Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zonder geld in het buitenland? - Forum Wereldfietser

Zonder geld in het buitenland?

Het is mij nooit overkomen maar ik heb een diepgewortelde angst om ooit in het buitenland zonder geld te komen staan.
Ik ga op reis met een giropas en een creditkaart (Mastercard), maar ik reis doorgaans alleen en heb bij verlies of diefstal of bij weigering van ATM-machine geen enkele optie om op terug te vallen. Nou zal het in Europa allemaal wel meevallen. Maar mijn angst is dus om straks in b.v. China te staan en niets uit een automaat te kunnen krijgen.
Hebben jullie er ervaring mee of nemen jullie veiligheidsmaatregelen? Ik ben daar erg benieuwd naar.

Thx
Met een creditcard kun je ook aan de balie van een bank geld opnemen, mocht je geen werkende geldautomaat vinden. Een of meer eurobiljetten verstopt in je bagage is ook wel handig voor geval van nood natuurlijk.
Neem ook cash mee en berg dat op diverse plaatsen op.
Ik heb overigens altijd een tweede credit card bij mij van Visa. Doet de flappentapper het niet dan kun je bij veel banken met de Visa Card ook binnen in de bank geld opnemen.
Flappentappen met een Visacard kost je een flinke commissie, behalve wanneer je vooraf geld stort op je Visa-rekening en zorgt voor voldoende saldo onderweg. Jouw credit card wordt dan een debit card. Als je meer dan 500 Euro op jouw Visa-rekening heb staan, ontvang je rente. Helaas is de rente tegenwoordig laag.

Bij diefstal van een kaart moet je bellen met het noodnummer van je bank. Behalve het blokkeren van je pasjes, kunnen ze ook geld overmaken dat je op vertoon van je paspoort op kunt halen. Mocht je alles kwijt zijn en je bent radeloos, bel dan het noodnummer van Buitenlandse Zaken +31 247 247 247.
Ik heb ooit een keer meegemaakt in Montenegro, waar je toen ze nog niet in de EU zaten al wel als betaalmiddel de euro hadden. Je kon deze vervolgens niet met je europeesche pinpas uit de automaat halen, ook de ATM's waar je met een creditcard kon pinnen werkten alleen met amerikaanse credit-cards. Nu ben je Montenegro binnen een dag weer uit want zo groot is het niet, echt handig is het niet. Dus zo ver hoef je niet om voor een uitdaging te komen staan.
Is me ook overkomen 10 jaar geleden in Montenegro. Via Western Union heb ik toen geld over laten maken. BTW Montenegro zit nog steeds niet in de EU...
De tovenaar schreef:Is me ook overkomen 10 jaar geleden in Montenegro. Via Western Union heb ik toen geld over laten maken. BTW Montenegro zit nog steeds niet in de EU...
Montenegro zit inderdaad nog steeds niet in de EU, maar het land gebruikt al jaren de Euro als munteenheid.
Ik heb het een keer in Chicago gehad op een congres waarvoor ik een paar dagen te vroeg was omdat ik eerder nog iets anders had gedaan. Ik had toen nog een creditcard met een vrij lage maandlimiet, en was eerder die maand ook al op reis geweest. Het zou allemaal moeten kunnen, ware het niet dat de Hyatt per ongeluk zowel bij de reservering als bij arriveren de kosten op mijn kaart had gezet. Ik had dus geen cent om eten te kopen. Ik belde naar de Amerikaanse Mastercard helplijn en werd daar afgesnauwd met de botte mededeling dat ik maar beter op moest letten als ik teveel geld uitgaf. Dit was in de tijd voor email en mobiele telefoon, dus ik kon niemand waarschuwen. Ik had nog een paar dollar op zak, en heb daarvan twee dagen droog brood gegeten totdat de nieuwe maand begon. Een dag later arriveerden ook mijn collegae, en zou het probleem sowieso zijn opgelost. Bij terugkeer in Nederland kwamen we erachter welke fout er was gemaakt. Sindsdien heb ik een hogere limiet. Bovendien werkt je gewone pinpas ook in steeds meer Amerikaanse geldautomaten.
Dus inderdaad, je kunt volkomen klem komen te zitten. Wat jaren later heb ik in Zwitserland gehad dat een kapotte geldautomaat mijn creditcard inslikte als beveiliging. Daar kon inderdaad niets meer mee, maar ik kon ook niets meer. Gelukkig was ik niet alleen en had mijn vrouw er ook nog eentje bij zich.