparaat?
Een route is, áls er een actieve (routeerbare) kaart aanwezig is, en de route valt binnen het gebied dat door die kaart bestreken wordt, in zoverre afhankelijk van de kaart, dat de kaart gebruikt wordt om vanuit de route een te volgen pad te berekenen. Is er geen kaart, dan kan er óf geen route berekend worden, óf je krijgt gewoon rechte strepen van routepunt naar routepunt.
Zorg er wel voor dat als je routes maakt deze niet te lang zijn, de rekenkracht van je GPS is bij lange na niet dezelfde als die van je computer waarop je die route maakt. Dan kun je dus nog zulke mooie routes gemaakt hebben, als er herberekent moet worden bakt je GPS er niks van, of het duurt heel erg lang, of het duurt heel erg lang met als resultaat niks. (Behalve dan dat er tijd is verstreken).