Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke Brooks zadel? - Forum Wereldfietser

welke Brooks zadel?

Ik wil een Brooks zadel aanschaffen niet zijn er diverse uitvoeringen .
Ik zou graag advies willen welke voor mij geschikt is?
Ik heb Een Santos travelmaster en fiets een 3500 tot 5000 km. per jaar meestal één maand een grotere trip.
fiets dan rond de 100 km. per dag en meestal kampeer ik.
Ik weeg rond de 100 kilogram ben dus niet de lichtste.
Heb afgelopen jaar problemen in de lies gehad door geschuurd en nooit eerder last gehad ook een andere fietsbroek loste het probleem niet op.
Advies dealer was om eens een Brooks zadel te proberen.
Klaas de Pelgrim.
Ik aarzel om je Brooks aan te raden. Mijn fietsgebruik lijkt erg op dat van jou. Met mijn eveneens 100 kg ben ik na vijf jaar al met mijn tweede brooks (type 67) bezig en die is ook al bijna helemaal uitgerekt. Bij mij is na 10.000 km de rek er dus meestal uit, terwijl de fiets altijd binnen staat en dit laatste zadel nooit natregent. Misschien is daarom een Gilles Berhout een beter idee. Ik hoop dat mijn huidige Brooks het nog tot na de zomer (fietsvakantie) redt, anders moet er nog rap een Berthout worden ingereden.

De Brooks rijdt overigens wel heerlijk. Ik hoef een nieuwe 67 ook nauwelijks in te rijden, zit eigenlijk meteen goed. Alleen heb ik zo eens per twee a drie jaar een nieuwe nodig.
Ook ik aarzel. Voor de dikte van het leer zou je kunnen kijken naar een Brooks Professional, het leer hiervan is duidelijk dikker als van bijvoorbeeld een Brooks B17, echter het is een smal zadel voor een sportieve zit. Maar voor mijzelf heb ik besloten ivm de duurzaamheid (al twee maal een afgebroken stelbout!) de volgende keer voor een Gilbert Berthoud te kiezen.
Ik heb ook een tweetal brooks zadels beide van het type b17 en b17 narrow.
Ik kan ze je echt aanraden. De door mij gekozen versies zijn smaller omdat IK dat fijn vind dat hoeft dus voor jou niet zo te zijn.
Je zal ze echt moeten proberen.
succes met aankopen
En ik aarzel alleen vanwege de verhalen hier. Ik heb zelf een B17 die al 10.000km zonder een enkel probleem meegaat. Maar ja, de problemen van gebroken bouten kondigen zich niet aan, die zijn er zomaar...
Ik ben steeds meer geneigd om een C13/C15/C17/C19 aan te raden (maat is afhankelijk van de meting).

Ten eerste zit hij heel erg goed,

ten tweede hoef je hem niet te onderhouden,

ten derde mag je hem omruilen als hij niet bevalt (en er piekfijn uitziet)

ten vierde ben je niet afhankelijk van hoe gelukkig de koe is geweest in zijn leven (oftewel de kwaliteit van het leer fluctueert nogal) en

ten vijfde: je mag er mee een Indiase Jain tempel in :D
Eric Schuijt schreef:(maat is afhankelijk van de meting)
Eric schrijft het als terloopse opmerking tussen haakjes, maar volgens mij hoort dit met stip op nr. 1 te staan: de juiste breedtemaat.
Welke Brooks je ook koopt koop er nooit een met een dubbele rail , de zadelklem van Brooks is zeer zwak. Als je door een flinke kuil in de weg rijd en je komt niet uit het zadel dan slipt je klem door z'n tandjes en kantelt het zadel achterover . Het gebeurd een tweede , derde keer steeds sneller.


Ik heb een Brooks B67 Select welke erg goed bevalt , hij zit heel lekker. Ik heb er een 2e van gekocht om ook op m'n andere fiets te zetten. De Select serie heeft sterker leer dan de standaard Brooks zadels en zou langer mee moeten gaan. Ik heb pas 150km met m'n B67 Select gereden en kan nog niet veel over de duurzaamheid zeggen alleen dat hij echt heel lekker zit en dat ik makkelijk 4 uur kan fietsen zonder een keer uit het zadel te komen en zonder zadelpijn te krijgen.
Dennis1987 schreef:Welke Brooks je ook koopt koop er nooit een met een dubbele rail , de zadelklem van Brooks is zeer zwak. Als je door een flinke kuil in de weg rijd en je komt niet uit het zadel dan slipt je klem door z'n tandjes en kantelt het zadel achterover . Het gebeurd een tweede , derde keer steeds sneller.
Dat ligt niet aan de dubbele rail maar aan de ouderweste strop (http://www.brooksshop.nl/images/Galleri ... 20rail.jpg). Als je een normale "moderne" zadelpen gebruikt* heb je bij een zadel met dubbele rail dit setje nodig: http://www.sjscycles.co.uk/images/produ ... /28524.jpg
Dan is er niets aan de hand.
Die ouderwetse stroppen moet je inderdaad achterlijk hard aandraaien, ik heb meerdere malen de aanwezige bout vervangen door een sterker exemplaar. Brooks is inmiddels best berucht om zijn achteruitwerkend kwaliteitsdenken.

*: je hebt wel een zadelpen nodig met meer setback dan wat er nu gangbaar is, dus echt modern is dat ook weer niet.
Het is idd de strop die zwak is. Ik heb in het begin m'n B135 met een adapter op een moderne zadelpen gehad maar dat was ook geen succes. Als ik een drempel over reed dan brak dat tussenstukje wat tussen de 2 rails in zit gewoon over.

Mischien dat die uit jouw link beter is , mischien dat ik die eens ga proberen.
Dennis1987 schreef:Mischien dat die uit jouw link beter is , mischien dat ik die eens ga proberen.
Ik heb die ook niet, maar dat is alleen een plaatje dat ik via google vond. Ik heb zelf een kunststoffen versie en een metalen. Ooit heb ik er zelf een gemaakt van een stuk staal. Uit aluminum was gemakkelijker geweest.
Ik weeg méér dan honderd kilogram, en rijd al vele duizenden kilometers op een Brooks B17, gaat prima.

Maar lichaamsgewicht alléén zegt niet zoveel. Weeg je 100kg en ben je 1m50 lang? Val af, dan zullen die schuurproblemen zeker ook afnemen.