Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afstelling derailleur - Forum Wereldfietser

Afstelling derailleur

Goeie avond iedereen,

Ik ben nieuw hier, lees al wel even mee en heb hier al zéér goeie info gevonden het afgelopen jaar, maar dit is mijn eerste post.

Ik heb daarstraks voor het eerst een versnellingskabel (van de achterste derailleur) vervangen en geraak er niet helemaal uit met de afstelling. De uitersten werken prima, naar het grootste en kleinste blad kan ik schakelen. Versnelling 1 t.e.m. 4 werken prima, versnelling 7 (= kleinste blad) ook geen probleem. Het zijn 5 en 6 die problemen geven, op deze versnellingen blijft de fiets steeds doorschieten.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt!
Erik
Heb je de stelschroeven op de derailleur terug gedraaid naar hun neutrale stand met de kabel los? Evenals de kabel spanners op het frame/bij de shifters?

Vaak staat de kabel dan nog iets te strak of los (gaat de shifter heel erg zwaar bij de laatste versnellingen?).

Ik heb er niet veel verstand van, maar zelf lukt het altijd wel door alles op neutraal te zetten, de kabel niet te strak te monteren en vanuit daar te beginnen met afstellen (derailleur hoog/laag en d.m.v. stelschroeven op het frame de juiste kabelspanning).

https://youtu.be/CPLiW-0zLa4

https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ
Omdat ik niet weet wat je precies op je fiets heb zitten is het handig om als het Shimano is eerst even de bijbehorende manual te downloaden. http://si.shimano.com/#
Voor Sram hier te vinden https://www.sram.com/service/sram/258

Wat je je ook af kan vragen is was het voordat je de kabel verving ook al dat je doortrapte op die 2 versnellingen? Als het antwoord daarop ja is wordt het misschien tijd om zowel de ketting als de cassette te vervangen omdat die simpel gezegd op zijn. Het zijn waarschijnlijk ook de kransjes die je het meest gebruikt.
Bedankt voor de tips en links. Ik had al één en ander opgezocht, maar die handleiding van Shimano is wel zeer overzichtelijk. (Het is een shimano Acera derailleur trouwens.)

In eerste instantie er niet bij gezet, maar misschien toch wel belangrijk om te melden: De cassette is overgezet van een andere fiets, maar de ketting is wel behouden. Misschien heeft het te maken met de combinatie cassette en ketting die niet op elkaar ingesleten zijn?
Op de vorige fiets gaf deze cassette niet meteen een probleem, maar de twee tandwielen die problemen geven vertonen wel iets meer slijtage dan de andere, ze zijn wat puntiger. Dat was me eerst niet echt opgevallen. Vermoedelijk stilaan vervangen dus...?

Buiten de standaard dingen zoals het vervangen van banden, remblokken, enz. is de fietstechniek redelijk nieuw voor mij. Leuk wel om mee bezig te zijn!

Groeten.
Erik
Wat je in dit geval het beste gedaan had zonder meteen de knip te moeten trekken, is naast de cassette ook de ketting (als die lang genoeg is) mee overzetten. Die zijn zoals je zelf al zegt op elkaar ingesleten. Dus als je de ketting nog hebt kun je proberen of dat helpt en anders op zoek naar vervanging van zowel ketting als cassette. Wat ook kan is als je dat niet al doet voor op het middelste blad schakelen en achter op de wat kleinere kransjes (Die niet of minder gebruikt zijn), dan heb je nog wat tijd voor het echt aan vervanging toe is.
Erik.l schreef:... de twee tandwielen die problemen geven vertonen wel iets meer slijtage dan de andere, ze zijn wat puntiger. Dat was me eerst niet echt opgevallen. Vermoedelijk stilaan vervangen dus...?
Als het zomaar opvalt dat ze echt al puntig zijn dan zijn ze waarschijnlijk zwaar versleten en hoef je eigelijk ook niet te hopen dat de rest nog goed is. Koop dan gewoon een nieuwe cassette (blok met 7 tandwielen voor achter). Een nieuwe ketting kost je ook niet de kop. Wel moet je dan hopen dat het meest gebruikte voorblad niet te ver heen is: dan slaat de nieuwe ketting daarop over. Daar kom je vanzelf achter. :(
Als het desondanks niet goed schakelt in het middendeel van het bereik, zoals je zegt, dan kan het ook helpen om de derailleurwieltjes te vervangen. De standaard wieltjes van bij de fietsenmaker zijn goed genoeg. Let er wel op dat wieltjes voor 7, 8, 9 etc. speed verschillend zijn en dat bovenste en onderste wieltje ook verschillend zijn. Vergissen levert ook hier belabberd schakelgedrag op, dus maak niet meer fouten tegelijk want dan wordt het gecompliceerd :shock:
Mocht je de boel willen vervangen kun je het beste bij de grote Duitse jongens kijken.
Bike-components.de
Bike24.de
Bike-discount.de
Rose.nl

Voor €8 had ik laatst een SRAM PC-850 ketting en voor €16 een SRAM PG-850 cassette (8 speed). Kan ik weer 5.000+ km mee vooruit.
De ketting is net niet lang genoeg om mee over te zetten. Maar goed, een nieuwe cassette en een nieuwe ketting dan maar. Binnenkort als we tijd hebben eens werk van maken, en nu voorlopig even op versnelling 4 fietsen.

Het voorblad (bij deze fiets slechts 1) ziet er op het eerste zicht nog zeer goed uit, dus we wachten af wat dat geeft met een nieuwe ketting.

Nogmaals bedankt voor de tips!