Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowriders: Giant alu of Tubus Tara alu? - Forum Wereldfietser

Lowriders: Giant alu of Tubus Tara alu?

Hallo,

Nog één weekje en dan gaan we naar Noorwegen! Ik zit nu nog met een laatste dringende vraag wat betreft mijn lowriders.

Via een familielid kan ik Tubus Tara aluminium lowrides lenen/overnemen. Het zijn de voordragers die op de nieuwste Giant Expedition gemonteerd zitten.

Op mijn eigen Expedition (2004) zitten twee aparte lowriders, dus aan beide kanten van het wiel één. Deze zijn ook van aluminium en hebben vorig jaar zeker 2500 kilometer zonder problemen doorstaan.

Wat moet ik nu kiezen?!? De stevige constructie van Tubus of mijn eigen - tot dusver betrouwbare - giantdragers? Ik heb geen geld om stalen Tubus dragers te kopen, dus dat valt sowieso af.

Gudrun
Hoi,
Dat die Tubusdrager van aluminium is lijk met sterk. Tubus is zo'n beetje synoniem met staal. Kijk eens op http://www.tubus.net/ger/produkte/lowrider/tara.php
Als je voor een zacht prijsje aan de Tubus kun komen zou ik dat zeker niet laten, ze gelden als erg goed.
Wel natuurlijk even testen of je tassen er goed op passen.
Leon

Ik betwijfel of de lowriders de prijs waard zijn. De voornaamste reden dat Giant de voordragers heeft vervangen is volgens mij nog niet zozeer de kwaliteit (de voordrager van Giant is erg goed), maar omdat ze mee 'moeten' met andere merken. Koga monteerd al een paar jaar Tubus.

Hoi Gudrun,

Mijn vriendin haar tubus cargo achterdrager kon een kleine mishandeling in een vliegtuig niet aan.
Een belangrijke buis was op twee plaatsen geknikt, en op twee plaatsen gescheurt.
Verwacht dus geen wonderen van een tubusdrager.
Daarmee zeg ik niet dat tubus slecht is, maar dit merk is zeker niet heilig.


Groeten, John.

Jarno schreef:
> Ik betwijfel of de lowriders de prijs waard zijn.
Welke prijs?

Johntelleman schreef:
>Mijn vriendin haar tubus cargo achterdrager
> kon een kleine mishandeling in een vliegtuig niet aan.
Maar je weet niet wat ze ermee uitgespookt hebben. Ik heb eens een fiets uit het vliegtuig zien komen met de beide voorvorkpoten uit de vorkkroon gerukt. Mijn fiets kwam de ene keer dat ie in het vliegtuig zat eruit met een krom wiel. Maar om nou te zeggen dat dat wiel niet goed was?
Leon

Hoi allen, Ik heb zelf ook de expedition, en mijn linker voordrager (van giant dus)is (helaas) na 5000 km gebroken. Maar omdat ik het verder fijne dragers vind, heb ik toch dezelfde weer gekocht... de dingen slijten wel eens, zullen we maar zeggen!

Onlangs ben ik met een tweedehands Giant voor het eerst op fietsvakantie geweest, op en neer naar de Vogezen.

De fiets is waarschijnlijk van bwjr '99 en ik ken geen voorhistorie.

De vierde fietsdag, kwam ik bij de Moezel, tot de ontdekking dat de ene voordrager op het onderste ophangpunt afgescheurd was en de andere kant half gescheurd was.

Door de extra ruimte op het platte stuk bij het ophangpunt en de verstelbare ophangpunten aan de bovenkant hoefde ik alleen maar twee nieuwe gaatjes te laten boren in de beugels (in dit geval bij een tractorwerkplaats 5km verderop) boven de oude en kon zonder problemen verder mijn weg vervolgen.

Als Giant lowriders zo goed zijn als hierboven beweerd wordt, zijn ze nog eens extra goed door de mogelijkheid van eenvoudige reparatie bij pech.

Gudrun,

Waarom problemen opzoeken als je ze niet hebt?

Leon schreef:Jarno schreef:
> Ik betwijfel of de lowriders de prijs waard zijn.
Welke prijs?
Gudrun schreef:Via een familielid kan ik Tubus Tara aluminium lowrides lenen/overnemen
Ik zou eigenlijk willen zeggen elke prijs, al is dat wat te voorbarig, aangezien ik de tubusdrager niet zo goed ken.

Jarno schreef:Ik zou eigenlijk willen zeggen elke prijs, al is dat wat te voorbarig, aangezien ik de tubusdrager niet zo goed ken.
Hoi,
Waar baseer je je duidelijke adviezen dan op? Mijn Tubusvoordrager heb ik al een jaar of zeven in gebruik, maar ik fiets niet zoveel als Dick en Els of zo.
Groetjes,
Leon

BTW Dick&Els laatst in Utrecht gespot :D

Hm, ik kan niet 'quoten' maar mijn (giant) drager brak op hetzelfde punt als die van Roald... toeval, of misschien toch de ruwheid van de vliegtuig in- en uitladers??

S@nne schreef:Hm, ik kan niet 'quoten' maar mijn (giant) drager brak op hetzelfde punt als die van Roald... toeval, of misschien toch de ruwheid van de vliegtuig in- en uitladers??
Nee geen toeval denk ik. Ik meen te begrijpen dat het gaat om de bekende ouderwetse trapeziumvormige lowriders met een enkel stangetje dat van onderen naar het ophangpunt gaat en dan is platgeslagen om een oog te vormen. Die breken met vrij zware tassen altijd op hetzelfde punt vlakbij het oogje. Dat komt omdat daar het wiebelen van de tassen op slecht wegdek omgezet wordt in een buiging van het materiaal. Je kunt de zaak in geval van nood ook spalken met tentharingen en wat dun touw.
Leon

ik vermoed ook dat het door de trillingen komt in het ophangstaafje, de breuken zaten precies bij de oogjes, andere voordragers die ik op andere fietsen zie hebben allemaal de stang direct "over" het ophangpunt lopen. Hierdoor kan er geen trilmoment ontstaan.

Leon schreef:
Jarno schreef:Ik zou eigenlijk willen zeggen elke prijs, al is dat wat te voorbarig, aangezien ik de tubusdrager niet zo goed ken.
Hoi,
Waar baseer je je duidelijke adviezen dan op? Mijn Tubusvoordrager heb ik al een jaar of zeven in gebruik, maar ik fiets niet zoveel als Dick en Els of zo.
Puur op mijn wel positieve ervaring van de Giant drager. En bij het werk in Zeist ben ik geen afgebroken Giant dragers tegengekomen, maar uit de berichten hierboven maak ik op dat er toch mensen zijn die er mindere ervaring mee hebben.