Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overschoenen - Forum Wereldfietser

Overschoenen

Iemand een tip voor echt waterdichte overschoenen? Waarmee ik uren door de regen kan fietsen en droge voeten hou? Ik wil mijn fietsschoenen met spd en voeten droog houden dus sealskin sokken is geen optie.
Heb twee paar neopreen overschoenen geprobeerd maar dat levert zeiknatte voeten, waardeloos dus...
Wil ook graag dat ze iets ademen/isoleren

Ik vond als mogelijke oplossing de Gore bikewear universal city overschoen maar die is afschuwelijk duur. Hier iemand ervaring met dit product?

dank voor tips/ reacties!
Ik gebruik Vaude regenoverschoenen/schoenkappen, goedkoop en effectief, tegen regen. Ze ademen echter niet, maar daar heb ik (wellicht door de wat losse pasvorm?) geen nadeel van ondervonden.
Waterdicht, ademend én isolerend is niet voor weinig geld te combineren.
Dikkere wollen sokken icm water-en winddichte hoes lijkt me een goed(koop) alternatief.
@Georg, dank voor reactie. Heb je de gaiter overschoen van vaude?
Geen idee hoe ze heten, zijn ook alweer 4 jaar oud, de collectie kan wel weer anders zijn nu. Ik zie op de site van Vaude verschillende overschoenen.
Had jij ook de neopreen-overschoenen van SealSkinz, cosnemo? Dat is inderdaad een waardeloos product. Maat L, die geschikt zou moeten zijn voor schoenmaat 43 tot maat 46, paste met geen mogelijkheid over mijn schoenen van maat 43 heen. Bij een vriendin met schoenmaat 37 pasten ze perfect. Maar inderdaad: bij de eerste regenbui had ze volledig doorweekte voeten.

Ik ben erg tevreden over mijn regenbroek en -jas van Vaude, dus was nu ook van plan hun overschoenen te proberen. Tips over welke de fijnste zijn zouden ook bij mij zeer welkom zijn.
Ik heb al weer een paar jaar deze: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=497
Ze zijn goedkoop, licht en compact - en ze houden je voeten droog. Ze zijn niet ademend, dus transpiratie kan een probleempje worden. Ik draag ze over mijn Shimano Goretex fietsschoenen, omdat die wel droog blijven, maar als ze nat worden wel heel koud worden.
Word jij nat omdat,
1. Water van broek loopt naar de sokken en dan in de schoenen - gebeurt bij lange regenritten of door de diepe plas rijden
2. Water komt door de zool ventilatie gaten/ spd platje
3. Water komt door de overshoen
mijn overschoenen zijn van BBB en van AGU, het neopreen neemt gewoon vocht op en houdt het vast ze worden loodzwaar. Ik weet eigenlijk niet of er ook water via spd plaatje binnensijpelt maar verwacht dat niet omdat mijn bovenvoet/ tenen het kledeernats zijn, kon laatst echt veel water uit het teengedeelte van m'n sokken knijpen.

Inderdaad zouden de niet ademende vaude overschoenen met extra dikke sokken ook een oplossing kunnen zijn, heel hard fietsen doe ik toch al niet als het regent want dan drijf ik alsnog vanbinnen uit m'n regenpak uit :|
Tijdens de wintertocht Sealskinz overschoenen gedragen, de grootste maat (XL) past over mijn mounainbikeschoenen heen. Voordeel: je kunt dan gewoon met SPD rijden. Nadeel: je moet ze echt strak om de schoen heen doen, als er een kleine opening is kan het water er van onderaf doorheen spatten. Deze zijn niet van neopreen maar gewoon waterdicht. Bij stevige buien houd ik droge voeten, bij echt de hele dag in de regen moet ik er toch ook waterdichte sokken bij aandoen. R.
Misschien niet helemaal wat jij zoekt, en we hadden ook geen fietsschoenjes, mmar afgelopen september gezocht naar betaalbare overschoenen die niet van neopreen waren en gewoon over je normale wandelschoenen heen kunnen. uiteindelijk gevonden bij de anwb winkel (+/- 15 euro). Hebben ons op onze tocht prima droog gehouden (2 hele dag regen, en wat halve dagjes). Ze blijven niet super zitten als je er veel mee gaat lopen, maar prima voor op de fiets! Wij hebben ze ook gebruikt smorgens bij nat gras de tent opruimen en dat heeft onze schoenen droog gehouden (daarna aan de fietstas gebonden om uit te druppen en dan kan je zand en restjes gras er zo af kloppen).
Ja dat is ook een voordeel van waterdichte overschoenen tegen dat natte gras, toen al werd dat neopreen zeiknat. Heb tot nu toe geluk gehad dat ik weinig regen heb gehad onderweg, maar als ik straks 6 weken weg ben dan kan ik daar niet meer op rekenen :lol:
We nemen op onze Europese tochtjes van twee weken, steeds deze wegwerp-overschoenen mee als een soort noodvoorziening voor als het zou regenen. Bij gebruik met klikpedalen snijden we er een opening in aan de onderzijde. Ze zijn voorzien van een elastiek aan de bovenzijde, en zijn goed dicht. Er komt wel condens aan de binnenzijde condens in, maar dat is niet te voorkomen denk ik.

Voordeel is dat ze licht en klein opvouwbaar zijn, en ze zijn bij enigszins verstandig gebruik, enkele dagen te gebruiken.

Afbeelding

Pieter
Waar koop je die wegwerp overschoenen ??

Gr. Leo Jansen
Gevonden in China.
http://www.aliexpress.com/item-img/Disp ... 67190.html

Kost niet veel, $ 6,99 voor 10 paar. Gelijk maar besteld.

Gr Leo Jansen
Dus binnenkort worden toertochtjes behalve met lekke binnenbanden en energiereepwikkels, ook "uitgepijld" met wegwerpoverschoenen.
Die wegwerpschoentjes hadden ze hier ook bij de halfords in September. Toen iets van 3 euro ofzo? Weet niet meer of je dan meer paar krijgt.
cosnemo schreef:mijn overschoenen zijn van BBB en van AGU, het neopreen neemt gewoon vocht op en houdt het vast ze worden loodzwaar. Ik weet eigenlijk niet of er ook water via spd plaatje binnensijpelt maar verwacht dat niet omdat mijn bovenvoet/ tenen het kledeernats zijn, kon laatst echt veel water uit het teengedeelte van m'n sokken knijpen.

Inderdaad zouden de niet ademende vaude overschoenen met extra dikke sokken ook een oplossing kunnen zijn, heel hard fietsen doe ik toch al niet als het regent want dan drijf ik alsnog vanbinnen uit m'n regenpak uit :|
De kracht van neopreen zit in het kunnen opnemen van water en vasthouden van warmte, niet voor niets wordt dit door duikers en surfers gebruikt om langer boven of onder water te blijven zonder al te veel af te koelen. Het laagje water wordt door het lichaam verwarmd. Daar is bij die overschoenen geen sprake van.

Het beste is niet te gaan fietsen, elk materiaal wat je gebruikt zal ervoor zorgen dat transpiratie moeilijk of niet wegkan met als resultaat dat je het na verloop van tijd toch koud krijgt. Als je fietst in buiig weer dan doe je het beste helemaal niets om je schoenen, door fietsen fiets je je sokken en schoenen zo weer droog (en de rest ook). Anders zijn die plastic zakken nog niet eens zo'n gek idee. (over duurzaam hebben we het nu even niet)
Ik heb al van alles geprobeerd, maar d'r was altijd iets aan. Ofwel waren de overschoenen niet waterdicht, ofwel gingen ze razendsnel stuk etc.

Wat ik nu doe is plastic zakjes over mijn sokken trekken voor ze de fietsschoen in gaan. Beter nog: eerst plastic zakjes over mijn blote voeten, dan sokken, dan weer plastic zakjes, dan fietsschoenen. Dan maakt transpiratie noch regen de sokken nat, waardoor ze goed blijven isoleren.

Mijn schoenen worden wel nat, maar dat deert me niet. Het gaat er uiteindelijk om dat ik droog blijf. Dat die schoenen nat zijn ... ze kunnen er wel tegen, net als mijn SPD-pedalen.

Misschien ligt het aan mijn voeten - ik zou ze het eens moeten vragen - maar dit systeem is verrassend comfortabel. Ik heb nog niet het gevoel gehad dat ze zwemmen in de transpiratie.

En ik zal het maar meteen toegeven: de zakjes in kwestie zijn de buit van misdaad. Ik jat ze in de supermarkt, waar ze bij de groenten hangen. Ik troost me met het idee dat ik ze opwaardeer: van wortels en spruitjes naar voeten.