Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sram 12 speed - Forum Wereldfietser

sram 12 speed

De eindeloze forumdiscussie over 9,10 en 11 speed zijn voorbij maar
de nieuwe 12 speed group zou wat extra vlam brengen.
http://www.fiets.nl/2016/03/24/sram-12- ... x01-eagle/

Nog alleen MTB uivoering, RACE komt later
Tja, ze moeten toch hun geld ergens mee verdienen. Een enkel voorblad is wel leuk bedacht, maar voor de vakantiefietsers lijkt het me verre van ideaal. Nog kwetsbaardere en duurdere slijtageonderdelen.

Voor mijn vakantiefiets ben ik zeer tevreden met 8 speed (i.t.t. de 10 speed op mijn race). 8 speed cassettes en kettingen kosten maar de helft van 10 speed en gaan langer mee. Met een triple moet je elke berg wel opkomen lijkt me.

Zoals de link aangeeft gaan de cassettes €392 en €458 kosten en een ketting €66/€92!
Prijzen XX1 Eagle:
Crankset: €463
Derailleur: €304
Triggershifter: €170
Gripshifter: €155
Cassette: €458
Ketting: €92
Complete groep: €1524

Prijzen X01 Eagle:
Crankset: €426
Derailleur: €240
Triggershifter: €145
Gripshifter: €134
Cassette: €392
Ketting: €66
Complete groep: €1306
https://www.youtube.com/watch?v=gGycLGpEsdg
Ik zou me niet al te druk maken om kwetsbaarheid van 1x10,11 of 12 groepen. Een potentieel kwetsbare voorderailleur heb je al niet meer, da's winst.

Met de huidige ontwikkelingen worden de bereiksverschillen tussen lichtste verzet en zwaarste verzet kleiner. Het verschil ontstaat vooral in de stapjes die groter worden tussen de versnellingen. Dus als het gaat om het lichtste verzet, is er al bijna geen reden meer om een 1x -setup links te laten liggen. Kwetsbaar? Mwah. Als het een seizoen op een MTB overleeft, zal het hoogstwaarschijnlijk een stevige fietsvakantie van een doorsnee vakantiefietser ook wel overleven.

Verkrijgbaarheid van narrow-wide tandwielen, clutchderailleurs en 42 (of nu zelfs 50)-tands cassettes in afgelegen gebieden... ja, dát is een ander verhaal.

Op mijn woonwerkfiets, een omgebouwde Trek Superfly 7 uit 2015, heb ik onlangs een 1x10 set-up gerealiseerd. Van de 2x10 crank heb ik het kleinste blad gehaald en het grootste (36T) vervangen door een 38T NW-blad. En het loopt me een partij "smooth"... Als ik daarmee op vakantie zou willen, zou de enige aanpassing een kleiner (30? 28?) voorblad hoeven te zijn. Dan haal ik ook een heel licht verzet, gecombineerd met een tegenwoordig vrij normale 11-36 cassette.

Een 1x-setup is denk ik wel de limieten opzoeken - maar een 2x-setup kan in mijn optiek zéker voldoende zijn.
Dit SRAM spul is natuurlijk bizar duur. Dan ga je voor een vakantiefiets toch echt liever een Rohloff naaf nemen. Voor een snelle fiets (brevet, ultralight kamperen) is denk ik een ultracompacte double ideaal. Helaas zijn daar nog steeds geen echt betaalbare cranks voor, of ze zijn toch niet zo echt compact.