E-bikes zijn uitgerust met Lithium-ion accus. deze accu's hebben een zeer groot vermogen en kunnen grote hitte genereren bij oa kortsluiting. Door de enorme opkomst van electrisch aangedreven middelen is ook het aantal incidenten in de luchtvaart met lithium batterijen en accu's navenant toegenomen.
Dit heeft geresulteerd in zeer streng geworden en complexe regelgeving.
losse accu's zijn vrijwel onmogelijk per luchtvervoer; en vaak tegen hoge tarieven.
voor E-bikes etc etc is een 'uitzondering' aanwezig in de IATA dangerous goods regelgeving.( deze 'uitzondering' gaat dit jaar zeer waarschijnlijk gewijzigd worden.)
ik heb bij diverse maatschappijen de vraag inzake het accepteren van E-bikes uitgezet maar verwacht niet dat ik daar een bevredigend antwoord op zal krijgen. zelfs bij toestemming van de maatschappij kun je nog tegen problemen oplopen bij het inchecken vanwege ondeskundig- en onwetendheid van het grondpersoneel.
transavia is een maatschappij die E-bikes specifiek accepteerd in hun voorwaarden.
bij de meeste maatschappijen zul je je fiets/E-bike vervoer moeten aanvragen; en ik adviseer de bevestiging mee te nemen bij het inchecken.
de IATA voorwaarden zijn:
- kortsluiting ten allen tijde voorkomen door de polen te ontkoppelen.
-het gebruik van een stevige omdoos; oftewel een fietsdoos
-de maatschappij moet de doos voorzien van een label.
IATA dangerous goods omschrijving:
UN 3481; litium-ion batteries contained in equipment. (NIET: packed in equipment.)
power: > 100Wh
de fabrikant van de accu zal ten allen tijde test documentatie en Wh vermogen moeten kunnen overleggen.
let op: een 'battery' is in gevaarlijke stoffen taal een accu. een accu is opgebouwd uit 2 of meer losse batterijen; zgn 'Cells'. een accu uit elkaar halen en de batterijen apart aanbieden gaat je niet werken omdat de voorwaarden voor losse Li-ion batterijen met een hoog vermogen veel strenger zijn dan voor E-bikes!! dit heeft oa te maken verpakkings eisen.
walter
Dit heeft geresulteerd in zeer streng geworden en complexe regelgeving.
losse accu's zijn vrijwel onmogelijk per luchtvervoer; en vaak tegen hoge tarieven.
voor E-bikes etc etc is een 'uitzondering' aanwezig in de IATA dangerous goods regelgeving.( deze 'uitzondering' gaat dit jaar zeer waarschijnlijk gewijzigd worden.)
ik heb bij diverse maatschappijen de vraag inzake het accepteren van E-bikes uitgezet maar verwacht niet dat ik daar een bevredigend antwoord op zal krijgen. zelfs bij toestemming van de maatschappij kun je nog tegen problemen oplopen bij het inchecken vanwege ondeskundig- en onwetendheid van het grondpersoneel.
transavia is een maatschappij die E-bikes specifiek accepteerd in hun voorwaarden.
bij de meeste maatschappijen zul je je fiets/E-bike vervoer moeten aanvragen; en ik adviseer de bevestiging mee te nemen bij het inchecken.
de IATA voorwaarden zijn:
- kortsluiting ten allen tijde voorkomen door de polen te ontkoppelen.
-het gebruik van een stevige omdoos; oftewel een fietsdoos
-de maatschappij moet de doos voorzien van een label.
IATA dangerous goods omschrijving:
UN 3481; litium-ion batteries contained in equipment. (NIET: packed in equipment.)
power: > 100Wh
de fabrikant van de accu zal ten allen tijde test documentatie en Wh vermogen moeten kunnen overleggen.
let op: een 'battery' is in gevaarlijke stoffen taal een accu. een accu is opgebouwd uit 2 of meer losse batterijen; zgn 'Cells'. een accu uit elkaar halen en de batterijen apart aanbieden gaat je niet werken omdat de voorwaarden voor losse Li-ion batterijen met een hoog vermogen veel strenger zijn dan voor E-bikes!! dit heeft oa te maken verpakkings eisen.
walter