door
Leon » do 25 feb, 2016 14:37
Brigitta schreef:Ik fiets nu bijna 10.000 km op dezelfde banden.
Heb wel het idee dat het profiel minder aan het worden is. Het zijn
Schwalbe Marathon banden en liggen er bijna 3 jaar op.
Is het dan tijd om er nieuwe banden erop te leggen?
Om de hoeveel km doen jullie dat?
Alvast dank, Brigit
Dat ligt aan de breedte van de band, je gewicht en je oppompdiscipline.
Als de band 50 mm breed is, je weegt 60 kilo en je pompt ze netjes op tot 3,5 bar dan kun je met deze banden nog wel 10.000 km fietsen voordat je de groene antileklaag door de zwarte heen ziet breken. Dat doorbreken van de laag is voor de stadsfiets wel een criterium om te denken "Ach, ik moet eens nieuw banden kopen."
Als de band 32 mm breed is, je weegt 120 kg en je weet niet wat het woord Bar betekent in dit geval dan zal de groene laag eerder vandaag tevoorschijn komen dan morgen.
Ik heb op de stadsfiets nog wel eens 3000 km doorgereden met de (toen) rode laag zichtbaar. Als je niet al te vaak lek rijdt is het geen probleem. Als karkasdraden zichtbaar worden, dan is het wel een probleem, want die dragen de druk van de band.
Aan de andere kant: als je met je huidige fiets op vakantie gaat dan kun je er ook wel nieuwe banden op leggen en tevreden zijn met 10.000 km. De oude kunnen dan misschien nog wel op een andere fiets. Ik gooi ze nooit meteen weg. Ik heb wel eens banden gehad die ik keer op keer in het fietsenhok als uitgefietst aan een haak hing en die steeds weer als reserve moest dienen, totdat de fiets gestolen werd