Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumregels wijzigen: Peiling - Forum Wereldfietser

Forumregels wijzigen: Peiling

Forumregel aanpassen?

Keuze 1: Zo laten als het is
24%
28
Keuze 2: Aanpassen zodat reageren mag
75%
87
Keuze 3: Ik heb een ander voorstel, zie hieronder
1%
1

Dankzij Sander lijkt de peiling weer op ons forum te werken.

In dit topic hebben we discussie over of we de forumregels voor het Te Koop/ Te ruil subforum moeten aanpassen. Deze hele discussie staat hier.

Om mensen, die niet mee willen discussiëren, wel de gelegenheid te geven te stemmen heb ik een peiling (poll) gemaakt. Je hoeft slechts te klikken.

Keuze 1 is de huidige regel handhaven en daar ook strak op te modereren.
Opmerkingen en/of uitspraken over de aanbieder, de kwaliteit en/of prijs zijn niet toegestaan. Bij overtreding van deze regel, dan wordt je post zonder bericht (PB) verwijderd en krijg je een waarschuwing. Na meerdere waarschuwingen volgt een ‘ban’.

Keuze 2 is de regel wat losser te maken en reacties wel toe te staan.
De vraagprijs bepaal je zelf. Maar wees je er wel van bewust dat als je een niet reeële prijs vraagt, hier reactie op kunnen komen. Idemdito over de kwaliteit. Reken erop dat uitspraken als 'de beste, mooiste, etc.' ge-challenged zullen worden.

Keuze 3 is geen van beide, maar ik heb wel een voorstel zie reactie.

Ladies and gentlemen: Cast your vote!
Nog even een keertje onder de aandacht.
Laatste keer onder de aandacht. Je kunt nu nog stemmen.
Dit weekend maken we de balans op.
Ik ben het met de grootste groep eens...maar om ook weer wat ruimte op de site te creëren zou het handig zijn als je iets te koop aan bied je dit ook weer zelf kan verwijderen na verkoop. Dit scheelt "mij" als bezoeker veel ergernis als ik denk hé dat is interessant en bij de laatste regel lees "verkocht"! En de forum beheerder hoeft niet overal een "slotje" voor te zetten scheelt ook weer werk. En wat heb je aan 76 pagina's "te koop" waarvan er misschien 20 gevuld kunnen worden met nog actueel te verkopen dingen??
Dit was mijn aandeel in de peiling.

Johan Berends
De uitslag van de peiling is dat ongeveer driekwart van de mensen kiest voor de aanpassing van de regels. Daarom worden de advertentieregels aangepastin:

Prijsstelling en woordgebruik
Je bent vrij om je eigen prijs te bepalen en de bewoording om het product aan te prijzen. Hou er rekening mee dat Wereldfietsers kritisch volk zijn. Een (te) hoge prijs kan betekenen dat iemand een goedkopere of vergelijkbare prijs meldt. Ook het gebruik van superlatieven (‘beste’, ‘mooiste’, etc.) kan reacties uitlokken.

Reacties op advertenties
Reageren op de advertentie kun je doen als je verduidelijking van het aangebodene wilt hebben, of een andere vraag over het product hebt. Als het een relevante vraag is, dan is de verkoper verplicht hier antwoord op te geven (binnen afzienbare tijd, maximaal een week). Gebeurt dit niet, dan heeft de moderator het recht de advertentie te verwijderen. Blijkbaar is de verkoper dan niet meer geïnteresseerd in de verkoop.
Het handelen en/of het doen van de aankoop dient te gebeuren via PB en/of email.

@Johan: bedankt voor je suggestie. Wat jij wilt staat op het wensenlijstje voor de nieuwe site. Tot die tijd doen we het nog even op de oude manier.
Bizar dat van een club met bijna 3000 leden 112 stemmen bepalen of de regels al dan niet worden gewijzigd.
Ronald, je kunt er iets van vinden, maar door het woord bizar te gebruiken doe je de moderators en degenen die wel hebben gereageerd te kort.
Ronald van der Perk schreef:Bizar dat van een club met bijna 3000 leden 112 stemmen bepalen of de regels al dan niet worden gewijzigd.
Het leek me beter dan dat de moderators het alleen beslisten. En van die 112 weten we niet enens wie echte leden zijn :wink:

Hoe zou jij het willen doen (op een praktische manier) dan Ronald?
HansvanderVeeke schreef:
Ronald van der Perk schreef:Bizar dat van een club met bijna 3000 leden 112 stemmen bepalen of de regels al dan niet worden gewijzigd.
Het leek me beter dan dat de moderators het alleen beslisten. En van die 112 weten we niet enens wie echte leden zijn :wink:

Hoe zou jij het willen doen (op een praktische manier) dan Ronald?
Stemming alleen voor leden en het onderwerp breed onder de aandacht brengen bij onze leden door b.v. iedereen een persoonlijke email te sturen.

Overigens voel ik mij zeer betrokken en heb meegestemd
Ronald van der Perk schreef:Stemming alleen voor leden en het onderwerp breed onder de aandacht brengen bij onze leden door b.v. iedereen een persoonlijke email te sturen.
Je bedoelt dus een agendapunt voor de ledenvergadering?
Ronald van der Perk schreef:Bizar dat van een club met bijna 3000 leden 112 stemmen bepalen of de regels al dan niet worden gewijzigd.
In welke mate zijn de forumregels relevant voor degene die nooit op het forum posten en er mogelijk zelf niet lezen?

Renaat
Renaat - als je nooit leest en/ of post - wat heb je er dan aan om lid van een forum te zijn?

Lees dit niet als kritiek maar gewoon als een vraag.

Heb trouwens ook gestemd (#2) - als lid, poster en lezer :wink:
@ Ronald van der Perk en Leon

Ook op een ledenvergadering beslist een (zeer) klein van de leden over de regels voor de niet aanwezige rest...
Zo werkt het vrijwel altijd binnen een vereniging: In principe heeft iedereen stemrecht en daarmee invloed, in de praktijk (en zeker op een ledenvergadering) gebeurt dat alleen door de actieve leden.
Inge1 schreef:Renaat - als je nooit leest en/ of post - wat heb je er dan aan om lid van een forum te zijn?
Verenigingsleden, bedoelt-ie denk ik.

De enige juiste manier van peiling is natuurlijk die, waar het gewenste resultaat uit voortrolt.

Wat mij wel enigszins verrast, is dat in het bijbehorende discussietopic menigmaal een mening als zijnde die van "de zwijgzame meerderheid" werd opgevoerd, terwijl hier bij stemming die toch tot een duidelijke minderheid bleek te behoren.
Even los van de vraag of de doelgroep de verenging is of de forumgebruiker, een poll met 113 reageerders op een populatie van 3000 is helemaal niet zo onbetrouwbaar als je zou denken.

http://www.journalinks.be/steekproef/

91% betrouwbaarheid lijkt me helemaal niet dramatisch voor een niet existentiele vraag die 1. niet opgevolgd hoeft te worden en 2. teruggedraaid kan worden. Zeker als de resultaten dusdanig een richting op zijn en de spreiding minder dan 50% zijn.


=> ik breng dit overigens in als opmerking, niet als waardeoordeel. Ik vind dit soort dingen altijd interressant. Zo was ik verbaasd dat het toenemen van de populatie op een gegeven moment niet meer relevant is en dat je vaak met relatief lage respons meer kan zien dan je denkt, zeker als de uitslag heel duidelijk is.
Even voor de duidelijkheid:
* ik ben blij met de uitkomst, dat er meer dan 100 stemmers waren en dat de uitkomst een overtuigende meerderheid behaald is,
* ik wil de moderatoren bedanken voor alle geduld en moeite,
* ik vind het houden van een poll onder de forumgebruikers een goed idee, hoewel de ledenvergadering uiteraard formeel ook correct was geweest,
* ik hecht in dit onderwerp minder waarde aan de mening van verenigingsleden die anders nooit op dit forum komen,
* ik hecht meer waarde aan de mening van leden die de moeite nemen op op een stemknopje te klikken dan aan leden die dat niet de moeite waard vinden.
Inge1 schreef:Renaat - als je nooit leest en/ of post - wat heb je er dan aan om lid van een forum te zijn?

Lees dit niet als kritiek maar gewoon als een vraag.

Heb trouwens ook gestemd (#2) - als lid, poster en lezer :wink:
Ik meende te begrijpen dat Ronald van der Perk verwees naar het aantal leden van 'de Wereldfietsers'.

Maar zelf als dat niet het geval zou zijn, dan nog moet het aantal mensen die één of enkele keren op een forum komen en daarna nooit meer niet onderschat worden. Zeker als er geen beleid is om op regelmatige basis het bestand van 'forumleden' op te kuisen is het niet uitzonderlijk dat er een verschil is tussen actieve forumleden (die echt lezen of deelnemen) en leden op papier van een factor 10 of meer.

Renaat