Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichter verzet - Forum Wereldfietser

Lichter verzet

Beste Fietstechneuten :)

ik ben voornemens om in de meivakantie de Hart van Engeland route te gaan fietsen, maar ben bang dat ik met het huidige lichtste verzet op mijn fiets niet al fietsend over de (naar het schijnt) pittige heuveltjes van Zuid-West Engeland ga komen.

Ik heb een Specialized Awol Elite, 2016 model (fijne fiets) afgemonteerd met Shimano Tiagra 10 sp, 46/34T voor en 34/11t achter

Op de fiets waarmee ik van de zomer de Alpen overgestoken ben (rip) had ik een configuratie van 44/32/22t voor en 11/34 achter, waarmee ik precies boven ben gekomen.

Het liefst zou ik op mijn Awol ook naar een verzet van 22/34 (0,647) willen.

Ik had zelf bedacht een crankstel met 36/22t te monteren.
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... AtVq8P8HAQ
Ik heb vorig jaar op mijn vorige fiets ook het crankstel zelf vervangen voor een crankstel met kleinere bladen, maar daar was de fietsenmaker bij de grote beurt vlak voor vertrek niet erg enthousiast over :oops: . Is het vervangen van de crank een klusje wat ik zelf kan doen of moet ik het vooral uitbesteden?

Als ik het zelf kan doen, wat zijn dan de aandachtspunten? Past deze crank op de trapas van de awol? Moet de lengte van de ketting bij kleinere bladen aangepast worden? Moet ik nog iets wijzigen aan de hoogte positie van de voorderailleur? Wijzigen de instellingen voor de begrenzing van de derailleur?

Ik ben redelijk technisch en voel altijd heel erg de behoefte om dingen zelf te kunnen :D Maar zou het ook fijn vinden als ik niet net als vorig jaar uitgelachen word door de fietsenmaker :shock:

Alvast bedankt voor de reacties!!!!
Tip 1: als je wordt uitgelachen door je fietsenmaker: zoek een ander.

Ingaand op je vraag: ik dénk dat je je crank kunt wisselen voor een 36/22. Je zult wel even moeten kijken of de breedte van de crank(as) nog overeenstemt met de huidige, anders zul je met vulringen achter de bracketcups moeten gaan werken (ervan uitgaande dat je externe lagers hebt).

Je zult wel je voorderailleur moeten laten zakken, en afhankelijk van de breedte / Q-factor ook het bereik van de voorderailleur moeten afstellen. En dat afstellen komt wel nauw, want ik dácht dat een voorderailleur standaard 12 tandjes verschil aan kan. Jij beoogt een verschil van 14. Ik heb zelf een X7 en een XT derailleur, beide kunnen dat verschil goed aan.

Het vervangen van een HT-2 crank zoals die jij voor ogen hebt is heel simpel en dat hoef je echt niet uit te besteden. Wederom: ervan uitgaande dat je weet hoe je een ketting moet losmaken, én kunt inkorten, want dat laatste zul je ook moeten doen.

En dan nog iets: ik weet niet hoe ver de boel versleten is, maar als je een nieuwe crank monteert, met nieuwe bladen, kan dat wel eens misgaan (overslaan, slecht lopen) als de rest (cassette en ketting) al op elkaar zijn ingesleten.

Finally: kijk ook eens verder dan Holland Bike Shop, bijvoorbeeld bij Bike-components.de: https://www.bike-components.de/de/Shima ... 16-p44005/

Succes!
De Q-factor (die geen factor, maar een waarde in mms is!) heeft geen verband met het afstellen van de voorderailleur. Wel de kettinglijn. Die is bij een dubbel wegcrankstel 43,5mm en bij het gewenste 36/22 crankstel (afhankelijk van het merk) 48,5 mm. De wegderailleur kan 16-17t verschil aan, maar kan onmogelijk functioneren om de 36t te bedienen. Daarvoor is de kooi veel te lang. Die stoot op de liggende achtervork. Een geschikte derailleur is FD-M667. Die kan dat wel. Eigen ervaring.
Dank voor de aanvullingen en correcties! Ik zag natuurlijk over het hoofd dat er nu een triple voorderailleur op zit... :roll:
Beste Travelmaster en Sjefke,

Dank voor jullie reacties. Als ik het dus goed begrijp heb ik bij de 22/36 crank ook een derailleur nodig met een kortere kooi. Gaat het met de genoemde fd-m667 gegarandeerd lukken? Is die geschikt voor 10s en werkt die ook met mijn sti shifters?

Is een derailleur vervangen gewoon een kwestie van de handleiding volgen?
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 656703.pdf

Nogmaals dank voor jullie antwoorden. Leer weer een hoop bij over fietstechniek zo :D
Dit is een Hollowtech II crank, dus met buitenboordlagers. Interessant is dat hier dus inderdaad een dubbel met veel lichter verzet mee mogelijk is. Er is overigens ook een 38/24 versie, en die lijkt me dan wel iets geschikter. Over de derailleur in combinatie met dit frame durf ik echt niets te zeggen.
Roomijsje schreef:Dank voor jullie reacties. Als ik het dus goed begrijp heb ik bij de 22/36 crank ook een derailleur nodig met een kortere kooi. Gaat het met de genoemde fd-m667 gegarandeerd lukken? Is die geschikt voor 10s en werkt die ook met mijn sti shifters?
Is een derailleur vervangen gewoon een kwestie van de handleiding volgen?
De kettinglijn van een Shimano dubbele mtb crank is 48,5mm. De M667 gaat uit van 46,8mm. Op mijn fiets is het gemeten 46,5mm, maar daar zit nog wat speelruimte in, naar schatting 2mm. Dus zou best kunnen. Indien je met de kettinglijn wil spelen, dus kleiner maken, dan ben je aangewezen op een crankversie met losse JIS of Octalink trapas. Die zijn in meerdere modellen te koop. Die passen in je schroefdraad. De M 667 is voor 9v kettingen ontworpen en werkt uiteraard ook met 10v kettingen. Die zijn wat dunner en daardoor heb je meer ruimte in je kooi. (+0,5mm). Dat geeft enige vertraging in het schakelen, volgens mij nauwelijks meet/merkbaar. Iedere derailleur voert uit wat de STI shifter zegt. De schakelratio is gelijk bij 9v en 10v, dus geen verrassingen.
Voorderailleur stel je af volgens het voorschrift.
sjefke schreef:De schakelratio is gelijk bij 9v en 10v, dus geen verrassingen.
Voorderailleur stel je af volgens het voorschrift.
Officieel is de kabeltrek van race- en MTB-derailleurs verschillend, maar bij een dubbel crankstel zal het verschil te klein zijn om probleem te veroorzaken. Voorts zijn wegderailleurs meestal afgestemd op een grootste voorblad van minimaal 48T.
Dat er "officieel" verschil is in kabeltrek tussen weg en mtb-schakelmateriaal lees ik nu al meer dan 10 jaar op verschillende plaatsen. Ik zou nu wel eens een officiële bron willen zien! Want hier blijkt het niet uit:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
En in de praktijk is het ook niet merkbaar. Gegevens over kabeltrek voorderailleur is van geen enkel merk bekend. SRAM, Shimano en Campa zijn door elkaar te gebruiken.
Dat wegderailleurs minimaal 48t nodig zouden hebben, kan ik niet thuisbrengen. Herken het ook niet. Ook 42 en 44t (Shimano) en zelfs 40t (buitenblad met Campa) functioneren. En dan zijn er nog de crankstellen van alle grote merken in 46/36t. :roll:
Conclusie: niet bang zijn en gewoon proberen! :lol:
sjefke schreef:Dat er "officieel" verschil is in kabeltrek tussen weg en mtb-schakelmateriaal lees ik nu al meer dan 10 jaar op verschillende plaatsen. Ik zou nu wel eens een officiële bron willen zien! Want hier blijkt het niet uit:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/
Nogal wiedes: dat stuk gaat alleen over achterderailleurs.
Dat wegderailleurs minimaal 48t nodig zouden hebben, […]
Dat heb ik niet beweerd. Ik zei dat ze erop zijn afgestemd. De curve van de kooi is ontworpen voor grotere kettingbladen dan normalerwijs op MTB cranks gemonteerd zitten.
Nogmaals dank voor de antwoorden! Ik ga eens op mijn gemak onderdelen bestellen en eens kijken hoe ver ik kom! Zal jullie laten weten of het gelukt is! En ik hoop dat jullie me bij tegenslagen enigszins mentaal kunnen bij staan met wijze raad!

Fingers crossed :D
Succes: en als de praktijk enigszins afwijkt van de puriteinse opvattingen die hier heersen, soit. Als het maar werkt. Dan boeit het niet of je kettinglijn ietwat uit de pas loopt, toch?

Leuk, lekker klussen aan je eigen fiets!
Travelmaster, het gaat niet om puriteinse meningen maar om feiten, en daarover kun je niet van mening verschillen. Bij een andere kettinglijn komen ketting en tandwielen verder naar buiten. Dat betekent dat de kooi van de voorderailleur ook verder naar buiten moet. Dat moet maar kunnen. Hetzelfde geldt voor de vorm van de kooi en of de liggende achtervork dan in de weg zit. Dat past of het past niet. Shimano heeft daar heel strenge regels voor, en het is waar dat de soep in de praktijk niet zo heet gegeten wordt, maar dit verschilt flink van de standaard. Ik zou in elk geval de Shimano merkbladen maar eens heel goed bekijken, en in elk geval de 38-24 versie van de cranks nemen (dan hoeft de FD weer iets minder naar beneden). Ik zie op de website van Shimano bovendien dat er ook vergelijkbare cranks zijn met nog iets meer tandjes. Misschien is een cyclocross voorderailleur een idee. Maar zoals ik al schreef: ik weet niet of het gaat werken. Met puritanisme heeft dat in elk geval niets te maken.
Ik probeerde het een beetje luchtig te houden, Wim. Misschien had ik er een knipoogje bij moeten zetten. Natuurlijk heb je gelijk dat iets past of niet past - wat ik wil aangeven is dat de toleranties wellicht ruimte bieden waar je dat niet zou verwachten op basis van wat fabrikanten voorschrijven.

Zo werd mij (elders, dat wel) verteld dat ik toch echt beter een ombouw naar 1x10-aandrijving kon baseren op een triple crank, en dan het middelste blad, omdat dat beter uit zou komen qua kettinglijn. Theoretisch was dat helemaal juist, maar ik had al een dubbel voorblad waar ik zo een NW-blad op kon monteren. Kettinglijn werd daarom minder "mooi", maar voor mijn gebruik was dit helemaal prima. Ik kan het volledige bereik schakelen, en de ketting loopt er nergens af.

Dat bedoelde ik met "puriteins": theoretisch niet de beste oplossing, maar in de praktijk voor mij wel. Overigens gaat dit voorbeeld natuurlijk mank, hier, want ik hoefde nu juist géén rekening meer te houden met een voorderailleur. Wél met de grootte van het NW-blad, want dat heb ik vergroot van 36 naar 38T. Maar het raakt de chainstay niet.
Het is in ieder geval fijn om te weten dat de toleranties niet overdreven krap zijn :D

Kunnen jullie misschien ook iets meer vertellen over hoe jullie aan alle achtergrondinformatie komen?

Als ik naar de standaard specificaties van mijn fiets kijk dan zie ik bijvoorbeeld nergens staan dat de fiets met de toepaste onderdelen een kettinglijn van 43,5mm heeft.

En als ik in webwinkels zoek naar de genoemde derailleur en het beoogde crankstel, dan staat in de specificaties nergens voor welke kettinglijn de derailleur geschikt is en wat voor kettinglijn het crankstel heeft...

Zijn dit gewoon eenvoudige standaarden? Op het eerste gezicht lijkt me dat niet want mijn fiets heeft nu een kettinglijn van 43,5mm (dubbel weg), het crankstel zorgt voor een kettinglijn van 48,5mm (dubbel mtb) en de derailleur is geschikt voor 46,8mm (?)...

Hoop dat jullie een antwoord hebben zodat ik ook de theorie achter de praktijk beter kan begrijpen!

nogmaals dank!!! :D
Bij de derailleur gaat het eigenlijk om drie dingen:
1 kettinglijn. Dit is een kwestie van de afstand tot het midden van de fiets. Bij klassieke cranks kon je met de lengte van de trapas spelen, en dan gaf het allemaal net iets minder, maar met moderne kan dan niet niet meer.
2 hoogte. Om een veel kleiner kettingblad te schakelen moet de derailleur naar beneden. Dan loop je de kans dat de onderkant van de kooi tegen de schuin omhoog lopende liggende achtervork aan komt. Dit is met een triple eerder een probleem dan met een double, maar het hangt dus ook van de geometrie van je frame af. Bovendien moet een derailleur voor een kleiner kettingblad ook een wat andere vorm hebben met een kleinere straal.
3 overbrenging. Traditioneel is de overbrengingsverhouding van Shimano weg en mtb voorderailleurs verschillend. Met een dubbel zou dit in de praktijk wel eens mee kunnen vallen. Ik meen me ook te herinneren dat Shimano recent hier wat aan veranderd heeft. Zelf heb ik op mijn veldrijfiets zonder problemen een mtb triple voorderailleur die bediend wordt door een 2sp sti shifter (en weg cranks). Als je een cross commandeur gebruikt heb je dit probleem al helemaal niet want die zijn niet geindexeerd.

Kortom, het kan misschien allemaal wel, maar ingewikkeld is het wel. Ik zou dus niet iets kopen bij een of andere on line winkel zonder verstand van zaken. Ga naar iemand die echt weet wat kan, en daar de verantwoordelijkheid voor neemt.
Als aanvulling: ik ken eerlijk gezged geen fabrikant die dit soort informatie publiceert op het www. Als je je fiets bij een gespecialiseerde fietsenzaak koopt, die gewend is fietsen op te bouwen en niet alleen de doos van een fabrikant te openen, kom je echter een hoop te weten.

Ik kan me vergissen, maar ik heb het idee dat dit soort informatie vooral wordt uitgewisseld in MTB-kringen, veel minder in race-kringen. Ik zelf haal mijn informatie vooral van het forum van mountainbike.nl. Daar zit veel kennis.
Wim schreef:1 kettinglijn. Dit is een kwestie van de afstand tot het midden van de fiets. Bij klassieke cranks kon je met de lengte van de trapas spelen, en dan gaf het allemaal net iets minder, maar met moderne kan dan niet niet meer.
Kan wel, maar het is allemaal wat minder gemakkelijk. Met een (HollowTech II) MTB-crankstel voor een 73mm BB in een frame met 68mm bracketpot, installeer je drie tussenringen van 2,5mm elk. Twee aan de aandrijfzijde, één aan de andere zijde. Bij een 73mm bracketpot gaat er één tussenring aan de aandrijfzijde. Daar kun je mee variëren om de kettinglijn wat aan te passen.

Je kunt overigens ook nog altijd JIS/ISO-vierkant en OctaLink (of ISIS) cranks kopen bij Shimano (of andere merken), dan kun je nog steeds met aslengtes spelen om alles naar wens aan te passen.
Travelmaster schreef:ik ken eerlijk gezged geen fabrikant die dit soort informatie publiceert op het www.
http://si.shimano.com/
Shimano publiceert de formele regels heel keurig. Het probleem ontstaat pas als je mtb en weg onderdelen wilt combineren, en dat is nu net wat vakantiefietsers vaak moeten doen. Chris Juden van de Britse CTC had altijd een erg informatieve pagina over het mixen van onderdelen. Helaas is hij nu met pensioen. In Nederland is Marten Gerritsen natuurlijk de man die zulke dingen bij uitstek weet.
Op de site van Jan Heine staat ook het een en ander over het combineren van weg voorderaileurs met ultracompacte dubbels.
Excuus: ik bedoelde fietsfabrikant/leverancier. Shimano doet het, dat weet ik. Ik vind de techdocs van Shimano vaak érg nuttig,