(zag dat Gerard1 toevallig bijna de zelfde vraag stelde, maar open toch maar even een nieuw topic om die van hem niet in de war te gooien)
Ik heb al vele reizen gemaakt op mijn tweedehands Koga Miyata Randonneur. Echt een antiek ding maar zoals we van Koga gewend zijn blijven ze eeuwig rijden. Nouja, tot ik tijdens mijn voorlaatste tripje ineens zijwaartse speling in de bottom bracket begon te voelen. Hierna ben ik er tegen beter weten in nog mee naar Praag gefietst maar het wordt voor de volgende trip toch eens tijd om er iets aan te doen Ik ben niet iemand die z'n fiets dan maar bij de fietsenmaker zet dus ik ging zelf aan de slag...
De eerste stap was het losmaken van de cranks met een speciaal tooltje. Dit ging zo ongelofelijk moeilijk dat ik bang was het schroefdraad van het tooltje of van de cranks te strippen als ik nog meer kracht zou zetten. Uiteindelijk, na veeeeel wd40 en wat klappen met een hamer kwamen beide cranks dan toch los. Nu moet de bottom bracket zelf nog los, die ziet ook ontieglijk vast. Zal wel weer wat geweld bij komen kijken, maargoed dat zal uiteindelijk wel lukken.
Ik ben dus van plan om dit hele gedeelte te vervangen. Sowieso de BB die speling heeft, maar ook de cranks. Die zijn lichtjes beschadigd bij het losmaken en zijn sowieso zwaar verouderd, plus dat de (ovale ) bladen goed versleten zijn en die met aankoop van een nieuwe crankset ook meteen weer vers zijn. (nieuwe achtercasette en ketting spreken dan voor zich)
De BB's van Shimano kan ik nog wel redelijk wijs uit worden, maar dan de cranks. Zo vreselijk veel keuze (ik kijk specifiek op deze site: http://www.bikester.nl/krukken-trapas.html). Ik wil me beperken tot Shimano, maar die hebben er ook nog 94 om uit te kiezen. De volgende conclusie die ik trok was dat Deore zich toch wel heeft bewezen en nog goed te betalen is, dus toen werd de spoeling al een stuk dunner. Toen kwamen de volgende punten naar boven:
- Ik heb nu een 'square taper' BB en wilde dat het liefst zo houden, lekker simpel en doeltreffend, maar alle Deore cranks lijken Octalink of Hollowtech II verbinding te hebben. Kan ik dat gewoon op mijn oude barrel bevestigen i.p.v. de oude square taper? Ga ik daar wijs aan doen?
- Bij de meeste cranksets staat specifiek '3x10 speed' of '3x9 speed'. Nu snap ik niet zo goed wat dat uit maakt, 3 is toch 3? Ik heb nog lekker ouderwets 3x7, ga ik een probleem krijgen als ik dan een crank gebruik waar 3x10 bij staat? (wil echt niet óók alles ombouwen naar 3x9 of 3x10)
- Waar moet ik allemaal op letten om het te laten matchen? Ik weet dat de breedte van de BB gelijk moet zijn aan de oude, maar zijn er nog meer afmetingen die moeten kloppen?
En concreet, ga ik bijvoorbeeld deze kunnen gebruiken? (al staat daar MTB bij...)
http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 27301.html
Excuses voor het lange verhaal maar hoop dat er hier toevallig wat mensen zijn die ervaring hebben met het vervangen van deze onderdelen
Ik heb al vele reizen gemaakt op mijn tweedehands Koga Miyata Randonneur. Echt een antiek ding maar zoals we van Koga gewend zijn blijven ze eeuwig rijden. Nouja, tot ik tijdens mijn voorlaatste tripje ineens zijwaartse speling in de bottom bracket begon te voelen. Hierna ben ik er tegen beter weten in nog mee naar Praag gefietst maar het wordt voor de volgende trip toch eens tijd om er iets aan te doen Ik ben niet iemand die z'n fiets dan maar bij de fietsenmaker zet dus ik ging zelf aan de slag...
De eerste stap was het losmaken van de cranks met een speciaal tooltje. Dit ging zo ongelofelijk moeilijk dat ik bang was het schroefdraad van het tooltje of van de cranks te strippen als ik nog meer kracht zou zetten. Uiteindelijk, na veeeeel wd40 en wat klappen met een hamer kwamen beide cranks dan toch los. Nu moet de bottom bracket zelf nog los, die ziet ook ontieglijk vast. Zal wel weer wat geweld bij komen kijken, maargoed dat zal uiteindelijk wel lukken.
Ik ben dus van plan om dit hele gedeelte te vervangen. Sowieso de BB die speling heeft, maar ook de cranks. Die zijn lichtjes beschadigd bij het losmaken en zijn sowieso zwaar verouderd, plus dat de (ovale ) bladen goed versleten zijn en die met aankoop van een nieuwe crankset ook meteen weer vers zijn. (nieuwe achtercasette en ketting spreken dan voor zich)
De BB's van Shimano kan ik nog wel redelijk wijs uit worden, maar dan de cranks. Zo vreselijk veel keuze (ik kijk specifiek op deze site: http://www.bikester.nl/krukken-trapas.html). Ik wil me beperken tot Shimano, maar die hebben er ook nog 94 om uit te kiezen. De volgende conclusie die ik trok was dat Deore zich toch wel heeft bewezen en nog goed te betalen is, dus toen werd de spoeling al een stuk dunner. Toen kwamen de volgende punten naar boven:
- Ik heb nu een 'square taper' BB en wilde dat het liefst zo houden, lekker simpel en doeltreffend, maar alle Deore cranks lijken Octalink of Hollowtech II verbinding te hebben. Kan ik dat gewoon op mijn oude barrel bevestigen i.p.v. de oude square taper? Ga ik daar wijs aan doen?
- Bij de meeste cranksets staat specifiek '3x10 speed' of '3x9 speed'. Nu snap ik niet zo goed wat dat uit maakt, 3 is toch 3? Ik heb nog lekker ouderwets 3x7, ga ik een probleem krijgen als ik dan een crank gebruik waar 3x10 bij staat? (wil echt niet óók alles ombouwen naar 3x9 of 3x10)
- Waar moet ik allemaal op letten om het te laten matchen? Ik weet dat de breedte van de BB gelijk moet zijn aan de oude, maar zijn er nog meer afmetingen die moeten kloppen?
En concreet, ga ik bijvoorbeeld deze kunnen gebruiken? (al staat daar MTB bij...)
http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 27301.html
Excuses voor het lange verhaal maar hoop dat er hier toevallig wat mensen zijn die ervaring hebben met het vervangen van deze onderdelen