Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets en trein vanuit Warschau - Forum Wereldfietser

Fiets en trein vanuit Warschau

Na een fietstocht via de Oder-Neisse Radroute willen we vanuit Warschau rond 20 augustus 2016 de trein naar Nederland (2 personen+2 fietsen) nemen. De vraag is of het (i.v.m. flexibiliteit) mogelijk is in Warschau een trein te boeken of dat het verstandiger is om vroegtijdig via bijv. de fietstreinwinkel de terugreis vast te boeken. Heeft iemand ervaring met het boeken van treinreizen in Warschau naar Nederland?
Grass schreef:Na een fietstocht via de Oder-Neisse Radroute willen we vanuit Warschau rond 20 augustus 2016 de trein naar Nederland (2 personen+2 fietsen) nemen. De vraag is of het (i.v.m. flexibiliteit) mogelijk is in Warschau een trein te boeken of dat het verstandiger is om vroegtijdig via bijv. de fietstreinwinkel de terugreis vast te boeken. Heeft iemand ervaring met het boeken van treinreizen in Warschau naar Nederland?

De treinsreiswinkel is het juiste adres om dit te regelen,
Velen hier zijn je al voor gegaan met allerlei soorten internationale treinreizen.
vroegboeken via de treinreiswinkel zal aanzienlijk goedkoper zijn.
De Duitse spoorwegen geven drie maanden voor de reisdatum kaartjes vrij, dus vroeg boeken betekent dat je 50% of meer kan besparen op de tickets. Die 'Spahr' tarief kaartjes zijn er maar een paar van, en op is op.

Je moet in dit geval de trein (EC) van Warschau naar Berlijn nemen, en daar de IC pakken naar Nederland.
In beide treinen mogen fietsen mee, maar er moet wel gereserveerd worden, dus het kan vol zijn als je de dag van te voren pas kaartjes haalt.
Maar, in Duitsland mogen fietsen altijd mee in het regionale verkeer, zolang er ruimte is. Dus voor Polen weet ik het niet direct, maar voor het Duitsland stuk kun je ook een weekend kaartje, of door de week een 'Queer durch's land' ticket nemen, en dan reis je met twee mensen voor 40 euro in elke regionale trein.
Ik heb gehoord van mensen die dit gedaan hebben dat je in een dag van Berlijn zo naar huis kan komen.
Tot 2014 kon je met een directe nachttrein van Warschau naar Nederland (met drie fietsplekken in de trein). Helaas is dat niet meer mogelijk. Je zult nu met de dagtrein moeten en overstappen in Berlijn. De reis van Warschau naar Utrecht (bijv) duurt 12 uur. Boeken bij treinreiswinkel.nl. Ik heb het verscheidene keren gedaan, van en naar Polen.

Je kunt in Polen een fiets op bijna elke trein meenemen. Je moet een kaartje kopen voor je fiets (kost 10 zloty, ongeveer 2,50 euro). Plan je reis in Polen met http://www.pkp.pl,

Een kaartje kopen in Warschau voor de trein naar Nederland kun je natuurlijk proberen, maar de kans bestaat dat er geen plek is. Mogelijk moet je dan een paar dagen wachten.
Ik vraag me af of je het in Polen online regelen (via pkp.pl). Je kunt wel een paar dagen eerder op een pkp-station in een andere (grote) Poolse stad proberen een kaartje te kopen.
Vanaf Warschau kun je om 6:00 uur met een vroege EC. Via slechts één keer overstappen in Berlijn ben je dan om 17:00 uur in Hengelo en om 19:00 uur in Amsterdam. Je hebt in Berlijn ruim een uur de tijd om over te stappen.
Je kunt in Warschau ook de EC van 10:00 uur nemen naar Berlijn. Ook dan weer een uur de tijd in Berlijn. Je bent dan om 21:00 uur in Hengelo en om 23:00 uur in Amsterdam. De Intercity van Berlijn naar Amsterdam stopt in Nederland verder in Almelo, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum.
Je hebt dus een prima verbinding. Wel reserveren! Je krijgt een zitplaats vlakbij je fiets. Als je er vroeg bij bent heb je meer kans op een aantrekkelijke aanbieding. Voordeel kan echt fors zijn!

Met regionale treinen vanuit Warschau lijkt mij veel te veel gedoe! Eerst naar de Duitse grens en dan steeds met Duitse boemeltjes. Duitsland heeft veel vervoersregio's en de treinen sluiten niet altijd op elkaar aan. Schoenes Wochenende lijkt goedkoop, maar die prijzen gelden alleen voor de Duitse kilometers. Verder moet je nog diverse fietskaartjes kopen: voor Polen, de diverse regio's in Duitsland en Nederland.
Bovendien zit er een gat tussen de boemeltjes: Van Bad Bentheim naar Oldenzaal gaan geen boemeltjes meer. De enige trein is hier de Intercity vanuit Berlijn. Je kunt omboemelen via Munster naar Enschede, maar dat is weer extra gedoe.
Zou gewoon vooraf boeken voor de EC en de IC bij de Treinreiswinkel.
Alle reageerders op mijn vraag: Dank! Ga het regelen via Treinfietswinkel.
Als je het al geregeld hebt komt mijn antwoord als de mosterd na de maaltijd besef ik.

Ik ben vaker door Polen terug gereisd door er een drietal nachten voor uit te trekken en op de echte terugreisdagen 's ochtends op een gewoon uur (09h30 - 10h30) een trein in de richting van het westen te nemen, te plannen dat ik om een uur of 16h00 in een middelgroot stadje een camping kon bereiken, de volgende dag dan wel eerst de trein te nemen en daarna een middag te fietsen, of eerst een ochtend te fietsen en 's middags door te rijden per trein.

Leuk hieraan is dat je - alhoewel je weet dat je naar huis aan het rijden bent - toch een aantal fietsuren kan maken en twee of drie keer 's avonds gewoon kan kamperen. De ontspannen manier, anders dan naar huis jakkeren met vroege ochtendtreinen, geringe overstaptijden, geen lunch, koffie of gewoon avondeten, of diep in de avond je overnachtingsadres bereiken. Geen planning om op tijd te moeten zijn en moeheid van het te lang in de trein zitten.

http://rozklad.pkp.pl/
bahn.de

Je kan het kortom vanuit Polen prima zonder harde planning je reis ontspannen beginnen te beëindigen.

Plezier met de trip (en de planning terug)