Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxemburg-Frankrijk na 1 april 2016 - Forum Wereldfietser

Luxemburg-Frankrijk na 1 april 2016

Ik ben van plan om een fietstocht naar de bron van de maas te doen deze zomer.
Er zijn redelijke mogelijkheden om vanuit Remiremont, Nancy of St.Die terug te treinen met TER treinen naar Luxemburg. Tot 1 april, daarna gaat er wat op de schop..

In de zomer lijkt de TER verbinding naar luxemburg alleen nog per bus in de reisplanner van de SNCF te staan....

Weet iemand hier meer van?

grt Hans
Ah, zelf gevonden!

zie http://www.ter.sncf.com/lorraine/horaires/cadencement

Dit ziet er goed uit! Er worden strakke TER uurdiensten ingesteld vanaf Luxemburg en in de regio Lorraine, met 8 x per dag een rechtstreekse trein naar Nancy.

De Vogezen liggen weer binnen trein en fietsbereik dit jaar!

grt Hans
Er is in Luxemburg nu ook een dagkaart te koop om in de gehele regio Lorraine/Luxemburg/Saarland te kunnen reizen. Volgens mij is fietsvervoer gratis.

zie:http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/en/ ... ar-lor-lux.

Ik ga er in juni heen. Zal terugkoppelen hoe het werkt.

grt Hans
Zoals aangekondigd hier mijn ervaringen van afgelopen week.

Heenreis: Roosendaal Brussel-Luxemburg-Metz
Terugreis: Remiremont-Nancy-Luxemburg-Brussel- Roosendaal.

Ik beschrijf de terugreis.

Om 8.11 vertrokken uit Remiremont. Met TER naar Nancy. Vervolgens TER Nancy Luxemburg. Vanwege werkzaamheden viel de aansluitende trein uit, anders 10 minuten overstap in Nancy. Treinen met gelijkvloerse instap en 6 fietsplaatsen per treinstel. In principe moeten de fietsen aan haken worden opgehangen, maar als het aanbod minder is doen ze niet moeilijk over onderstaande opstelling:

Afbeelding

Fietsen in alle TER gratis. Kosten Remiremont-Luxemburg €34,-- twee personen (Saarlorlux ticket zie boven)

Deze treinstellen rijden op sommige stukken 160 km/u...... Kortom: ideaal :D

In luxemburg heb je 40 minuten overstap op de IC naar Brussel. Prima liften.
De IC naar Brussel heeft twee fietsplaatsen per treinstel, waarbij je eerst even de conducteur aanspreekt om het bagageruim te openen. (grote grijze deur op kop treinstel bij eerste klas).

Afbeelding

Ook goed aangeven waar je er weer uit wilt aan de conducteur, dan komt hij de deur weer opendoen... Tip: niet uitstappen op Brussel Noord, maar doorrijden naar Brussel Zuid waar zowel de trein uit Luxemburg eindigt als de Benelux begint. Dit geeft rust bij in en uitstappen. Bovendien heeft Brussel Zuid liften waar wel 4 fietsen tegelijk in kunnen. (overstaptijd 18 min) Fiets en treinkaartjes van en naar Luxemburg trek je gelukkig, ook met korting , gewoon uit de NS automaat.

En dan de Beneluxtrein, in ons geval bestaand uit een "stam" Intercity -direct materieel. Voor de zekerheid zijn de fietslogo's er aan de buitenkant alvast afgepoetst zodat je niet meer kan zien waar de fietswagon zit. :cry:
(op de heenreis hadden we in Roosendaal minder instaptijd en kwamen we op een willekeurig balkon uit) De fietswagon zit in ieder geval op één van de uiteinden van de trein).

Afbeelding

Let op de rode "DEFECT" sticker waarmee op het bordje met huisregels de informatie over de fiets is afgeplakt. NS schaamt U! Je moet er toch niet aan denken dat je bij dezelfde reis volgend jaar allemaal in Antwerpen met de fiets weer moet uitstappen om vervolgens de boemel naar Roosendaal te moeten nemen..... 160 km/u te gevaarlijk voor fietsen, wat een kul... De trein rijdt nu notabene 160 in België....

(sorry moest ik even kwijt...)

Conclusie: zolang de beneluxtrein zelf niet afhaakt is er vanaf Luxemburg een prachtig netwerk bij gekomen met fietsvriendelijke treinen!

grt Hans
O ja nog even dit:

Gek genoeg zegt Bahn.de niet veel over de verbindingen. De trein naar Nancy vertrekt steeds om 8 over het halve uur uit Luxemburg. Volgens Bahn rijdt de trein tot Bettembourg, maar dit is niet zo.
Voor de dienstregelingen zie:

http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/fr/ ... aux-en-pdf

http://www.ter.sncf.com/lorraine
yeshouse schreef:En dan de Beneluxtrein, in ons geval bestaand uit een "stam" Intercity -direct materieel. Voor de zekerheid zijn de fietslogo's er aan de buitenkant alvast afgepoetst zodat je niet meer kan zien waar de fietswagon zit. :cry:
yeshouse schreef:Let op de rode "DEFECT" sticker waarmee op het bordje met huisregels de informatie over de fiets is afgeplakt. NS schaamt U! Je moet er toch niet aan denken dat je bij dezelfde reis volgend jaar allemaal in Antwerpen met de fiets weer moet uitstappen om vervolgens de boemel naar Roosendaal te moeten nemen..... 160 km/u te gevaarlijk voor fietsen, wat een kul... De trein rijdt nu notabene 160 in België....

(sorry moest ik even kwijt...)

Conclusie: zolang de beneluxtrein zelf niet afhaakt is er vanaf Luxemburg een prachtig netwerk bij gekomen met fietsvriendelijke treinen!
Volgend jaar gaat de intercity tussen Amsterdam en Antwerpen met het bestaande materieel over de hogesnelheidslijn rijden. Door de burelen van de NS waait al jaren een fietsvijandige wind. Terwijl de behoefte aan fietsruimte in treinen onverminderd groot is, doet de NS niets om de fietsvoorzieningen in treinen te verbeteren en uit te breiden, integendeel.
In andere landen is een snelheid van 160 km/uur al heel normaal bij regionale treinen waarin veel fietsen worden meegenomen, maar bij de de NS wordt die snelheid (slechts 20 km/uur sneller dan op de rest van het Nederlandse spoorwegnet) beschouwd als te gevaarlijk voor fietsvervoer. Inderdaad onzinnig, maar de NS grijpt deze geringe snelheidsverhoging aan om het meenemen van fietsen in steeds meer treinen te verbieden. Het weghalen van fietssymbolen in de treinen naar België is dus vast geen vergissing. Ga er maar vanuit dat fietsen volgend jaar niet meer welkom zijn in de Beneluxtrein.
Dag Hans,

Ook ik had me voorgenomen de Maas per fiets te volgen. Maar dan vanaf de bron naar huis (Den Bosch). Ik had maar een weekje dus een soepele verbinding naar de bron van de Maas was wel gewenst. Dat bleek vanuit Nederland lastig te regelen, ik kwam uit op een treintocht van 's ochtends vroeg tot 's avonds 20:00u naar Langres. Met risico's op uitval, vertraging, etc.

Uiteindelijk heb ik gekeken of ik voor 100 euro bovenop de treinreisprijs iemand kon vinden die mij en mijn fiets wilde vervoeren naar mijn startplaats. Uiteindelijk is het me gelukt om iemand te vinden die me voor 300 euro op zaterdagochtend wilde brengen. Minder avontuurlijk... maar ik vertrok om 5u 's ochtends en was om 11u waar ik zijn wilde.

Reis je met twee personen dan kan het zelfs wel eens goedkoper uitpakken dan een treinreis.

Gewoon iets om mee te nemen voor een volgende keer!
@bluebox:

Ik was kwijt voor Middelburg-Metz :

enkele reis middelburg Luxemburg: €49,60
fietsticket middelburg Luxemburg: €12,--
enkele reis Luxemburg Metz: : €16,--
________+
€77,60

Ik was kwijt voor Remiremont Middelburg:

enkele reis Remiremont Luxemburg: €17,--
fietsticket middelburg Luxemburg: €12,--
enkele reis Luxemburg Middelburg : €49,60
________+
€78,60

Kost je inderdaad een hele dag reizen, maar dat is voor mij deel van het vakantieplezier..... Erg lekkere koffie trouwens op station Nancy!

grt Hans