Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sterke derailleurketting - Forum Wereldfietser

Sterke derailleurketting

Ik ben nog bezig met de voorbereidingen voor m'n fietstocht van Salzburg naar Istrië, over de Vršič-pas in Slovenië. Wie weet een goed merk derailleurketting dat hij zo sterk kan zijn om deze bergpas te overwinnen? Ik moet er niet aan denken dat de ketting daar zou knappen. Op mijn fiets komt 15 kg bagage. Uiteraard start ik in Kranjska Gora, dus aan de steilste kant en dan na de top heerlijk lang naar beneden uitrollen. En maar hopen dat het weer goed meewerkt!

http://www.klimgeiten.nl/overzicht/vrsic/vrsic.htm
Hoeveel "slappe" kettingen heb jij al gebroken, Martin?
Hallo Martin,
Ik denk niet dat jij iemand bent die zijn ketting verwaarloost, slecht ponst, onder grove kracht met de derailleur schakelt, met een versleten ketting op pad gaat, hevige mountainbikepaden met bagage opfietst, of allemaal tegelijk. Over een brekende ketting hoef je je dan geen zorgen te maken.
Zelf gebruik ik altijd de bijna-goedkoopste kettingen van Sram, met sluitschakel.
Enkele jaren geleden slaagde ik er in om te vaak SRAM en KMC 9-speed kettingen stuk te trappen. Andere fietsers die ik sprak kenden deze problemen niet.

Shimano kettingen (Deore CN-HG73 9 speed) gaven deze klachten nooit. Ik ben nu voor het eerst kettingen van Wippermann aan gebruiken. Mijn eerste indruk is dat dat goed is.
Probeer te vermijden om tijdens schakelen hard door te trappen. Neem je een kettingpons mee, om schakels te monteren/ inkorten, dan zijn supersmalle 9 en 10v kettingen niet aan te raden.
Ik heb tweemaal ooit een gebroken ketting gehad:
  1. eenmaal tijdens een off-road tour met bagage door met groot verzet door los zand te ploegen;
  2. en eenmaal door met een ligfiets op groot verzet bergop weg te rijden.
Dus om een gebroken ketting te voorkomen: zorgen dat je op tijd terugschakelt naar een klein verzet, zodat je niet te veel kracht hoeft te zetten.

Kettingen van KMC en Shimano bevallen mijzelf wel goed op dit moment.
ik dee het met een
Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:En maar hopen dat het weer goed meewerkt!

http://www.klimgeiten.nl/overzicht/vrsic/vrsic.htm
Martin, ook als het in het dal mooi en zonnig weer is wil dat niet zeggen dat het boven ook mooi is, vanwege de hoogte verlies je sowieso een paar graden, en boven zit je weer min of meer in een dal. Daarom is het ook een pas. Destijds waaide het hard en was het uitzicht nu niet helemaal waar je op hoopte, indrukwekkend niettemin.

Gewoon in een lekkere cadans naar boven en op tijd schakelen, zoals je ziet was ik ook niet bepaald licht bepakt, (overigens wel meer volume dan gewicht)

De enige ketting die ik ooit heb gebroken was toevallig ook een KMC. (9-speed)

Afbeelding
Ik heb altijd een kettingpons bij me. Weegt bijna niets.
WimB schreef:Ik heb altijd een kettingpons bij me. Weegt bijna niets.
Neem niet alleen een kettingpons mee (voor het verwijderen van een schakel), maar ook een paar sluitschakels (die van sram passen ook op kettingen van shimano). Jaren geleden brak ik een ketting die ik enkele maanden eerder met een kettingpons had gesloten, zonder daarbij een sluitschakel te gebruiken. Dat was dus een beetje dom bij een 9-speed ketting...
gios schreef:Hoeveel "slappe" kettingen heb jij al gebroken, Martin?
Eén keer maar en dat was lang geleden in het stadsverkeer....
Ik heb de andere topics gelezen en ik heb tijdens m'n fietstochten altijd een kettingpons bij me. Dat is wel een goed idee, weer aan elkaar zetten met twee schakeltjes minder.
_Peter_ schreef:
Martin E. van Doornik schreef:En maar hopen dat het weer goed meewerkt!

http://www.klimgeiten.nl/overzicht/vrsic/vrsic.htm
Martin, ook als het in het dal mooi en zonnig weer is wil dat niet zeggen dat het boven ook mooi is, vanwege de hoogte verlies je sowieso een paar graden, en boven zit je weer min of meer in een dal. Daarom is het ook een pas. Destijds waaide het hard en was het uitzicht nu niet helemaal waar je op hoopte, indrukwekkend niettemin.
Ja, dat ken ik wel van m'n eerdere fietstochten in Zwitserland. Het kon zomaar eind mei sneeuwen in Davos, terwijl het zonnig was in Sankt Gallen. En ook hetzelfde verhaal in The Rockies op de Icefield Parkway.
Ik heb altijd een multitool met een kettingpons bij me (alleen geschikt om schakels te verwijderen, niet monteren). In combinatie met een KMC missing link (€1 voor 8 speed) is een kettingbreuk in een handomdraai opgelost. Ook meerdere kettingbreuken en missing links op een ketting zou geen probleem mogen zijn.

Afbeelding

Enige probleem is eigenlijk dat ik nog nooit een ketting gebroken heb...
Houden zo - zou ik zeggen :wink:

Gebruik zelf een losse ketting pons + missing link - vind ik fijner werken.
Je kan met iedere kettingpons 8-speed kettingen aanmekaar maken weer.
Ik heb inderdaad ook zo'n kettingpons op mijn multitool. Net zoals Kees heb ik ook een paar verbindingsschakels en die heb ik inderdaad nodig had ........ om iemand anders te helpen. De ketting van zo'n e-bike was gebroken, ik denk doordat ie met een te zware versnelling een heuvel opgegaan was.
Frank schreef:De ketting van zo'n e-bike was gebroken, ik denk doordat ie met een te zware versnelling een heuvel opgegaan was.
Zoals gezegd lijkt me die oorzaak een fabeltje.

Als je als forse kerel/dame met een mountainbike met een voorblaadje 22*, met beide voeten in de clips met veel lompe kracht een onverhard stenig pad met een helling van 25% omhoog zit te rammen, DAN komt er veel kracht op een ketting en zelfs dan breken ze niet.

Kettingen breken alleen als er iets mis mee is gegaan. Dat is maar hoogst zelden in de fabricage.

*; de grootte van het voorblad bepaalt voor een groot deel de kracht op de ketting. Met blad 44 heb je maar de helft van de kracht van een blad 22.
Leon schreef:Als je als forse kerel/dame met een mountainbike met een voorblaadje 22*, met beide voeten in de clips met veel lompe kracht een onverhard stenig pad met een helling van 25% omhoog zit te rammen, DAN komt er veel kracht op een ketting en zelfs dan breken ze niet.
Niet alleen een forse kerel met een mountainbike. Denk ook aan de professionele renners die in sprints 1500 - 1600 watt weg kunnen trappen. De kracht die een e-bike daarmee uitoefent is slechts een fractie van wat die mannen aan kracht op hun ketting overbrengen.
stef.l schreef:
Leon schreef:Als je als forse kerel/dame met een mountainbike met een voorblaadje 22*, met beide voeten in de clips met veel lompe kracht een onverhard stenig pad met een helling van 25% omhoog zit te rammen, DAN komt er veel kracht op een ketting en zelfs dan breken ze niet.
Niet alleen een forse kerel met een mountainbike. Denk ook aan de professionele renners die in sprints 1500 - 1600 watt weg kunnen trappen.
Die krachten zijn natuurlijk enorm. Ze zitten met de duwvoet met hun volle gewicht op het ene pedaal, trekken met de andere voet als een bezetene aan het andere pedaal, die trekkracht komt op pedaal nr. 1 nogmaals terecht en daarbij zitten ze ook nog aan het stuur te trekken, welke kracht ook nog op de pedalen komt.

Wat de krachten op de ketting in geval van een mountainbiker groter maakt ten opzichte van een wierenner is in eerste instantie het kleinere voorblad en in tweede instantie de piekkrachten als gevolg van de oneffenheden - lees stenen - in het wegdek.
Zoals gezegd lijkt me die oorzaak een fabeltje.
Het was aan het eind van een pittige klim, misschien was dat de laatste druppel en was de echte oorzaak de leeftijd van de ketting of het onderhoud ervan.