Het 'is mij een raadsel' heeft natuurlijk vooral betrekking op de Magura achterrem.
Die zit namelijk bij bijna alle fietsen op de optimale plek wat remwerking betreft, maar wordt door Multicycle (kennelijk bewust) op een mindere plek geplaatst. De vraag van TS gaat dan ook over die achterrem.*
Magura velg-voorremmen zitten bij nagenoeg alle fietsen (uitzondering o.a. Idworx en de Santos 2.9) naar voren geplaatst. Minder ideaal. Dat zal onder meer historisch zo gegroeid zijn. Bij al mijn (ook voormalige) fietsen is dit zo, zowel bij fietsen met magura- als met gewone velgremmen. Ik ben, net als Leon, ook altijd tevreden geweest over de remkracht. Maar er bestaat natuurlijk zoiets als goed en (een pietsie) beter.
(overigens de reden dat bij de Santos 2.9 de gewone (i.t.t. Firmtech) Magura voorrem pas recentelijk naar de 'beste' plek verhuisd is, lag aan de benodigde grotere ombouw/brakebooster, die Santos om die reden uiteindelijk zelf inhouse ontwikkeld heeft, de XL)
* nav de vraag TS, het verbaast mij dat MC tegenwoordig kennelijk de achtervelg magura's op een qua remwerking niet-optimale plek monteert. En dat voor een derailleurfiets van 1.700 euro! Ik ben daarom zeer benieuwd naar de overwegingen van MC in deze, heb ze de vraag voorgelegd