Steun de stang

Hier gespot: Steun de Stang. In een radio-uitzending wordt Saskia Kluit, directeur van de fietsersbond, geïnterviewd door dj Gerard Ekdom (die overduidelijk liever naar zichzelf luistert dan naar degene die hij interviewt) over het verdwijnen van de herenfiets uit het straatbeeld. Saskia blijft cool en laat zich niet op stang jagen door de supermelige dj.
Zij meldt dat er steeds minder 'herenframes' te zien zijn vanwege de populariteit van de e-bike (waarvan 80% een 'damesframe' heeft) en de omafiets (vooral bij scholieren). Wat niet ter sprake komt, maar mij wel steeds meer opvalt, is het verdwijnen van de bagagedrager door het oprukken van de dragerloze 'urban bike'. Zou de 'vakantiefiets' een bedreigde fietssoort gaan worden?
keesswart schreef:Hier gespot: Steun de Stang. In een radio-uitzending wordt Saskia Kluit, directeur van de fietsersbond, geïnterviewd door dj Gerard Ekdom (die overduidelijk liever naar zichzelf luistert dan naar degene die hij interviewt) over het verdwijnen van de herenfiets uit het straatbeeld. Saskia blijft cool en laat zich niet op stang jagen door de supermelige dj.
Zij meldt dat er steeds minder 'herenframes' te zien zijn vanwege de populariteit van de e-bike (waarvan 80% een 'damesframe' heeft) en de omafiets (vooral bij scholieren). Wat niet ter sprake komt, maar mij wel steeds meer opvalt, is het verdwijnen van de bagagedrager door het oprukken van de dragerloze 'urban bike'. Zou de 'vakantiefiets' een bedreigde fietssoort gaan worden?
Ik gebruik mijn bagagedrager zelden op mijn ww-fiets; een rugzak vind ik prettiger om mijn laptop in te doen. Dat heeft echt niets te maken met mijn vakantiefiets. En als student fietste ik ook veel liever op een damesframe, dan hoef je met het nodige bier op niet dat been over het zadel te zwaaien. Ook dat had niets te maken met een vakantiefiets. Verder zal het ook een modegrill zijn; zodra iedereen aan de oma- en urbanfiets zit, komt er weer een trend van een sportieve fiets. Zo gaat dat nu eenmaal: er moet geconsumeerd worden.
Nee hoor, dat wordt weer gecompenseerd door alle vakantiefietsende vrouwen die op een herenfiets rijden.

Afbeelding
willem.m schreef:Verder zal het ook een modegrill zijn; […]
Ik denk eerder dat het een modegril, is; een modegrill is dit:

Afbeelding

Maar gekkigheid terzijde: het is gewoon een trend, niet iets om je enorm druk over te maken.
Een lage instap is praktisch. Als je geen problemen hebt met stijfheid is een lage instap een prima keuze.

Maar als ik bij ons op het werk rondkijk krijg ik niet het gevoel dat de herenfiets op de een of andere manier dreigt uit te sterven.
HansvanderVeeke schreef:Nee hoor, dat wordt weer gecompenseerd door alle vakantiefietsende vrouwen die op een herenfiets rijden.
Die vrouw van mij, is ook een heer in het verkeer 8)
Alien schreef:
willem.m schreef:Verder zal het ook een modegrill zijn; […]
Ik denk eerder dat het een modegril, is; een modegrill is dit:
Afbeelding
Maar gekkigheid terzijde: het is gewoon een trend, niet iets om je enorm druk over te maken.
Zo'n klein ding een modegrill? Je bent pas beetje een tuinchef als je er zo een hebt:
Afbeelding
:D :wink:
Leon schreef:Afbeelding
:D :wink:
Lijkt me meer een e-grill
Bestaat die echt? Of is dit een vroege April-grill? :D
Bestaat echt. Ik heb 'm altijd in de linker voortas, bij de rest van de kookspullen.
Ik vind dat de 'stang' van de herenfiets moet blijven bestaan. Als je op zo'n fiets ergens een fotostop wilt maken of een landkaart gaat raadplegen zonder af te stappen, dan valt de fiets niet om door de stang tussen je benen. Een keer gedaan bij een damesfiets.... en die klettert om op het wegdek. Leuk voor lakschade! En de stang is ook praktisch om de vlaggetjes van de landen waar ik met mijn fiets ben geweest erop te schilderen. Ik heb er al tien op zitten. Hopelijk komen er nog eind zomer a.s. Slovenië en Kroatië bij - heel moeilijk te beschilderen!
Onderstaande foto is tegen een kapperszaak in Baflo genomen.

Afbeelding
(met op de zadelbuis nog de Ierse vlag)
^^^ Geweldig, wat mooi. Is een vlag-sticker niet handiger dan zelf schilderen?
Georg schreef:^^^ Geweldig, wat mooi. Is een vlag-sticker niet handiger dan zelf schilderen?
Waar vind je dan stickers van zoveel landen die ik in dezelfde maat (24 x 40 mm)wil hebben? Stickers kunnen makkelijk beschadigd raken of van kleur verschieten en ook nog loslaten. Met verf kun je bovendien onderhoud plegen (bijv. krasje overschilderen). Het is wel een geduldwerkje: afhankelijk van het aantal kleuren per vlag duurt het een kleine week tot het vlaggetje klaar is! Ik gebruik namelijk plakband om de kleurvlakken met strakke randen te verven. Pas als de eerste kleur goed droog is, plakband op andere plaatsen en dan verder gaan. De Luxemburgse „Roude Léiw" (op de foto geheel links) is met de hand beschilderd, met de klauwen in goud, zo ook de pausenkroon met gekruiste sleutels op de vlag van het Vaticaan (boven de letter R van FCR op de stang).
Op Wikipedia is er uitstekende informatie over vlaggen van alle landen ter wereld te vinden.
Dus het alleen maar ernaar kijken geniet ik ervan. 8) 8) 8)

De foto hieronder is van mijn vroegere fiets die ik van 1979 tot eind jaren '80 heb gebruikt. Nu totaal 'op' en naar de schroot gebracht, nadat ik zijn stang eraf heb gezaagd als herinnering. Ik geeft toe: beschadigde verf, maar die is ook origineel. Wat voor landen staan erop? :wink:

Afbeelding
Belgie ontbreekt in ieder geval niet Martin!
Sorry, ik moest even denken aan het hilarische 'Fun with Flags'
Gaat er nog een soort blanke laklaag overheen? Ik zie op de foto tenminste weinig verschil tussen de glans ter plaatse van de vlaggen en de oorspronkelijke lak van de bovenbuis.
Georg schreef:Gaat er nog een soort blanke laklaag overheen? Ik zie op de foto tenminste weinig verschil tussen de glans ter plaatse van de vlaggen en de oorspronkelijke lak van de bovenbuis.
Nee, ik laat hem maar zo zitten. De oude lak heeft nog wel wat glans. De stang hangt nu aan de wand boven een fiets-fotocollage boven het werkblad in mijn schuur, hier op de foto linksboven.

Afbeelding
Martin, succes met Kroatië, dat wordt echt priegelwerk.
Afbeelding

Slovenië mag er ook wezen, al is het iets minder priegelwerk
Afbeelding

Als antwoord op de eerder gestelde vraag van links naar rechts:
Groningen (inkoppertje), West-Duitsland, Israël, Jordanië, Oost-Duitsland, België, Denemarken, Tsjecho-Slowakije, Polen en Zweden.
_Peter_ schreef:Als antwoord op de eerder gestelde vraag van links naar rechts:
Groningen (inkoppertje), West-Duitsland, Israël, Jordanië, Oost-Duitsland, België, Denemarken, Tsjecho-Slowakije, Polen en Zweden.
Klopt, heel goed! :D

Inderdaad priegelwerk.... maar ik heb olieverf-kunstschilderen als hobby en gebruik allerlei soorten kwasten. Daarnaast maak ik nog schaalmodellen van molens. Ook priegelwerk: de 'schroefvorm' van de latten in de wieken moeten op de tiende graad nauwkeurig zijn. Dit hier is de korenmolen van Hilversum, afgebroken in 1921.

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Ik vind dat de 'stang' van de herenfiets moet blijven bestaan. Als je op zo'n fiets ergens een fotostop wilt maken of een landkaart gaat raadplegen zonder af te stappen, dan valt de fiets niet om door de stang tussen je benen.
Martin, jij moet toch weten dat de 'betere' foto's niet worden gemaakt met een fiets tussen je benen. Het beste standpunt is immers zelden op fietshoogte en zelden vanaf de weg...
Al zijn er natuurlijk uitzonderingen op deze regel :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Alien schreef:Maar gekkigheid terzijde: het is gewoon een trend, niet iets om je enorm druk over te maken.
Bij de E-bike wordt mannelijke senioren in veel gevallen geadviseerd (door o.a. fietsenmakers, trainers van de cursus E-bike van de Fietsersbond en fysiotherapeuten) om voor een damesframe te kiezen. De kwaliteit van deze frames doet weinig af aan de stabiliteit (hierbij gelet op het recreatieve doel), terwijl het voor senioren veel prettiger is om niet ter aarde te storten als de motoriek wat minder vaardig wordt (zoals in het radioprogramma ook wordt aangestipt).
Van oorsprong bestond het klassieke model fiets natuurlijk helemaal niet in een damesuitvoering. Dat was met een rok wat lastig fietsen, en dus bedacht men een frame zonder hoge buis. Nu het grootste deel van de dames geen (lange) rok meer draagt (behalve in Zeeland en op de Veluwe) kunnen we het damesmodel dus eigenlijk gewoon weer afschaffen. (Als je met zo'n bagagerek met daarop nog je zware schooltas in een houten krat kunt fietsen, dan kun je zèker op een fiets met herenframe rijden!)