Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe wielen en cassette voor oude Koga Miyata Traveller - Forum Wereldfietser

Nieuwe wielen en cassette voor oude Koga Miyata Traveller

Dag allemaal,

Afgelopen zomer heb ik een Koga Miyata Traveller van 1984 gekocht.
De fiets is uitgerust met een Shimano Golden Arrow achterderailleur en crank. De Uniglide cassette heeft 6 kransjes. Graag zou ik nieuwe wielen kopen en een cassette met een lichter verzet. De tandwielen op de crank zou ik willen behouden.

Kan ik zonder problemen wielen met een moderne Shimano 105 naaf (7/8/9/10/11-speed) monteren ?
Welke cassette kan ik in combinatie hiermee gebruiken ?
Zou een cassette met 8 kransjes nog functioneren of zijn 7 kransjes de maximum in combinatie met de schakelverstellers op de buis en originele crank?
Werkt een tandwiel met 28 tanden nog met de golden Arrow derailleur of kan ik beter een kleiner tandwiel nemen?
...en welke tussenring moet ik dan gebruiken voor deze cassette,...of is het proberen met verschillende diktes tot het past?

Veel vragen, maar ik wou toch jullie mening vragen alvorens tot een aankoop over te gaan.

Groeten, Raf
Daar was laatst ook al een discussie over. Misschien bevat dit nuttige info: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=26224
Inderdaad veel opletpunten:
1. de uitvalmaat achtervork: 130mm, dan kun je weg/racenaven, zoals 105 gebruiken. Is het 135mm, dan bijv. Deore of beter.
2. Wat die "gouden" derailleur kan, geen idee, maar geen 8v/9v/10v. Buiscommandeurs (met frictie) kunnen dat wel, maar dan met 9v achterderailleurs. Deore of beter. Bij 10v is de kabeltrek zoveel toegenomen, dat ik daar niet zeker van ben.
3. Koop wielen met 8/9/10v body. Afhankelijk van derailleur kun je tot 36t gaan.
sjefke schreef:Inderdaad veel opletpunten:
1. de uitvalmaat achtervork: 130mm, dan kun je weg/racenaven, zoals 105 gebruiken. Is het 135mm, dan bijv. Deore of beter.
Golden Arrow (FH-R105) = 126mm. Frame uitbuigen, dus.
2. Wat die "gouden" derailleur kan, geen idee, maar geen 8v/9v/10v.
Ja, hoor. Kan-ie best.
Buiscommandeurs (met frictie) kunnen dat wel, maar dan met 9v achterderailleurs. Deore of beter. Bij 10v is de kabeltrek zoveel toegenomen, dat ik daar niet zeker van ben.
Een 9v derailleur kan een 10v (of 11v) ketting geleiden, en de cassette is sinds 8v niet breder geworden. Dus de commandeurs kunnen dan 11v schakelen. Of dat zonder indexering nog een beetje te doen is, is aan de gebruiker.
3. Koop wielen met 8/9/10v body. Afhankelijk van derailleur kun je tot 36t gaan.
Die gaan dus niet in het frame passen zonder de achtervorken uit te buigen.
Om misverstand te voorkomen: je hebt geen uitvalmaat van 135mm nodig om een cassette van 34t of 36 t te gebruiken.
Even een suggestie gevraagd van een suggestiegenerator op uniglide cassette, en aan de cassettes is nog wel te komen via hoe toepasselijk:
http://www.defietsenmaker.nl/index.php? ... =0&lang=EN
En anders via http://pyvho.wojga.servertrust.com/default.asp of http://www.eurocyclebits.com is dezelfde site. En anders zoeken bij de auction watch van http://www.retrobike.co.uk/ naar de benodigde onderdelen

De vraag is wat wil je met de fiets, zo origineel mogelijk houden of een nieuw wiel met mogelijk een 7-speed cassette op een freewheel? Veel breder dan 130 zou ik zelf het frame niet uit willen (laten) buigen, al zijn er vast mensen die het geheel een centimeter breder hebben gekregen. Originele onderdelen die verslijten worden zeldzamer al naar de tijd verstrijkt, en dus duurder.
Waarom wil je nieuwe wielen? Zijn de velgen versleten, en de naven niet meer goed? Over het algemeen is het moderniseren van de aandrijving van dit soort fietsen niet erg rendabel. Voor je het weet ben je 400 euro verder.
Als je een beetje slim weet te zoeken, zijn er bij bosjes oude (race-)fietsen op Marktplaats te vinden die voor minder dan de waarde van de onderdelen worden verkocht. Heb je zó een nieuwe(re) onderdelengroep bij elkaar voor je bestaande frame; alleen nog even de rest naar de oudijzerhandel brengen.
Freewheel tandwielen zijn nog gewoon te koop, al proberen sommige winkeliers je anders te doen geloven. Hier een overzicht van IRD: http://www.interlocracing.com/cassettes ... -567-speed
Als je achternaaf versleten is zou een 126 mm 7speed cassettenaaf natuurlijk het mooiste zijn, maar dat zal hard zoeken worden. Tenzij ik me vergis maakt niemand nog zulke naven, ook al is het een in mijn ogen aantrekkelijke maat. 7 speed cassettes zijn voorlopig nog gewoon leverbaar (en je kunt er altijd een paar op de plank leggen). Een cassettenaaf heeft technisch voordelen boven een opgeschroefd freewheel, en 126 mm is lekker smal (en jouw maat).
RAF is op zoek naar de mogelijkheden van modern materiaal voor zijn fiets en hier rollen jullie over mekaar heen met suggesties om zoveel mogelijk oude spullen te gebruiken... :roll:
Hier heb je zo'n setje naven waarmee je nieuwe 7 speed wielen kunt (laten) bouwen die zo in je frame passen:

http://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-front ... Swv0tVWhDU

Dat is natuurlijk een duurdere oplossing dan een stel 2°handswielen. Een 130 mm naaf zou ook nog in je frame kunnen passen (zonder uitbuigen), maar wat moeizamer, dat zou je moeten uitproberen.

De golden arrow derailleur kan zeker 28t aan en mits wat spelen met kettinglengte en positie van het wiel in de dropout hoogstwaarschijnlijk meer.
CarlW schreef:De golden arrow derailleur kan zeker 28t aan en mits wat spelen met kettinglengte en positie van het wiel in de dropout hoogstwaarschijnlijk meer.
Op die oude derri's zit geen schroefje waarmee je de afstand van bovenste geleidewieltje naar kransje kan stellen. Op mijn RD6207 (600 groep) zit die ook niet en 28 is echt het maximum.
_Peter_ schreef:
Op die oude derri's zit geen schroefje waarmee je de afstand van bovenste geleidewieltje naar kransje kan stellen. Op mijn RD6207 (600 groep) zit die ook niet en 28 is echt het maximum.
Wiel helemaal naar achter in de dropout en ketting 2 schakels korter laat je toe om het échte maximum te halen. Ik ben nog geen derailleur tegengekomen die op die manier geen 2 tandjes beter doet dan de opgegeven limiet (28 in dit geval). Maar dit type Shimano heb ik nog niet geprobeerd.
De reden dat ik suggereer niet teveel te moderniseren is simpelweg dat moderniseren al snel niet loont. Die 7 speed Exage naven zijn overigens mtb naven, en dus vast geen 126 mm. Shimano 105 7 speed naven van 126 mm zijn wel te vinden op ebay etc. Zorg wel dat je een hyperglide versie neemt. Zie bijvoorbeeld: http://defietsenmaker.nl/index.php?item ... 30&lang=EN
7 speed hyperglide cassetes zijn er in genoeg variaties.
Wim schreef:Die 7 speed Exage naven zijn overigens mtb naven, […]
FH-HG50 werd zowel bij MTB als bij weggroepen gebruikt.
[…] en dus vast geen 126 mm.
Afhankelijk van de gemonteerde as en de daarbij behorende spacers, is-ie 126, 130 of 135mm breed. En de juiste maat as zit al in de huidige naaf…
Prachtig, heb ik in de haast weer niet goed opgelet.
Allemaal bedankt voor het advies.

De fiets heeft zeer weinig kilometers gereden, de originele banden stonden er zelfs nog op.
In het achterwiel zat een grote slag die ik er uit heb gekregen, maar de wielen lijken me helemaal niet zo sterk te zijn. Het metaal van de Wolbers velg lijkt te vervormen onder de trekkracht van de spaken.
Voorts draait de uniglide cassette (die nog in nieuwstaat is) nogal 'hobbelig' rond, wat volgens mij in combinatie met de schuine vertanding van de Uniglide cassette leidt tot een lawaaierige aandrijving . Het lichtste verzet is ook te zwaar voor mijn gebruik.

Een nieuwe wielset kopen lijkt me een makkelijke manier om:
-een betrouwbare stijve wielset te hebben (ik dacht aan 105 naven met 36 DTswiss spaken en Mavic Open Pro velgen).
-een lichter verzet te bekomen (28t) met een 7 speed cassette.
-Iets meer remkracht te hebben.
-Makkelijk terug naar originele staat om te bouwen (gewoon wieltjes wisselen).

De investering in nieuwe wielen stoort me allerminst omdat ik deze eventueel ook in mijn moderne racefiets kan gebruiken.

Het 'origineel' houden van de fiets is natuurlijk het mooiste, maar praktische bruikbaarheid komt op de eerste plaats. Ik heb een hekel aan gebroken spaken...

Jammer genoeg zat het voorste bagagrekje niet meer op de fiets. Indien iemand het originele rekje zou verkopen houd ik me aanbevolen.

Groeten, Raf
Het origineelst hou je je fiets door je huidige naaf (FH-R105) "om te katten" naar een 7v HyperGlide body en die naaf vervolgens in een nieuw wiel te vlechten. Met een Ryde Chrina gepolijste velg, bijvoorbeeld, die heeft een mooi retro uiterlijk en zal weinig afdoen aan de uitstraling van je fiets. Dat is echter nogal een operatie: zie de video in het topic waarnaar Leon al eerder verwees.

Let wel: de FH-R105 is een zeer vroege cassettenaaf, en die is ietsje anders van opbouw dan latere modellen. De freewheelbody zit "los" op de vertanding van de naaf en de boel wordt alleen door de as bij elkaar gehouden (bij latere naven zit de body aan het naafhuis vastgeschroefd). Als de lagers te los staan afgesteld, kan daar speling op komen en dan gaat de boel slijten als een razende. Het is dus zaak om de passing te controleren, voordat je hier veel tijd en moeite in gaat steken. Als de passing niet meer goed is, kun je de naaf beter niet meer gebruiken.

Een tweede optie is een nieuwe (of: "nieuwe") naaf. Gezien de inbouwbreedte van je frame, zou ik het lekker bij 7v houden, daarmee heb je genoeg mogelijkheden wat betreft keus aan cassettes. Het belangrijkste is dat je een HyperGlide body verkrijgt, dan ligt er een wereld aan mogelijkheden voor je open. Dus bijvoorbeeld de eerdergenoemde FH-HG50 uit de Exage serie; of zoals je zelf voorstelt eentje uit een nieuwere 105 serie, zoals de FH-1051.

Je kunt op zoek gaan naar losse naven, maar vaak is het voordeliger om een fiets op de kop te tikken waar de onderdelen die je zoekt opzitten. Verkopers van losse spullen weten namelijk meestal de waarde van hun spullen, terwijl je het juist moet hebben van diegenen die denken, "ouwe fiets, niks meer waard" en dus hun racemonster uit 1987 voor een tientje op Marktplaats zetten. Vooral de FH-HG50 Exage naaf vind je bij bosjes op 7v racefietsen en mountainbikes uit het lagere tot middensegment van de late jaren tachtig.

Zo. En dan heb je een 7v HG naaf in je fiets zitten. Dan komt de cassette. Je kunt natuurlijk een 7v cassette monteren. Je derailleur (RD-A105) kan een maximum achtertandwiel van 28T hebben, en heeft een capaciteit van 28T. Dat betekent dat bij een grootste kransje van 28T, het verschil tussen je voorbladen niet groter mag zijn dan het aantal tandjes van je kleinste kransje, wil je veilig alle verzetten kunnen schakelen.

Als 7v cassettes lastig verkrijgbaar zijn, koop je gewoon een 8v cassette, en daar laat je dan het kleinste kransje van weg. Soms is dat sowieso raadzaam, omdat je anders met bijvoorbeeld een 11T kleinste kransje zit, en afhankelijk van je voorbladen heb je daar wellicht geen enkele behoefte aan, zo'n zwaar verzet.

Je kunt ook helemaal op avontuur gaan, door acht kransjes van een 9v cassette te monteren. Daarin is de keus nog groter, en je komt zo al aardig in de buurt van een moderne aandrijving, zonder de klassieke uitstraling van je fiets al teveel geweld aan te doen. Voor de oppervlakkige toeschouwer ziet alles er prachtig origineel uit, terwijl je wel het gemak hebt van goed verkrijgbare cassettes en lekker kleine stapjes tussen je verzetten.