Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleefmodder - Forum Wereldfietser

Kleefmodder

Bij het fietsen ben ik het al een keer of drie tegengekomen: zuigende modder die overal aan blijft plakken en binnen enkele honderden meters alle bewegende delen van je fiets onherroepelijk vastzet. Enige oplossing: fiets langs de kant zetten, wielen weer gangbaar maken, door de grasberm naar de dichtstbijzijnde verharde weg lopen en daar nog een kwartier bezig zijn om de fiets en je schoenen schoon te maken tot ze weer enigszins bruikbaar zijn.

Ik dacht dat dit probleem wel zou verdwijnen als ik een fiets zonder spatborden zou nemen. Nou heeft dat het voordeel dat je je fiets niet meer op de kop hoeft te zetten om vervolgens het wiel te demonteren en met de bandenlichters het spatbord schoon te bikken, maar een definitieve oplossing is het toch niet:

Afbeelding

Het jammere is dat deze ervaringen mij terughoudend maken om in onbekend gebied zomaar een onverhard bosweggetje in te draaien. Zijn er fietsen die hier wel gewoon tegen kunnen?
ReinierLamers schreef: Zijn er fietsen die hier wel gewoon tegen kunnen?
Deze ? :roll:
Afbeelding
Dat lukt mij met een MTB niet eens vaak. Oplossing: koop een MTB.
ReinierLamers schreef:Bij het fietsen ben ik het al een keer of drie tegengekomen: zuigende modder die overal aan blijft plakken en binnen enkele honderden meters alle bewegende delen van je fiets onherroepelijk vastzet.
Ik heb wel eens in 10 meter stilgestaan, maar het blijft erg zeldzaam zolang je op de weg of op het pad blijft.
Als je over een vrij nat leemveld gaat rijden gaat het altijd plakken. Als de consistentie maximaal plakkerig is kan lopen zelfs een uitdaging worden. :shock:
MOE
of het echt waar is, weet ik niet. Maar ik heb begrepen dat in het Japans er een woord bestaat voor vragen waar geen antwoord op mogelijk is (de gedachte is toch alleen al mooi)... en dat antwoord (het Japanse woord) is MOE. Het antwoord op hoe je dergelijke plakkerige modder voorkomt is volgens mij: MOE
https://www.youtube.com/watch?v=sNMXtgBrTNQ

Ja, blijft kansloos.....en soms om te janken....
Er is helaas weinig aan te doen. Leem en rivierklei zijn berucht. Dus of omfietsen of regelmatig afstappen en de brokken verwijderen.
Theo B schreef:MOE
of het echt waar is, weet ik niet. Maar ik heb begrepen dat in het Japans er een woord bestaat voor vragen waar geen antwoord op mogelijk is (de gedachte is toch alleen al mooi)... en dat antwoord (het Japanse woord) is MOE. Het antwoord op hoe je dergelijke plakkerige modder voorkomt is volgens mij: MOE
Ja, dat bestaat. Helaas geen NL's wikipedia-artikel maar wel een engels. Lijkt me ook een prima antwoord op de vraag. Ik wil niet per se weten welke fiets ik moet kopen om van dit probleem af te zijn. Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd of anderen hier ook tegenaan lopen, hoe ze daarmee omgaan en of daar nog eens spectaculaire avonturen van zijn gekomen. Ik stel mij bij die video van Shane zo voor dat hij nog 150 kilometer zonder schoon drinkwater moest om weer bij de bewoonde wereld uit te komen, dus dan is dat laatste puntje in ieder geval afgestreept.
Ik heb geen fietservaring met modder, maar loop wel af en toe een trail. Mijn gewone trail schoenen hebben redelijk wat profiel maar worden al snel modderklompen waardoor je modder-modder contact hebt en alsnog begint te schuiven. Zondag voor het eerst een wedstrijd gelopen met specifieke modderzolen en daar viel de modder zo vanaf. Het rubber lijkt wat harder, er zijn heel weinig en tamelijk ver uitstekend noppen en de noppen zijn smaller aan de top dan aan de basis. Ik kan me voorstellen dat een goede modder mtb band aanzienlijk beter modder kwijtspeelt dan een gewone stadsband.

Heeft Schwalbe niet zoiets als Muddy Marry's? Zou dat niet werken?
Great Divide oktober j.l.
Dit is GEEN fatbike. Hij kon niet meer rijden en was ook niet meer te tillen.
Afbeelding
Travelmaster schreef:Dat lukt mij met een MTB niet eens vaak. Oplossing: koop een MTB.
Ook een MTB loopt vast op 'sticking mud' ; velgremmen of schijfremmen maak ook nauwelijks verschil. Het is een type klei dat hardnekkig plakt en centimeter-dikke lagen op je banden zet. Ik heb het diverse keren in de VS meegemaakt, o.a. op de Great Divide. Meestal word je gewaarschuwd met borden.

Afbeelding

Vaak merk je als eerste dat je ketting doorslaat. De modder kan niet goed gelost worden door de cassette (dit gebeurt in Nederland ook af en toe). Vervolgens merk je dat de wielen heel zwaar worden. Door verlies aan snelheid wordt de modder ook niet meer uit het profiel gelost door centrifugaalkrachten. Dan zit je snel met een fiets die niet meer kan bewegen. Schoonmaken helpt je misschien honderd meter verder, daarna zit je weer vast. Ik heb ook weinig verschil gemerkt qua bandenkeuze: iedereen heeft er last van.

Ik ken maar twee remedies: naast de weg fietsen óf afwachten tot het voldoende opdroogt.
Meestal de antwoord van dat soort van vragen is in afwijken van de directe vraag.
Bijv. Hoe ga je vechten met een beer. De antwoord is vermijden contact met beren.

Direct naar je vraag. Meestal 5 meter opzij rij je makkelijk door.Even uitkijken voor bramen of slangen. Ben je in Nederland dan is nog makkelijker - max 500m opzij lig een andere pad of 1..2km verder is een asfalt weg.
ReinierLamers schreef:
Het jammere is dat deze ervaringen mij terughoudend maken om in onbekend gebied zomaar een onverhard bosweggetje in te draaien. Zijn er fietsen die hier wel gewoon tegen kunnen?
Niet alleen bosweggetjes, ook onverharde wegen in de Griekse binnenlanden kunnen na een regenbui veranderen in klevende modder, zorg er daarna ook voor dat het eraf is voor het is opgedroogd anders heb je er nog een uitdaging bij.
math schreef:
Travelmaster schreef:Dat lukt mij met een MTB niet eens vaak. Oplossing: koop een MTB.
Ook een MTB loopt vast op 'sticking mud' ; velgremmen of schijfremmen maak ook nauwelijks verschil. Het is een type klei dat hardnekkig plakt en centimeter-dikke lagen op je banden zet. Ik heb het diverse keren in de VS meegemaakt, o.a. op de Great Divide. Meestal word je gewaarschuwd met borden.

Vaak merk je als eerste dat je ketting doorslaat. De modder kan niet goed gelost worden door de cassette (dit gebeurt in Nederland ook af en toe). Vervolgens merk je dat de wielen heel zwaar worden. Door verlies aan snelheid wordt de modder ook niet meer uit het profiel gelost door centrifugaalkrachten. Dan zit je snel met een fiets die niet meer kan bewegen. Schoonmaken helpt je misschien honderd meter verder, daarna zit je weer vast. Ik heb ook weinig verschil gemerkt qua bandenkeuze: iedereen heeft er last van.

Ik ken maar twee remedies: naast de weg fietsen óf afwachten tot het voldoende opdroogt.
Ik had gehoopt dat de smiley bij mijn oplossing niet nodig was... Maar blijkbaar wel :lol: . Natuurlijk is een MTB geen oplossing voor dit issue. Vermijden lijkt mij de enige echt werkbare oplossing, maar dat was geen antwoord op de vraag. Misschien is een cyclocrosser nog wel beter, die snijdt meer door de modder.
In sommige gevallen kan het net het verschil tussen stoppen en doorrijden maken als je geen spatborden, ringslot en velgremmen hebt. Zelf meegemaakt dat anderen stil stonden en ik doorreed.
Jan Eleveld schreef:In sommige gevallen kan het net het verschil tussen stoppen en doorrijden maken als je geen spatborden, ringslot en velgremmen hebt. Zelf meegemaakt dat anderen stil stonden en ik doorreed.
Yep, das ook mijn ervaring, vooral velgremmen zijn echt waardeloos. En geen fietststandaard, geen bagagedrager (maar bikepacken dus) en geen zware zooi meeslepen helpt ook. En natuurlijk brede velgen want smalle wielen zijn toch helemaal niet geschiktt voor modder? Das gewoon vragen om lopen en duwen. Heb zo vaak gehad dat MTB's moesten stoppen waar ik met de brede fatbikevelgen doorramde, hij knalt er vaak overheen terwijl een ander zich erin graaft en zo blubber opschept. En bij brede velgen heb je een brede vork dus daar verzamelt al gelijk veel minder modder, dus twee vliegen in een klap.

Ook verschil in bandprofiel helpt zeker want de meeste vakantiefietsen hebben toch banden die niet voor modder gemaakt zijn. De vette noppenband op de fatbike knalt bv eerder modder van zich af dan die van de MTB, die slibt sneller dicht. En de Mondial op de trekkingfiets kan niks hebben, die is prima op grof terrein maar graaft/glijdt in modder waardoor al snel de hele fiets onderzit. Waardeloos ja.
Ik heb tijdens een beklimming in de Dominicaanse Republiek eens gehad dat het heel licht begon te regenen. Vervolgens ging de klei ontzettend plakken. Ik reed op een MTB, maar de klei bleef ook tussen wiel en bagage drager plakken. Uiteindelijk was de enige oplossing de fiets dan maar te dragen naar de top van de berg waar ik onderdak kreeg van een vriendelijke bewoner.
's Morgens omlaag hetzelfde: beide wielen draaiden niet meer. Gelukkig was er na een paar kilometer weer wat verharding van de weg.
De oplossing is wellicht nog meer ruimte tussen de wielen en de rest van de fiets, en dan maar hopen dat het de klei vanaf valt.
Wel is het zo dat hoe meer ruimte tussen de wielen en de rest van de fiets je hebt, hoe minder moeilijk het is de klei weg te steken zodat je weer een paar meter kunt fietsen. Ik had Magura HS-33's en die waren een verschrikking met die klei. Wellicht dat schijfremmen wat scheelt, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Yopie schreef:
Jan Eleveld schreef:In sommige gevallen kan het net het verschil tussen stoppen en doorrijden maken als je geen spatborden, ringslot en velgremmen hebt. Zelf meegemaakt dat anderen stil stonden en ik doorreed.
Yep, das ook mijn ervaring, vooral velgremmen zijn echt waardeloos. En geen fietststandaard, geen bagagedrager (maar bikepacken dus) en geen zware zooi meeslepen helpt ook. En natuurlijk brede velgen want smalle wielen zijn toch helemaal niet geschiktt voor modder? Das gewoon vragen om lopen en duwen. Heb zo vaak gehad dat MTB's moesten stoppen waar ik met de brede fatbikevelgen doorramde, hij knalt er vaak overheen terwijl een ander zich erin graaft en zo blubber opschept. En bij brede velgen heb je een brede vork dus daar verzamelt al gelijk veel minder modder, dus twee vliegen in een klap.

Ook verschil in bandprofiel helpt zeker want de meeste vakantiefietsen hebben toch banden die niet voor modder gemaakt zijn. De vette noppenband op de fatbike knalt bv eerder modder van zich af dan die van de MTB, die slibt sneller dicht. En de Mondial op de trekkingfiets kan niks hebben, die is prima op grof terrein maar graaft/glijdt in modder waardoor al snel de hele fiets onderzit. Waardeloos ja.
Jouw pleidooi voor brede velgen en banden gaat toch echt een beetje mank. Het hangt vermoedelijk grotendeels af van de kleverigheid en diepte van de modder. Smalle banden staan erom bekend makkelijker door modder heen te snijden tot de harde ondergrond. Maar een kleiige modder zal blijven plakken, ook aan de smalle banden, en óók aan de brede banden van een fatbike. De snelheid waarmee je kunt blijven fietsen heeft ook zeker invloed.

Ik denk dat de kleefmodder waar het hier om gaat, geen "beste" oplossing kent.
Yopie schreef:[…] smalle wielen zijn toch helemaal niet geschiktt voor modder?
Afbeelding
De werkelijkheid is zelden zwart-wit.
Alien schreef:
Yopie schreef:[…] smalle wielen zijn toch helemaal niet geschiktt voor modder?
De werkelijkheid is zelden zwart-wit.
Mijn ervaringen met cycle crossen hebben mij ook geleerd dat je op een racefiets makkelijk door de modder kan rijden (ik had geen geld voor een speciale cross fiets).
Ik kan mij nog goed de teleurstelling bij de aanschaf van een MTB herinneren: die fiets ging helemaal niet zo makkelijk door los zand als gehoopt. Ik denk dat de huidige fatbike beter aan mijn verwachtingen van destijds zal voldoen.

Wat plakklei betreft verwacht ik dat naast de ruimte tussen wielen en frame, tevens het plakkende oppervlak een rol kan spelen: hoe kleiner hoe minder plakkracht. Op die manier verwacht ik dus ook dat een crossfiets eerder beter zal zijn dan een MTB, en een fatbike slechter.

Misschien is een fatbike met racebandjes een oplossing voor plakklei. :P