Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B&M IQ-X, 100 Lux dynamo koplamp: eerste gebruikersimpressie - Forum Wereldfietser

B&M IQ-X, 100 Lux dynamo koplamp: eerste gebruikersimpressie

Ik dacht eerst enkel het woord ‘Amai’ te posten, maar ik zal me iets genuanceerder uitdrukken.

Bestelling
Op 2 december 2015 bestelde ik deze koplamp bij RoseVersand. Levering werd beloofd binnen een tweetal weken, maar algauw veranderde dat in 10 weken. De IQ-X was in Augustus 2015 aangekondigd beschikbaar te zijn in het ‘Dunkelsaison 2015-2016’; een vage term waar duidelijk rek op zat. Of er problemen waren bij de aanlevering of door de grote vraag weet ik niet, maar ik had me dus reeds neergelgd bij het feit dat ik de lamp pas zou krijgen tegen Maart – het einde van het ‘Dunkelsaison’. Tot mijn groot jolijt kreeg ik echter op 22 januari bericht dat het pakket was opgestuurd – en inderdaad, enkele dagen later was ik een koplamp rijker.

Prijs
De aanbevolen prijs van de lamp is een stevige 139 EUR en zit in dezelfde range als de Son Edelux II. De IQ-X wordt bij veel verdelers goedkoper aangeboden en de prijzen fluctueren soms heftig in de tijd. Zo stond de IQ-X enkele weken terug voor 91 EUR te koop bij Rose en vandaag is het weer 129.95 EUR. Ten tijde van mijn bestelling was de prijs 101 EUR en verzendingskosten waren (tijdelijk) gratis. Ook had ik door mijn woon-werkverkeer (Bike to Work, in Belgie) nog twee waardebonnen van 10 EUR. Dus voor een goeie 80 EUR had ik de IQ-X te pakken. Niet slecht denk ik.

Installatie
Ik heb twee inkerhanden. Ik kan er niks aan doen, ik ben ermee geboren. Toch besloot ik de IQ-X zelf te monteren. Deze lamp vervangt mijn B&M IQ Fly (40 Lux) van 2009 – een prima lamp die nog werkte, maar aan de zijkant helemaal was doorgesleten door wrijving met mijn schakelkabels, met een losse wiebelende kop tot gevolg. De handleiding van de IQ-X is beknopt en opgesteld in een soort Google-translate-Nederlands, maar is afdoende (er is ook een Engelse, Franse en Duitse tekst). Gewoon goed letten op het verschil in stroom (zwarte kabel) en massa (zwart/wit kabel) voor de aanschakeling van de lamp op de naafdynamostekker en voor de aanschakeling van het achterlicht op de koplamp. De aanschakeling van het achterlicht op de koplamp is wel wat prielwerk want de kabeltjes zijn echt wel heel kort. Met een fijn tangetje lukt dat aardig. Alles kan mooi worden weggewerkt in het kabelkanaal van de lamphouder, maar veel plaats is er niet.

De lamp
Over het uitzicht kan ik kort zijn want smaken verschillen. Ik vind ze heel mooi. Compact tonvormig met vooraan zicht op een ongewoon vlakke spiegel en achteraan een coole blauwe LED-verlichte ring die de aan/uitknop omgeeft. Ik vind de Edelux lampen ook heel mooi maar de ronde achterkant vind ik iets oubolliger dan de vlakke achterkant van de IQ-X. Een grote verbetering ten opzichte van de IQ Fly is de volledige overkapping van de spiegel zodat er geen strooilicht naar boven wordt geworpen. Toen ik vroeger met mijn IQ Fly, met de ellebogen op het stuur voorovergebogen tegen de wind fietste werd ik steeds verbind door het strooilicht van mijn eigen koplamp. Ik had dit opgelost door een kapje van zwarte elektriciteitstape te kleven op de bovenkant van de lamp. Bij de IQ-X is dit niet nodig. Bediening van de lamp is heel eenvoudig : aan en uit. ‘Aan’ wil zeggen ‘altijd aan’ (overdag in dag-actieve stand en in het donker op de ‘nacht-actieve’ stand). Dit wil zeggen dat ook het achterlicht altijd aanstaat. Dat vind ik wel een minpuntje: je kan de dag-actieve stand niet uitschakelen zonder de hele lamp uit te schakelen. Wat ik ook opmerk is dat mijn naafdynamo (Shimano DH-3N71) heeel lichtjes trilt bij gebruik van de lamp (enkel te voelen op zeer glad asfalt), iets wat ik bij de IQ Fly nooit echt heb gemerkt. Het lijkt alsof de IQ-X wat meer stroom trekt en wat meer weerstand geeft. Maar het kan ook tussen de oren zitten.

Het lichtbeeld
Ha! We komen eindelijk tot de essentie. Wat presteert de lamp? Ik kan enkel vergelijken met mijn IQ Fly (40 Lux) en mijn vroegere halogeenlamp (dat is eigenlijk geen faire vergelijking). Het lichtbeeld is werkelijke heel goed. Wat een brede lichtkegel! De baan wordt quasi homogeen verlicht van net voor het voorwiel (een tekortkoming bij de vroegere lampen) tot enkele tientallen meter verder. Nog belangrijker: ook de linker- en rechterberm van het fietspad worden volledig verlicht. Een duidelijke verbetering ten opzichte van de vroegere lampen (ik vermoed dat iets gelijkaardig is gebeurd bij de ontwikkeling van Edelux naar Edelux II). Als er dan toch een kritische noot mag vallen: in de zone tussen de ‘nabijverlichting’ en de ‘verstraler’ is er een klein vaag gebied van wat mindere intensiteit (op een meter of 7 van de fiets schat ik).

En wat met die magische 100 Lux grens? Tja, dat is een bak licht uiteraard, maar hou rekening met het feit dat dit mooi wordt opengesmeerd over een groot oppervlak. Het is echt veel intenser dan een gemiddelde fietskoplamp, maar verwacht niet het equivalent van een autolamp. Zou ik nog meer licht willen? Ja, waarom niet, meer licht zou nog meer comfort geven ( en neen, ik heb niet het gevoel dat de rest van het landschap dan contrastmatig zou verdwijnen want wanneer ik langs het onverlichte jaagpad rij is er sowieso nauwelijks iets te zien in het donker). Wanneer je zo’n fotonenkanon als de IQ-X ter beschikking hebt is het natuurlijk belangrijk om dit licht perfect af te stellen voor optimale belichting van de weg en het niet verblinden van tegenliggers. Uiteraard is het lichtpatroon afgetopt zoals het hoort in het verkeer, maar het is makkelijk om dit slecht af te stellen. Het is echt wat zoeken en een kwestie van millimeterwerk. Een goeie afstelling van het licht kan je uitvoeren in een pikdonkere ondergrondse parkeergarage. Daar zijn veel vertikale en horizontale lijnen van muren en steunbalken aanwezig om te gebruiken als ijkpunten. Een lang recht jaagpad in het donker biedt uiteraard ook goeie afstellingsmogelijkheden.

Het lijkt erop dat ik de komende jaren weer met wat meer plezier in het donker zal rondfietsen...(tot de volgende naafdynamolamp van 200 Lux beschikbaar is?)
Leuk om te lezen. :)
Ik heb zelf de Cyo T Premium (80 lux) en ik ben en blijf me verbazen over de bak licht die er uit komt. Een complete eenbaansweg breed waarbij de bermen ook nog eens verlicht worden en een enorm lichtveld wat vooral in het donker (geen lantaarnpalen) erg zichtbaar is.
Ik merk bij die van mij dat er een soort vlak in de verte is wat iets feller is. Dat merk ik vooral met verkeersborden en snelheidsdrempels. :lol: