Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post een foto van je zadel - Forum Wereldfietser

Post een foto van je zadel

Er was al een topic waarin mensen hun vakantiefiets lieten zien en een topic waarin mensen hun tent lieten zien en nu is er ook een topic waar je je zadel kan showen :)

Ik ben benieuwd op welke zadels veel wereldfietsers rijden. De Brooks B17 is erg populair maar ik hoor soms ook over carbonnen zadels , leren Gilles Berthoud zadels , Lepper zadels en een enkeling rijd op een gel zadel.

Maak een schatting hoeveel kilometers je erop gereden hebt en zet dat erbij. Je mag je fiets ook op de foto zetten als je ook maar een close up van het zadel erbij maakt.




Ik zal beginnen.

Ik heb een Brooks B135 op mijn Batavus Favoriet.
Nog geen 500 km mee gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb een Brooks B190 op de Trek Farley.
Nog geen 200 km mee gereden.

Afbeelding


En ik heb een Brooks B67 Select welke ik nog niet op mijn Cannondale Badboy gemonteerd heb. Ik heb een Thudbuster verkocht met een adapter en zadelklem en nu wacht ik tot mijn nieuwe bestelde zadelpen binnen is. Die zou volgende week binnenkomen. Hier zijn vast wat foto's maar ik zal nieuwe posten zodra hij gemonteerd is.

Afbeelding

Afbeelding

De B67 Select ziet er nu nog wat bleek uit omdat het leer niet gekleurd is maar na een paar jaar krijgt het zadel patina en ziet hij er veel mooier uit. Ik heb al foto's gezien op internet van B17's Select zadels die heel mooi verkleurd waren. Ik heb er al 1 dun laagje Proofide op gesmeerd en hij is nu al ietsjes donkerder van kleur geworden.
grappig....dat ene zadel herken ik...
zal vanmiddag ook foto maken
Afbeelding

Brook B67 (dames, pre-aged), 14.000 km

Afbeelding

Brooks B17, 17.000 km. Iemand een idee hoe die afgebroken klinknagel te vervangen?
Hoi Arno,

Dat kan met een popnagel. Niet zo mooi, maar wel de enige haalbare oplossing heb ik proefondervindelijk mogen ervaren. Eventueel kan ik dat wel voor je doen.

Bert
Lepper zadels en een enkeling rijd op een gel zadel.
Zou ik die enkeling zijn..? Ik weet zeker van niet hoor :shock:
Ong. 10.000km op verschillende fietsen.

Afbeelding
Hoi,
Ik rijd op een gelzadel met gleuf in het midden, 10 euro destijds (jaar geleden?) bij de Aldi. Inmiddels meer dan 10.000 km op gereden. Nog steeds niet het ideale zadel, maar dit was na 4 probeersels de minst slechte.

De reden dat ik geen Brooks koop?
- geeft af (en ik gebruik mijn fiets ook met mijn goede broek voor woon-werkverkeer)
- nat na een regenbui (en mijn gelzadel poets ik zo droog)
- zwaar

Groet, Petra.
Ik vind gel zadels zelf ook lekker zitten alleen zijn ze best kwetsbaar , als je fiets een keer verkeerd valt en je hebt een scheurtje in het zadel dan wordt die scheur steeds groter totdat je hem weg kunt gooien. Echt zonde is dat want dat heeft me al 2 zadels gekost :(
Verder zijn het fijne zadels.

Dat een Brooks afgeeft klopt dat heb ik vaker gelezen. Maar alleen de zwarte zadels. Honey en naturel geven niet af. Maar ik draag nooit witte broeken dus is het niet erg als ze afgeven :)

Nat mag een Brooks nooit worden , tenminste je moet niet op een nat zadel gaan rijden dan gaan ze heel snel doorzakken. Oudere Brooks zadels hebben daar minder last van las ik eens.

Zwaar zijn ze wel ja dat is wel een nadeel.
mijn gelzadel bevriest steeds met dit weer. needless to say dat dat niet lekker zit

ik heb het standaart prutding dat bij mijn fiets kwam
op de gewonen fiets heb ik momenteel het originele zadel. het sq lab zadel is versleten...

Afbeelding

Afbeelding

op de planet zit carbon

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

net als het stuur dus

Afbeelding


op de mtb ook carbon maar dan anders....

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

en het versleten zadel van sq lab....

Afbeelding
Mooie zadels nobbiomatic vooral die eerste carbon.

Valt daar met gewone kleding langere afstanden op te fietsen of heb je een fietsbroek met padding nodig ? En zit het hard of veert het carbon toch een beetje mee ?
@dennis

ik fiets 70 km per dag. ongeacht de fiets. als je van carbon naar een gewoon zadel gaat is het net of je verdrinkt..

fietsen doe ik met spijkerbroek of met fietsbboek met gelpadding
carbon geeft niet mee, het is gewoon een houten plank waar je op zit zeg maar..maar je voelt precies waaar je zitbotjes zitten en das een voordeel. de eerste dagen is het even wennen, daarna wil je niet meer anders (in mijn geval) kan geen brooks tegenop... :twisted:

sq lab heeft ongeveer 25ooo eropzitten geloof ik
Okeej :)

Met gel zadels krijgen sommige mensen in de zomer als het erg warm is een broeierig gevoel omdat plastic zadels geen zweet kunnen afvoeren hoe zit dat met carbon ? Dat neemt ook geen vocht op , maar zal toch wel wat meer ventilatie bieden denk ik omdat je niet in het zadel wegzakt ?
met carbon heb ik daar geen last van..maar ik zit natuurlijk niet de hele tijd op het zadel...voordeel van carbon is wel dat het niet stroef is met name op de planet is dat fijn om je gewicht te verplaatsen
@arnob

Zonde dat die klinknagel is afgebroken zeg :(

Zit die B67 nog lekker ? Moet die niet een beetje opgespannen worden of is de schroef al op z'n einde gedraaid ?
arnob schreef:Brooks B17, 17.000 km. Iemand een idee hoe die afgebroken klinknagel te vervangen?
Die klinknagels kun je los kopen, per type zadel geloof ik weer verschillend, een beetje schoenhersteller zou die er weer in moeten kunnen zetten, kijk eens bij http://hollandbikeshop.com/fietsaccesso ... ietszadel/
@Dennis: ik denk ook dat die B67 flink is doorgezakt maar de berijdster is een andere mening toegedaan.
En die klinknagel van de B17: ik heb ook nog een foto van een nieuwe Fjallravenbroek die door dat ding finaal aan flarden is gereten toen ik er achter bleef hangen bij het afstappen ..

@Peter: dank voor de tip. Daar ga ik even achteraan.
Mijn schoenhersteller en mijn zadelmaker konden er niets mee, het probleem is dat je de klinknagel van binnenuit plat moet slaan en dat daar in de neus absoluut geen ruimte voor is. Ik heb het gerepareerd met een popnagel (ook wel blindklinknagel genoemd):
Afbeelding
Bert van Sprang schreef:[…] popnagel (ook wel blindklinknagel genoemd)
Precies andersom, dus.
Omdat mijn zadel ook wel wat liefde kon gebruiken, heb ik her en der wat info gezocht en onderstaande is denk ik de meest uitgebreide tot nu toe. Je hebt er zelfs geen schoenmaker voor nodig. https://livingwiththewebers.com/art/ref ... her-saddle

hier overigens mijn oude Brooks B66 (+40.000km) al is dat niet meer te lezen. De klinknagels zijn wel aan vervanging toe, anders wordt het nieuwe broeken kopen ben ik bang.

Afbeelding
Mijn SQlab 602 - 16 cm breed. Of het de active of Active DS is geen idee.

Bevalt tot op heden erg goed - vooral het verlaagde voorstuk vind ik erg plezierig

Afbeelding