Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Harwich-Liverpool; overzicht van tent-campings - Forum Wereldfietser

Harwich-Liverpool; overzicht van tent-campings

Een deel van onze zomervakantie voert vanaf Harwich naar Liverpool, (eerst de Beatles-tour, dan Dublin). Gezien de complexiteit van het Engelse campingsysteem heb ik een overzicht gemaakt van campings die tenten accepteren en geen lidmaatschap van de Camping en Caravanning club vereisen.
Onze route en de campings:
Afbeelding.
Als ik er iemand en plezier mee kan doen: stuur me een PB
Persoonlijk neem ik tot Cambridge altijd een wat zuidelijker route. Toen er geen nachtboten waren kampeerde ik in de buurt van Harwich meestal op het terrein achter de pub in Bradfield. Nu kun je weer de nachtboot nemen en kun je met wat doorpezen Cambridge in een dag halen. Het is een werkelijk erg mooie rit, behalve het laatste stukje in de buurt van Cambridge. Het mooste i dan nog om de stad vanuit het zuiden te benaderen (en gelijk door te rijden naar Haslingfield). Bij Cambridge kampeer ik namelijk altijd in Haslingfield, net ten westen van de stad.
@Wim: allereerst: dank voor de tips. De aanbevolen camping ziet er inderdaad prachtig uit! Voor wat betreft de keuze van de route: wij wilden graag de kathedraal en voormalige abdij in Bury St Edmunds en Newmarket (ik heb alle detectives van Dick Francis verslonden) bezichtigen. Maar ik ben het met je eens dat de route vanuit het zuiden, coming from London, erg mooi is!
Bij Bury en Newmarket is het zo saai plat. Ik bedoel overigens niet helemaal vanuit Londen, maar van Harwich naar Manningtree (kan ook met de trein als je vanwege de dagplanning het iets korter wilt maken) en dan ofwel nog verder naar het Westen en naar naar het Noordwesten, of een klein stukje naar het Noorden en dan naar het Westen. Veel plezier.
Hoe gaat dat eigenlijk met de bagage op de boot naar Harwich, als je een hut hebt kan je die daar natuurlijk kwijt, maar als je overdag gaat en alleen zo'n lounge stoel neemt bijvoorbeeld....waar stal je de tassen een beetje veilig voor graaiende vingers?
Die blijven gewoon op je fiets zitten op het autodek - na afvaart niet meer toegankelijk.

Bij de nachtboot heb ik ze ook gewoon op de fiets zitten. Alleen waardevolle spullen + wat ii nog heb gaat mee.
Er gaat eigenlijk geen jaar voorbij dat we niet van een of meerdere veerboten gebruik maken. We laten de tassen bij de overtocht gewoon op de fiets: de parkeerdekken zijn tijdens de overtocht afgesloten. Wat we meenemen zijn onze stuurtassen, en andere waardevolle/nuttige spullen zoals e-readers, slaapgerei en fototoestel.
En onze warme maaltijd nuttigen we meestal aan vaste wal: zo veraangenamen we de tijd door die we te vroeg arriveren als we voor de meldtijd met een ruime marge fietsend arriveren.
Gelukkig, ik zag al een heel gesjouw voor me!
Is de 'Stena lounge stoel met gratis versnaperingen' optie naar jullie ervaring het geld waard als je overdag gaat, of kun je beter elders op het schip wat te eten en drinken halen, voor zover je dat niet al meeneemt van de wal?
Heel praktisch even, ik zie mezelf niet meer tijd hebben voor Engeland dan boot heen, weekje rijden en boot terug vanaf Harwich, dus dan ligt een rondje door Suffolk en Norfolk voor de hand, ik zie ook wat regionale routes op Googl, en die lijken best een aardige optie als je ze aan elkaar knoopt, maar hoe is het landschap daar zo'n beetje? Erg plat en eentonig, of wel te doen? Streetview zegt ook niet alles namelijk...

Arno's route tot Cambridge, en dan weer via een andere route terug, is dan denk ik een aardig idee, bijvoorbeeld.
Wat de stena lounge stoel aanbied geen idee. Neem zelf als ik de ferry neem de nachtboot met avondeten + ontbijt erbij.

Landschap in de UK vind ik altijd mooi waar ik ook ben.
Nu er weer nachtboten zijn neem ik altijd de nachtboot (met hut). Ik eet meestal avondeten in het restaurant (al wordt dat aan de Engelse kant wel vrij laat), en daar ontbijt ik ook. Als je op tijd boekt zijn de prijzen erg vriendelijk. Het landschap is bijna overal in Engeland heel mooi, en zeker niet plat (integendeel). Harwich Cambridge fiets ik in principe in een dag, al neem ik er ook wel eens twee dagen voor. Als je wat verder Engeland in wilt kun je ook een goedkoop combi kaartje kopen voor boot en trein (vanaf elk station in Nederland) naar diverse stations zoals London Liverpool Street of Cambridge. Maar Harwich Cambridge is ook heel mooi (Constable Country).
Voor wat eten en drinken betreft: aan boord is alles te krijgen als je dat wilt. Overigens gaat de nachtboot vanuit Hoek van Holland pas laat in de avond (je kunt ook 's middags) dus is waarschijnlijk een erg vroeg ontbijt het maximaal haalbare. En voor wat betreft de route: je kunt ook naar het zuiden: Colchester is erg mooi (doe een stadsrondleiding, onze fietsen mochten bij de VVV achter in het tuintje), Chelmsford heeft onder meer een fantastische kathedraal, vervolgens Lee Valley, waarna je vanaf Harlow langs water naar Londen fietst Hier kamperen op Abbey Woods camping en daarna langs de Theems naar Chatham, Canterbury en Folkstone. Het is een deel van onze route uit 2010 http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... -2010.html. Ook hier kan ik je wel tracks van fourneren.
Ook een leuke route, dan met de boot van Dover naar Duinkerken lijkt me het kortste terug. Toevallig ook bekend met die verbinding, hoe staat je fiets en bagage daar? Ik heb die boot 1 keer genomen, maar dat was met een busreis, en midden in de nacht, dus ik sliep de hele tijd op een bankje in de kantine....niets gezien van die boot.

Oh, zoveel plekken nog te zien. Het leven is toch maar mooi ;-)
Aan komen fietsen, kaartje kopen, oversteken, klaar :)
Maar voor de Hoek van Holland Harwich ferry geldt wel dat super apex kaartjes die je lang tevoren koopt veel goedkoper zijn.
@Wim: dat dacht ik ook maar of ik nu een ticket boek voor volgende week of eind mei, de prijs is gelijk.

OOps: toch niet, de grens ligt nu bij drie weken ..
Worden de tickets duurder, of de hut die je erbij moet boeken 's nachts? In dat geval zou je last minute dus overdag moeten reizen...
Probeer de verschillende sites (DFDS, Stenau Line) eens: je boeking wordt pas definitief op de laatste pagina en zo kun je spelen met verschillende overtochten op verschillende data.
(Zo ontdekte ik gisteren dat Wim, zoals te verwachten, volkomen gelijk had met zijn opmerking over super APEX-prijzen ..)