Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nooit meer zonder water...? - Forum Wereldfietser

Nooit meer zonder water...?

Ja, met een vraagteken. Maar misschien leuk voor de vooruitstrevende wereldfietsers die geen water kunnen vinden: http://road.cc/content/tech-news/176628 ... ater-video
Oud nieuws!

Een heeeeele poos geleden poste ik hier al over.
Hopelijk levert jouw post niet dezelfde verhitte discussies als in mijn draadje destijds. :roll:
Oepsie. Nou ja, laten we deze qua discussie dan ook maar laten voor wat het is, en slechts ervaringsdeskundigen uitnodigen hun wedervaren te delen... :wink:
Travelmaster schreef:Maar misschien leuk voor de vooruitstrevende wereldfietsers die geen water kunnen vinden
Het moeten dan wel geen sportieve vooruitstrevende wereldfietsers zijn want zij schrijven:
road.cc schreef:It hasn’t actually been invented for the sportive cyclist, though.
Heel verstandig om een vraagteken te plaatsen waar iemand anders ronkende uitroeptekens zet.
Travelmaster schreef:...en slechts ervaringsdeskundigen uitnodigen hun wedervaren te delen...
Misschien kan Wit haar inmiddels opgedane ervaringen met ons delen?
Ik heb geen ervaring - heb destijds enkel het nieuws hier gedeeld en daarna geen trek ... uh dorst meer :wink:
Wit schreef:Hopelijk levert jouw post niet dezelfde verhitte discussies als in mijn draadje destijds. :roll:
Er was geen discussie. Er was alleen niemand die aannemelijk kon maken dat het apparaat zou kunnen werken. Ik vermoed dat het een scam is of een afstudeerproject waarvan nog nooit een prototype is gemaakt.
Er waren nooit vliegtuigen geweest als we alle mensen geloofd hadden die zeiden dat een mens niet kan vliegen. En zo kan ik nog meer uitvindingen noemen. Soms beginnen grootste uitvindingen klein en onhandig! :wink:
Wit schreef:Er waren nooit vliegtuigen geweest als we alle mensen geloofd hadden die zeiden dat een mens niet kan vliegen. En zo kan ik nog meer uitvindingen noemen. Soms beginnen grootste uitvindingen klein en onhandig! :wink:
Maar je wilt ook niet weten hoeveel er al geïnvesteerd is in perpetuum mobiles en vergelijkbare niet werkende apparaten.

En het www staat ook vol met kickstartprojecten waarvan terecht voorspeld wordt dat ze niet gaan werken omdat ze al tientallen keren geprobeerd zijn en/of tegen de natuurkundige wetten ingaan.

Ik spreek me niet uit over dit concrete toestel. Misschien kan het werken, misschien is het onzin. Maar zoals het alles zomaar afschieten geen goede zaak is, is naïef technologie-optimisme dat ook niet. Gelukkig is er tussen die twee een groot grijs gebied waarin een gezonde kritische ingesteldheid gecombineerd met een gezonde openheid van geest plaats heeft.

Renaat
De natuurkunde lijkt een succesvolle uitvoering in de weg te staan. Uit de reacties bij het artikel:
Someone who has a clue on LiveScience.com commented

"To condense 0.5 litres an hour requires heat removal at the rate of 340W.
Even optimistically allowing only 10 degC cooling to the dew point for a thermo-cooler COP of 3 still requires 113W of electrical power. This requires a solar panel area of at least 0.75 sq meter"

A dehumidifier would be great for camping, though !
Revanho schreef:
Wit schreef:Er waren nooit vliegtuigen geweest als we alle mensen geloofd hadden die zeiden dat een mens niet kan vliegen. En zo kan ik nog meer uitvindingen noemen. Soms beginnen grootste uitvindingen klein en onhandig! :wink:
Maar je wilt ook niet weten hoeveel er al geïnvesteerd is in perpetuum mobiles en vergelijkbare niet werkende apparaten.

En het www staat ook vol met kickstartprojecten waarvan terecht voorspeld wordt dat ze niet gaan werken omdat ze al tientallen keren geprobeerd zijn en/of tegen de natuurkundige wetten ingaan.

Ik spreek me niet uit over dit concrete toestel. Misschien kan het werken, misschien is het onzin. Maar zoals het alles zomaar afschieten geen goede zaak is, is naïef technologie-optimisme dat ook niet. Gelukkig is er tussen die twee een groot grijs gebied waarin een gezonde kritische ingesteldheid gecombineerd met een gezonde openheid van geest plaats heeft.

Renaat

En zonder al die investeringen in waardeloze zaken was er ook nooit geïnvesteerd in uiteindelijk grootste uitvindingen! Ik weet niet waartoe deze specifieke uitvinding leidt - de toekomst zal het ons leren! Lang leve het grijze tussengebied!

Groetjes van een niet naïef technologie-optimismist 8)
Wit schreef:Er waren nooit vliegtuigen geweest als we alle mensen geloofd hadden die zeiden dat een mens niet kan vliegen.
Als iedereen in die tijd alles maar ongehinderd door enige kennis van henzelf of anderen geprobeerd had waren er miljoenen doden gevallen met neerstortende vliegtuigen en hadden we nog steeds met de boot naar Amerkia gemoeten.

Ik heb er even over gedacht om hier weer eens een berekening te maken met rendementen, kilojoules, watts et cetera zoals ik hier al vaak heb gedaan. Maar gelukkig kan ik me de moeite besparen. Zoals je in het citaat van eindgebruiker leest kan het gepresenteerde ding niet. Het is volgens mij bullshit, al sta ik altijd open voor inhoudelijke tegenspraak.

Ik vind het schadelijk dat zoiets gepresenteerd wordt (ik bedoel op die website, ik heb het niet over dit forum) als een goed idee want het staat ideeën die wel goed zijn in de weg.

Ik vind de houding die tegenwoordig in de mode is van "alles een kans geven onafhankelijk van of het kan" gevaarlijk. Elke keer als er iets nieuws op de markt komt moet dat dan weer door vele consumenten geprobeerd worden. Natuurlijk valt het dan tegen, maar omdat iedereen positief moet blijven komt er binnen een paar weken weer een ander nieuw produkt op de markt. Zo hou je een markt van schijn-innovatie in stand die volgens mij verstikkend en ridiculiserend werkt voor de echte innovatoren.
Wit schreef:Groetjes van een niet naïef technologie-optimismist 8)
Precies, anders had je er zelf wel een aangeschaft. Wel jammer dat je ze dan zo aanprijst.
Laa maa :wink:
Leon schreef: Ik vind de houding die tegenwoordig in de mode is van "alles een kans geven onafhankelijk van of het kan" gevaarlijk.
Dat sluit mooi aan bij de tegenwoordig zo populaire visie dat elke mening waardevol (of zelf evenwaardig) is en dat alles 'een mening' is (en er dus ook geen feiten bestaan).

En dat is dan weer een mooi voedingsbodem voor allerlei alternatieve onzin. Een mooi lijstje daarvan: http://skepp.be/rare-apparaten/alfabetisch

Renaat
Revanho schreef:En dat is dan weer een mooi voedingsbodem voor allerlei alternatieve onzin. Een mooi lijstje daarvan: http://skepp.be/rare-apparaten/alfabetisch
Ik heb hier even op doorgeklikt en kom op de volledige lijst van apparaten: http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full
Wat ik er schokkend aan vind is het aantal.
Dat de goedgelovigheid een miljoenenindustrie in stand houdt is dus een understatement.
Prachtige voorbeelden wat religie doet. Ik heb skepp.be al jaren in mijn lijst van favorieten staan. Hoeveel commerciële onzin is er niet geschreven over sportvoeding en -dranken. Ook op dit forum. Erg vermakelijk. :D Ik drink vrijwel alleen leidingwater en vul drinkbus aan bij openbare tappunten in Nederland.

Piet.