Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zal ik een cassette met een groter bereik nemen? - Forum Wereldfietser

Zal ik een cassette met een groter bereik nemen?

Onlangs heb ik een mooie Snel Safari 28" aangeschaft. Er hoeft eigenlijk niet veel aan te gebeuren. Alleen de cassette en de ketting zijn aan vervanging toe. (ik twijfel nog over het middelste[...] tandblad.

Nou zijn dit natuurlijk de momenten om meteen zaken te veranderen wanneer dat meerwaarde biedt.

De huidige setup:

28"
Cassette 11-32
Tandwielen voor: 22-32-44
Derailleur: Deore 27 speed (9/3)

Een bereik van 43 tandjes als ik het goed uitgerekend heb.

Is er meerwaarde om op dit moment al te beslissen de cassette door eentje met een groter bereik te vervangen? Normaal gesproken ben ik een fietser die het meer van souplesse dan van kracht moet hebben. Belangrijkste doelstelling voor dit jaar is fietsen van Eindhoven naar Parijs. Kom je wel wat heuveltjes tegen meen ik.

Onder het motto: "Laat het betere niet de vijand zijn van het goede" heb ik de neiging gewoon weer een keurige 11-32 aan te schaffen.
Bijvoorbeeld in deze kwaliteit van € 20,--
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:712598
Of deze, (op het twee na grootste kransje gelijk) voor 18,25 en nog iets harder zo lijkt het:
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:642720

Een optie is nog een 12-34. Van de 12-36 weet ik niet of die gaat passen in combinatie met de Deore derailleur. (geen idee wat voor type het precies is). De derailleur zelf lijkt niet versleten.

Heeft iemand advies voor me?
AndreM schreef: Een bereik van 43 tandjes als ik het goed uitgerekend heb.
Alleen het bereik dat je hier uitrekent zegt alleen iets over wat voor achterderailleur je nodig hebt, niks over hoe zwaar of licht je fiets trapt.

Daarvoor kun je beter zoeken op 'cadanstabel' of 'ritzelrechner' of sheldon brown's gear calculator.
Is er meerwaarde om op dit moment al te beslissen de cassette door eentje met een groter bereik te vervangen? Normaal gesproken ben ik een fietser die het meer van souplesse dan van kracht moet hebben. Belangrijkste doelstelling voor dit jaar is fietsen van Eindhoven naar Parijs. Kom je wel wat heuveltjes tegen meen ik.
22/32 is al echt heel erg licht. Bij 60 trapomwentelingen per minuut rijd je met dat verzet 5,1 km/u.

Op weg naar Parijs kom je inderdaad wat heuveltjes tegen maar niet meer dan dat. Het is niet alsof je over de Alpen heen moet. Afhankelijk van je route krijg je waarschijnlijk ook niks van de Waalse Ardennen mee. Blijven over wat heuveltjes in Noord-Frankrijk.
Geheel afhankelijk van je fitheid, hoeveelheid bagage en wat je met deze fiets wilt zou je ook nog een 11-30 of 12-27 cassette kunnen overwegen. 11-34 lijkt mij niet nodig, maar YMMV.
Shrek schreef:22/32 is al echt heel erg licht.
Op weg naar Parijs kom je inderdaad wat heuveltjes tegen maar niet meer dan dat. Het is niet alsof je over de Alpen heen moet. Afhankelijk van je route krijg je waarschijnlijk ook niks van de Waalse Ardennen mee. Blijven over wat heuveltjes in Noord-Frankrijk.
+1
Duidelijk... Bedankt!
Maar……om het toch iets ingewikkelder te maken;

Je wilt graag op souplesse fietsen, en als je dan de komende jaren wel heuvels of bergen gaat fietsen dan is een 12-34 cassette geen overbodige luxe op een 28" fiets. Ik zou er dan weer wel voor kiezen…tenzij je op het vlakke blijft, zoals de route naar Parijs!

advies geldt wel alleen als je toch je cassette gaat vervangen, anders eerst naar Parijs en dan keuze maken.

groet, BertV
Cassette wisselen is een fluitje van een cent. Veel prettiger dan altijd fietsen met een cassette met groot bereik is naar mijn mening dan ook om te fietsen met een klein bereik, maar afgestemd op de reis. Dit geeft kleine stapjes tijdens het schakelen, nagenoeg altijd een prettig verzet.
Exact de versnellingen die op mijn fiets zitten (42 jr, 187cm, 73kg), en inderdaad, 22-32 is heel prettig licht, je komt er met een normale ongetrainde conditie iedere helling mee op.
Je kunt in feite zo langzaam fietsen dat met dit verzet dat eerder je balans (omvallen) een probleem wordt dat de helling op zich.
Ik sjouw overigens nooit meer dan 15kg mee, dat is wel belangrijk om te weten.

En even lopen kan natuurlijk ook altijd nog als het recht omhoog gaat, desnoods.
Ik zou het gewoon proberen, en dan conclusies trekken. Grote kans dat de 11-32 er gewoon op blijft zitten...
Ik heb nu als kleinste binnenblad 24T en als grootste 30T op 28" banden- simpelweg omdat mijn derailleur kooi groter niet aankan. Doch als mijn cassette aan vervanging toe is wil ik er een extra lange kooi op met achter 12/13 -36 - simpelweg omdat ik daarmee iedere heuvel opkan. En ze in de UK altijd heerlijke stijgingspercentages hebben maar ook bij langere klimmen in bijvoorbeeld Frankrijk zou ik voor mezelf een groter bereik prettig vinden.

Vind de tip - eerst naar Parijs uitproberen en daarna aanpassen wel een goede doch houd er dus rekening mee als je naar groter wil achter je je derailleur of tenminste de kooi voor een lange slag zult moeten vervangen.
Ik zou in dit geval eerder voor een kléiner bereik kiezen, bijvoorbeeld een 12-27T cassette, of nog kleiner. Een en ander natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden (fysieke gesteldheid, preferenties, bagage).

En als de tijd daar is, zou ik grotere voorbladen monteren. Die kleine voorbladen hebben voordelen voor MTB-gebruik die op een 28" toerfiets niet tot nauwelijks gelden, terwijl grotere bladen heel andere voordelen hebben die wél van toepassing zijn.
Je lichtste verzet is inderdaad al heel licht en licht genoeg tenzij je niet sterk bent en met veel bagage in Wales wilt fietsen. Het genoemde voordeel van kleinere stapjes bij een cassette van bijvoorbeeld 12-27 zie ik niet zo. Met 9 speed zijn die stapjes al niet heel groot, en met kleinere stapjes moet je in de heuvels weer vaak over meerdere tandwielen schakelen. Kleine stapjes zijn fijn voor polderaars, maar daar buiten vind ik het zelf alleen maar onhandig.
Het gaat overigens niet alleen om het lichtste verzet, maar ook over de andere. een 11t is hopeloos zwaar en gebruik je denk ik nooit, dus dat is een weggooide overbrenging. Dat loopt ook niet mooi. Iets van 13-34 zou veel fijner zijn, maar ja dat is niet stoer voor de meeste Shimano klanten.
13-34 kun je waarschijnlijk prima zelf samenstellen.

Die 11T als kleinste krans heeft nut bij kleine voorbladen (waar we zeker met trends als 2x11 en 1x11 MTB aandrijving nog niet vanaf zijn) in combinatie met kleine (26") wielen om op het vlakke en in afdalingen nog een beetje snelheid te kunnen maken.
Die kleine voorbladen hebben voordelen voor MTB-gebruik die op een 28" toerfiets niet tot nauwelijks gelden, terwijl grotere bladen heel andere voordelen hebben die wél van toepassing zijn.
Ben erg benieuwd naar wat volgens jouw dan de voordelen zijn.

Ik heb er zelf redelijk grote buitenbladen opzitten (48/ 38/ 24) en zal als ze aan vervanging zijn toch echt naar kleiner gaan (denk nu aan 44, 34, 22 of 20). Ben geen sterke klimmer en vind het prettig mijn heuvel/ bergenbereik ruim te hebben). En steeds cassette wisselen daar ben ik niet van.
Inge1 schreef:als je naar groter wil achter je je derailleur of tenminste de kooi voor een lange slag zult moeten vervangen.
Een derailleur die een 32 kan hebben, kan ook wel een 34 aan.
Even opletten dat ketting lang genoeg is en niet kruisschakelen (maar dat doe je sowieso liever niet)
Inge1 schreef: [grotere bladen]
Ben erg benieuwd naar wat volgens jouw dan de voordelen zijn.
Groot-groot loopt mooier en slijt minder dan klein-klein.
Wim schreef:Het genoemde voordeel van kleinere stapjes bij een cassette van bijvoorbeeld 12-27 zie ik niet zo. Met 9 speed zijn die stapjes al niet heel groot, en met kleinere stapjes moet je in de heuvels weer vaak over meerdere tandwielen schakelen. Kleine stapjes zijn fijn voor polderaars, maar daar buiten vind ik het zelf alleen maar onhandig.
Kleinere stapjes betekent ook dat je meer verzetten hebt die je effectief gebruikt, slijtage wordt verdeeld over meerdere kransjes.

En de 11-13-15-17-19 of 11-12-14-16-18 stappen die je in 11-32 of 11-34 cassettes vindt vind ik toch best groot als je op de weg fietst.
Wim schreef:Het genoemde voordeel van kleinere stapjes bij een cassette van bijvoorbeeld 12-27 zie ik niet zo. Met 9 speed zijn die stapjes al niet heel groot,
Dat zie ik toch iets genuanceerder.
Stapjes in cassettes gaan namelijk altijd in hele tandjes. In het middenbereik van rond de 17 à 21 tandjes hebben niet-wielrencassettes altijd stapjes van 2 of 3 tandjes.
Op deze pagina:
http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:712598
zien we rechts in beeld dat de 11-32 -cassette kransjes van 16, 18, 21 tandjes heeft, dus de eerste stap van 3 is tussen 18 en 21.
De cassette 11-34 heeft kransjes van 15, 17 en 20 tandjes, dus de eerste stap van 3 is tussen 17 en 20, ietsje nadeliger. Bovendien heeft deze casette geen 12 maar stapt van 11 naar 13, wat overigens een beperkt nadeel is voor op vakantie.
Alle voordelen hebben dus ook nadelen.

Alles bij elkeaar zou ik hier toch voor de cassette met 32 kiezen omdat kennelijk niet zeker is of de derailleur geschikt is voor een 34 en dit naar Parijs zeker geen probleempunt is.

Zelf samenstellen van een cassette is ook gemakkelijk, als je maar heel precies weet wat je moet doen, geen foutjes maakt in de schakelcodes, handig bent en toch meer betaalt.
shrek - dank voor een klein beetje toelichting.

Als ik voor mezelf spreek dan verslijt ik liever ietsje vlugger mijn tandwielen. Fiets nu op het vlakke ook niet vaak voor groter dan 38T.
Wim schreef:Kleine stapjes zijn fijn voor polderaars, maar daar buiten vind ik het zelf alleen maar onhandig.
Het gaat overigens niet alleen om het lichtste verzet, maar ook over de andere. een 11t is hopeloos zwaar en gebruik je denk ik nooit, dus dat is een weggooide overbrenging. Dat loopt ook niet mooi. Iets van 13-34 zou veel fijner zijn, maar ja dat is niet stoer voor de meeste Shimano klanten.
Met soortgelijke inzichten besloot ik 5 jaar terug om zelf een 9-delige cassette samen te stellen, met 13t als kleinste en 34t als grootste kransje. Daartussen wilde ik kleine stapjes tussen de 'polderverzetten' en grotere stappen daarbuiten.
Leon schreef:
Wim schreef:Het genoemde voordeel van kleinere stapjes bij een cassette van bijvoorbeeld 12-27 zie ik niet zo. Met 9 speed zijn die stapjes al niet heel groot,
Dat zie ik toch iets genuanceerder.
Stapjes in cassettes gaan namelijk altijd in hele tandjes. In het middenbereik van rond de 17 à 21 tandjes hebben niet-wielrencassettes altijd stapjes van 2 of 3 tandjes.
Op deze pagina: http://www.rosebikes.nl/artikel/shimano ... aid:712598
zien we rechts in beeld dat de 11-32 -cassette kransjes van 16, 18, 21 tandjes heeft, dus de eerste stap van 3 is tussen 18 en 21.
De cassette 11-34 heeft kransjes van 15, 17 en 20 tandjes, dus de eerste stap van 3 is tussen 17 en 20, ietsje nadeliger.
In de cassette die ik samengesteld heb, worden pas voorbij 23t de stappen groter dan 2 tandjes. Tussen haakjes staat steeds het verschil tussen de verzetten in procenten (bv. van 13t naar 15t: (15-13):15 = 13,3).

13 (13,3%) 15 (11,8%) 17 (10,5%) 19 (9,5%) 21 (8,7%) 23 (11,5%) 26 (13,3%) 30 (11,8%) 34

Vóór heb ik een triple van 22 - 32 - 44 bij een wielmaat van 26 inch. Op steile hellingen hoef ik nu ook met veel bagage niet snel af te stappen (ik dreig pas om te vallen onder de 3,5 km/u) en op vlakke trajecten vind ik altijd wel een prettig verzet. Snelheden boven de 35 km/u kan ik met het zwaarste verzet niet meer bereiken, maar dat vind ik geen groot bezwaar (al zal een ouderwetse fietsenmaker mij wel uitmaken voor zo'n malloot die een beetje koffie gaat zitten malen). Bergafwaarts ga ik al vrij snel remmen (op een ligfiets kwam ik regelmatig boven de 70 km/u, maar op een rechtopfiets vind ik snelheden boven de 50 km/u niet safe meer voelen). Alleen op polderwegen met windkracht 8 in de rug, wanneer het weinig moeite kost om 40 km/u te halen, zal ik een zwaar verzet missen. Dat offer ik graag op voor verzetten die ik veel vaker kan gebruiken.
keesswart schreef:13 (13,3%) 15 (11,8%) 17 (10,5%) 19 (9,5%) 21 (8,7%) 23 (11,5%) 26 (13,3%) 30 (11,8%) 34
Het geniale geheim, oeps daar gaat het geheim :oops: :wink: , is natuurlijk dat je met een 13 begint.