Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Klopt, maar eerst door Oostenrijk en er is ook een stukje Italië (Trieste) bij. De jeugdherberg aldaar is een fraaie Italiaanse villa met een riant uitzicht over de zee.arnob schreef:Proficiat Martin, op deze leeftijd ligt de wereld voor je open. Dit wordt je reis naar Slovenië en Istrië?
Och, op m'n leeftijd kan ik wel eens van stemming wisselen maar het gaat nu prima met me, ben nu net terug uit Duitsland waar ik twee dagen bij een bevriende molenaar (zijn vader is onlangs overleden) heb geholpen om de twee maalstenen te scherpen. Dat is een precisie vakwerk, hoor! Zijn vader, die al 60 jaar op de molen van Spetzerfehn heeft gemalen, is onlangs overleden, daarom handen tekort en ik ben als hulp gevraagd. Per fiets erheen geweest, ondanks de kou met –2°C !Jan van den Berg schreef:Hoi Martin ,
Enige tijd geleden was je nog vrij pessimistisch gestemd over jou toekomst als wereldfietser.
Ben je inmiddels weer uit de lappenmand?
Ha die Martin,Martin E. van Doornik schreef:Klopt, maar eerst door Oostenrijk en er is ook een stukje Italië (Trieste) bij. De jeugdherberg aldaar is een fraaie Italiaanse villa met een riant uitzicht over de zee.arnob schreef:Proficiat Martin, op deze leeftijd ligt de wereld voor je open. Dit wordt je reis naar Slovenië en Istrië?
Dank je wel. Bij aankomst op de molen van Spetzerfehn werd ik na hartelijke begroetingen snel aan het werk gezet, na eerst omgekleed te zijn in oude werkkleding: scherpen (billen zeggen de molenaars) van zowel de loper als de ligger van het Ø 1,80 meter grote koppel maalstenen. Ik ben al sinds 1982 bevriend met deze gastvrije molenaarsfamilie. Op verzoek van de huidige molenaar Heyo Steenblock heb ik met de vang de wieken „hakscheef” gezet, een oud gebruik om de omgeving erop te attenteren dat er in de molen gebild wordt. Ik heb hem gevraagd waarom er niemand uit de rijke molenwereld van Ostfriesland is om hem te helpen, nu hij na het overlijden van zijn vader Theodor Steenblock (die al 60 jaar op deze molen heeft gemalen!) in september 2015 handen tekort komt. Veel molens staan in Ostfriesland maar mooi te wezen en anderen worden af en toe gedraaid. Door de Duitse wet „Mühlenstilleggunggesetz” uit 1957 zijn er veel molens stilgelegd en veelal gesloopt, daardoor zijn er nu veel oude beroepsmolenaars uitgestorven. Müller Schoof van Greetsiel en Müller Saathoff van Aurich heb ik nog gekend. Nu allemaal voorbij. Daardoor is de vakkundige kennis van het billen verloren gegaan, zodat men een beroep op Nederland moest doen.Frank schreef:Hier ook nog met beelden en geluid. Knap handwerk.