Bij een lezing op de WF-beurs kwam 'ie weer eens langs.
Vliegtuigmaatschappijen vragen wereldfietsers de fiets voor vertrek met lege banden aan te leveren. Waarom?
Een beetje wereldfietser pompt zijn banden op tot een atmosfeer of 3; voor een enkeling met een houten kont hooguit 5 atmosfeer, dat door de bandenfabrikant doorgaans als wenselijk maximum wordt aangegeven. Wielrenners hanteren een nog veel hogere bandendruk. Wanneer zich de vrij zeldzame situatie voor zou doen dat op kruishoogte, ca. 11 km. de druk in de cabine zou wegvallen, dan krijgt de band er in zo'n geval maximaal 1 atmosfeer bij. Dat is te weinig om de band te laten knappen. Ik ben dus al jaren geleden gestopt met mijn banden leeg te laten lopen. Dat scheelt een hoop gedoe op de plaats van bestemming.
Vliegtuigmaatschappijen vragen wereldfietsers de fiets voor vertrek met lege banden aan te leveren. Waarom?
Een beetje wereldfietser pompt zijn banden op tot een atmosfeer of 3; voor een enkeling met een houten kont hooguit 5 atmosfeer, dat door de bandenfabrikant doorgaans als wenselijk maximum wordt aangegeven. Wielrenners hanteren een nog veel hogere bandendruk. Wanneer zich de vrij zeldzame situatie voor zou doen dat op kruishoogte, ca. 11 km. de druk in de cabine zou wegvallen, dan krijgt de band er in zo'n geval maximaal 1 atmosfeer bij. Dat is te weinig om de band te laten knappen. Ik ben dus al jaren geleden gestopt met mijn banden leeg te laten lopen. Dat scheelt een hoop gedoe op de plaats van bestemming.