Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kilo minder of een upgrade lx? - Forum Wereldfietser

Kilo minder of een upgrade lx?

Dag allen!

Dit is mijn allereerste keer op een forum, ik ben benieuwd! Ik kon mijn vraag nergens anders vinden dus vandaar dit nieuwe onderwerp.

Ik wil een hybridefiets aanschaffen voor woon-verkeer verkeer (ong 20 km) en daarbij af en toe een fietstocht te maken door europa, denk aan ierland, duitsland.

Nu is mijn oog gevallen op de sensa modellen en twee modellen staan mij aan maar ik weet niet of ik moet kiezen voor een lichter gewicht of voor een betere shimano groep.

fiets 1: sensa travel lite deore mix. gewicht: 13.8 kg (voorderailleur Alivio, shifters Alivio)
fiets 2: sensa cross travel lx mix. gewicht: 15.1 kg (voorderailleur Deore LX, shifters Deore)

Ik kan de verende voorvork van de cross travel vervangen voor een vaste voorvork maar ik weet niet hoeveel dit in gewicht zal schelen?

Waar zouden jullie voor kiezen? Voor een lichter gewicht of voor een betere groep in mijn geval?

Ik hoor het graag en bedankt alvast!

Groetjes Lonneke
De Travel Lite is toch ook verkrijgbaar met LX?

Verende vork word je meestal niet blij van, liever star.
Lees eerst dit eens: http://wiki.vakantiefietser.be/images/c ... kantie.pdf De informatie is inmiddels weer ietsje verouderd, en ik zal weer eens een update schrijven, maar dat duurt nog een paar weken, helaas.
Het gewichtsverschil tussen die twee zal vooral komen door de nutteloze verende voorvork (dat scheelt meestal ongeveer een kilo). O ja, en die gewichten van allebei lijken me erg geflatteerd.
Bedankt voor de snelle reactie! Ik dacht dat duurt nog wel weken. Maar de travel light is inderdaad ook in de LX uitvoering maar ik wil graag in deze prijsklasse blijven.. ergens moet je de grens leggen :)

En interessant stuk Wim! Duidelijk. Jullie zeggen dus voor de travel cross gaan met vaste voorvork?
Ik zou zeker geen verende vork willen. Voor de rest kan ik uit de website geen wijs worden. Als het budget beperkt is, dan is Deore goed genoeg, net als v brakes (mits ook Deore). Een naafdynamo is fijn, zeker voor woon werk verkeer, maar de goedkoopste Shimano modellen hebben flink wat meer weerstand. De duurdere vanaf LX niveau zijn wel goed. Ik zou ook een traditionele vierkante trapas willen en geen buitenboord lagers. Let bij de afmontage op dat ze de binnenbalhoofdbuis niet afzagen, anders kun je je stuur niet meer hoger zetten. En zorg dat je fiets goed past (niet te lang of te kort) en dat je niet de maat krijgt die de fietsenmaker toevallig kwijt moet.
lvdg schreef:fiets 1: sensa travel lite deore mix. gewicht: 13.8 kg (voorderailleur Alivio, shifters Alivio)
fiets 2: sensa cross travel lx mix. gewicht: 15.1 kg (voorderailleur Deore LX, shifters Deore)
Ze zouden toch op deze pagina moeten staan, maar ik kan ze niet vinden: http://www.sensabikes.com/bikes/trekking
Dat is moeilijk antwoord geven.

Er zijn echter nog wel meer criteria. Als je een uitgebreide reactie wilt kun je hier kijken: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies
(Als je dat niet wilt moet je het niet doen :wink: )
Een kleine nuance wat mij betreft: als je vrijwel steeds op asfalt blijft heeft een verende voorvork geen zin. Als je regelmatig hobbelwegen neemt is een verende voorvork naar mijn mening comfortverhogend en wel degelijk te overwegen. De bij deze Sensa geleverde vork is een Suntour NCX en met twee kilo is het een matige en zwaarwichtige vork. Niet doen, er zijn betere opties.
Ik ben voor de sensa cross travel lx mix gegaan met een vaste voorvork. Hopelijk scheelt het laatste aardig wat gewicht. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval! Het heeft me goed geholpen om een keuze te kunnen maken!