Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets en wandelbeurs - Forum Wereldfietser

fiets en wandelbeurs

misschien lag het aan mij maar ik had het idee dat het dit jaar een stuk minder was dan vorig jaar
ja er waren veel mooie fietsen aanwezig alleen jammer dat voor mij gevoel meer dan 90% E-bike's waren

ondanks dat spanje het vakantie land was dit jaar was de zaal waar de lezingen over spanje waren ook nog eens een van de kleinste
ik heb zelf 2 lezingen bijgewoond 1 over de viaverdes in spanje hierbij hadden ze beter geen comentaar kunnen geven het was gewoon erg slecht engels bijna onverstaanbaar
lezing 2 was een verademing onze grote vriend bert sitters stond voor de klas en wist iedereen mee te nemen op reis over de silver route die door paul benjamins in een nieuw jasje is gestoken heb erg van deze lezing genoten (thx bert)
dit maakte mijn dag iedergeval weer goed

hoop dat het volgend jaar niet nog minder word maar het kan ook aan mij liggen
gr.john
Helaas wat te kort geweest, maar had alleen vandaag in de middag even tijd.

Was een stuk drukker dan vorig jaar. Veel fraais, interessants en leuks gezien, volgend jaar maar weer een hele dag.
Vond het ook een stuk drukker. Met voor mij als topper de lezing van Hera van Willick!
Twee jaar geleden voor het laatst geweest (RAI), naar mijn idee was het allemaal wat benauwder in Utrecht, erg druk en later ook een wat klamme atmosfeer.
Humoristische (en druk bezochte) lezing van Frank van Rijn over Namibië, sympathieke vent.
Wordt er nog wel eens iets van Bart Aardema vernomen, auteur van de wereldfietsgids?
Voor wie morgen gaat: om 3 uur geef ik een lezing over de andere (nieuwe) Spaanse route van Paul Benjaminse: Ruta Iberica. Samen met de Via de la Plata heb ik die voor hem gefotografeerd. Heel veel foto's, kom maar lekker onderuit zakken :-).
Voor het eerst in een jaar of tien weer naar de beurs geweest. Ik was er samen met mijn echtgenote en mijn zoon. Er is op deze beurs heel wat veranderd in al die jaren. Een stuk professioneler, uitgebreider ook, veel meer reisorganisaties en landen/streken organisaties dan in mijn herinnering. Uitgebreid gepraat met een stel dat verslag deed van een wandeltocht naar Rome. Gaaf! Bij de gepassioneerde mensen van Liberté cycles en van Bike4travel/Avaghon geweest. Ook de mooie nieuwe Snel fietsenlijn mogen aanschouwen. Ik hoop dat ze met het verscheiden van Fred Snel, vorig jaar nu niet al te drieste bewegingen maken. In april komen ze ook met een nieuwe winkel in Den Haag.

Ook heb ik voor het eerst in mijn leven eens een ritje gemaakt op een ligfiets. Het viel me op dat het een stuk vlotter ging dan een gewone fiets. Het opstappen ging goed en na een wiebelig begin kreeg ik de smaak te pakken. In de achterste hal is er gelegenheid om wat meer gas te geven... En dat deed ik. Aan het einde van een flauwe bocht waar ik met flinke vaart uit kwam begon één van mijn wielen te glijden waarop de fiets onder mij weg schoof en ik hard op mijn onderrug belandde. Verschillende mensen stopten om eerste hulp te verlenen of anderszins assistentie aan te bieden maar dat was gelukkig niet nodig. (Dank nog!). Na het rechtzetten van het stuur ben ik maar weer opgestapt en heb ik mijn rit vervolgd al heb ik het stukje ofroad even links laten liggen. De rest van de beurs had ik er behoorlijk last van (ook van de vrees, want mijn lichaam reageert de laatste jaren niet zo heel erg fijn op dit soort akkefietjes.) Het belette me echter niet om nog even een Stromer Speedpedelec te proberen. Wauw... Wat een beest. Binnen enkele tellen zit je op dertig kilometer en voor het einde van de hal tik je de 45 km aan. En dat mèt pijnlijke dinges... Voor woon-werkverkeer 32km enkele reis wordt dit zachtjes aan een reeële optie!

Was er dan niks aan te merken? Ik had gehoopt op ook wat meer zaken rondom het kamperen. Er was weliswaar een stand van Exped en er waren wat tentjes van Nigor maar daar bleef het wel zo'n beetje bij. Het was best druk, nog net niet tè druk. Mijn conclusie is dan ook dat de beurs volgend jaar al op vrijdag mag beginnen en een hal extra verdient, bijvoorbeeld om de diversiteit nog wat te vergroten maar ook voor wat meer ruimte.

Ps. Mijn rendez-vous met het beton lijkt niet ongunstig uit te pakken. Afgezien van gevoelige plekken en wat schrammen lijkt het bij een oplawaai van de spieren te blijven.
Leuk dagje gehad op de beurs(was ook prima weer voor een dagje binnen) met als hoogtepunt toch wel Hera. Zelden zo'n goede (fiets)reislezing gezien.
Georg schreef:Twee jaar geleden voor het laatst geweest (RAI), naar mijn idee was het allemaal wat benauwder in Utrecht, erg druk en later ook een wat klamme atmosfeer.
Ik ken niet veel expositiecentra, maar de RAI springt er bij mij toch altijd uit qua licht, ruimte en atmosfeer met zijn hoge daken en daglicht.
Ik vond het in Utrecht ook erg warm en ook lawaaierig. Misschien kwam dat lawaai van de massa's zestigers die misschien vooral op de E-bike experience afkwamen :wink: .
De e-bikes hadden verreweg de grootste en overheersende stands. De stands van de voor wereldfietsers interessante dingen leken veelal kleiner dan andere jaren. De overzichtelijkheid had volgens mij ook wel te lijden van de verplaatsing van Amsterdm naar Utrecht.

Ik vind het overigens wonderlijk. Had mij 25 jaar geleden uitgelegd dat je nu alle informatie op internet kunt vinden en dat je alle mogelijke routes kunt downloaden zodat je alleen maar het pijltje op je schrmpje hoeft te volgen, dan had ik gedacht dat het einde van de Fiets- en Wandelbeurs nabij was geweest. Niets is kennelijk minder waar want het was heel druk. Of ligt de verklaring erin dat de zestigers van nu toch wel moeite met internet hebben en dat deze groep daarom toch graag stapels folders komt scoren?
Dan komt bij mij de vraag op: ga ik dat over een jaar of tien ook doen, of gaat het aantal bezoekers van de beurs over tien jaar toch teruglopen?
^^^Als ik voor mezelf mag spreken; ik ben nog lang geen zestiger (al gaat de tijd steeds sneller), maar ik vind het toch wel leuk om af en toe een beurs te bezoeken, met name vanwege de lezingen, en om even een rondje te lopen langs de stands. Even de fietsen van dichtbij zien, veel merken bij elkaar, dat is toch wel de aantrekkingskracht van een beurs.
(hoewel ik het gevoel had dat er twee jaar geleden wat meer kampeerspullen en tenten te zien waren)
De toekomst van de beurs hangt wellicht eerder af van de mate van outdoor-liefde van de jongere generaties. (Ipad generaties, willen die nog in de regen fietsen?)
De gemiddelde leeftijd van de bezoekers was hoog.
Beursbezoekers en actieve vakantiefietsers is natuurlijk niet hetzelfde. Jongeren worden niet geplaagd door de angst dat ze niet alles tip top in orde hebben, en zoeken het zelf wel uit. Ze hebben ook niet het geld voor al die dure bling fietsen die je steeds meer op de beurs begint te zien (om dan de E-Bikes maar te zwijgen). Leuke buitensport artikelen waren er inderdaad weinig.
Zaterdag was het vervelend druk, vandaag ging het wel. Ik had flink meer toehoorders voor mijn lezing voor de beginnende vakantiefietser, en dat is dan wel weer een beetje bemoedigend (hoewel - per dag 80 mensen uit de meer dan 10000 :( ). Per saldo waren er denk ik meer bezoekers dan vroeger, en misschien is dat het voordeel van de locatie in Utrecht. Maar misschien kwam het wel vooral door de vele E Bikers. Ik vond het onoverzichtelijk, en een minder prettige hal dan de RAI. De techniek was beter, met chique draadloze loopmicrofoons, maar dat zal de bezoekers niet direct zijn opgevallen, al is het voor sprekers erg fijn.
In de trein was er redelijk wat overlast van bezoekers aan de motorbeurs. Dat waren niet allemaal van die welgemanierde mensen zullen we maar zeggen.
Mooie beurs. Druk bezocht en niet alleen 60+. Ik zag ook veel gezinnen met (kleine) kinderen. Op het mountainbike parcours, bij de speelhoek, bij het klimwandje (!?) zelfs bij onze lezing!
Maakt het uit wie de doelgroep is?; er wordt gewandeld en gefietst en mensen willen informatie. En die is er in ruime mate voorradig. We stonden bij enkele wisselingen tussen lezingen en daar bleken regelmatig veel meer bezoekers dan plaatsen….ik zou zeggen, goed bezig.
Wat nog een aanvullend idee zou zijn voor de organisatie; een filmzaal met vertoning van een verzameling van die prachtige fiets (en wandel) films die regelmatig voorbij komen op de buis of www.


Christine & Bert verzorgden ook een tweetal lezingen https://cebenzoa.wordpress.com
Ik -als debutant op deze beurs- ben zeer teleurgesteld in mijn verwachtingen. De gehele fietsmarkt is voor mij totaal vreemd en had dáár nu juist op veel info gehoopt.
Hoe prettig zou het zijn als fabrikanten er stonden die hun gehele assortiment toonden.

Bijvoorbeeld:

- Shimano voor fietspedalen
- VDO/Sigma voor km tellers
- Agu/Giro voor fietshelmen
- Brooks/Sqlab voor fietszadels
- Fabrikanten van (regen) kleding
- Tubus bagagesystemen
- Fietsschoenen van ?
- tassencollecties van Vaudé/Ortlieb

Gelukkig zag ik wel Schwalbe banden en verderop nog iets van Magura staan.
Vroeg me verder ook af of het nodig is dat er bij vele (interessante) lezingen er tientallen mensen op de grond moesten plaats nemen.

Enfin gelukkig heeft de lezing van Hera van Wiilick mijn weekend een boost gegeven, en hoop ik stiekem dat zij In Bussum nogmaals haar verhaal kan doen.
vandaag naar de beurs geweest,

drukte vond ik met vorig jaar wel meevallen, en het lawaai ook.
Dit jaar leek het wel kleiner en iets minder uitbundig naar mijn gevoel.

Maar vond het verder wel heel erg geslaagt, het was gezellig, proefritje gemaakt en veel bijgeleerd.
Pfew, die idworx BLT reed wel heel erg fijn...
Voor mij was deze beurs de eerste keer: ik vond het beangstigend druk (zaterdag). Al die e-bikes zullen we niet direct door de Eifel of Andalusie zien rijden. De afstand tot de locaties van de lezingen vereiste eigenlijk een fiets om te bereiken. De bewegwijzering was ook nog heel gebrekkig.
Gegeven de duizenden euro's voor een beursstand presteert Cube het, het voor de doelgroep bestemde èn betaalbare model (de Travel), dat model dan niet mee te nemen. Vreemd, eigenlijk gewoon dom.
De vraag is dus gewoon wat nu eigenlijk de doelgroep was. Misschien had Cube het wel heel goed begrepen, net als al die E bike aanbieders. Het bezoekers aantal was overigens door de drukte op zaterdag een record. De echte fietstourist kan echter misschien beter naar de WF beurs in Bussum komen. Daar zijn ook meer WF tafeltjes dan die paar in Utrecht.
Overigens waren er ook wel leuke dingen te zien. Marten Gerritsen's nieuwe 650B brevetfiets viel te bewonderen (wat mij betreft best in show), net als bij Libertecycles een klassieke Gilles Berthoud fiets, en verder waren er de leuke kinderfietsen van Frog. En Surly was er nu met een stand. Avaghon gaat door met het uitbouwen van het assortiment. Sommige daarvan vond ik leuk, maar Pinion fietsen hoeven van mij niet, net zomin als riemaandrijving. Maar ieder zijn smaak. Verder vooral heel veel fietsen die eigenlijk niet zo geschikt waren voor een fietsvakantie, en veel mensen die geen idee hadden wat ze van een goede fiets moeten verlangen.
Ik denk dat een E-bike experience nodig is om de rest van de beurs mogelijk te maken, samen met de exposanten van de verschillende toeristische organisaties nemen ze denk ik 80% van het vloeroppervlak voor hun rekening.
De klassieke Gilles wordt, hoorde ik nog steeds gemaakt, het schijnt wel te helpen als je de mensen van Libertecycles.nl kent.
Tassen van TIM (Jean Michel) bij Poppink vielen me ook op http://timtas.nl/ Klassiek ogend maar toch modern. TIM maakt daarnaast dus ook nog mooie RVS rekjes (Als ik dat nu eerder had geweten)
En waarschijnlijk heb ik het nodige gemist.
de frieland stent vond ik erg gezellig ze stonden er met lekkere drankjes om te keuren en de beurs vond ik op zich best wel gaaf,maar wel erg druk op zaterdag de fietsen vond ik heel mooi ( santos ) dat word voor mijn jaren sparen voor dat moois.de wereldfietser vond ik ook leuk alleen ze hadden wijnig tijd voor een praatje erg jammer
gr marcel
tot in bussum
Een lekkere zondag in Utrecht. Van Frank(nieuwste boek gekocht) naar Benjaminse naar Hera(top!) naar mooie fietsjes(Idworx had een leuke ti fatbike proeffiets staan), via AWOL naar Spaanse soep even langs de WF-stand, een Spaans Boompje en toen weer huppekee naar huis. Vele onderdelen van de beurs hebben we overgeslagen, maar al met al meer dan genoeg informatie.
Nu lekker inlezen voor een rondje Benjaminse in Italie en voor over een poosje AWOL-en.