Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tikken in de fiets. Gisteren frame bijna in twee. - Forum Wereldfietser

Tikken in de fiets. Gisteren frame bijna in twee.

Het gaat over mijn stadsbarrel maar dacht het toch even onder de aandacht te brengen. Mocht het onder een verkeerd topic staan; sorry. Kletspraat vind ik het niet. Maar moderatoren mogen hun gang gaan.
Tikken en kraken in fietsen .... Het gebeurt. Ik was wat laks. Heb niet na 2 weken tikken bedacht om serieus op zoek te gaan naar de oorzaak. Met als resultaat dat ik gisteren mijn fiets toch wel erg vond zwabberen na een minimale manoeuvre, afstapte en ontdekte dat de zadelbuis bijna in de las boven de trapas op 1 cm door was.
De moraal van het verhaal moge duidelijk zin. Tikken, ratelen, vreemd zoemen en watnogmeer heeft een oorzaak. Best de moeite waard om die op te zoeken.
Overigens, goed begin van het jaar toch? Op tijd afstappen om mogelijke ellende voor te zijn.
Loes.
Kom je gelukkig op tijd achter Loes. Je had een nare val kunnen maken als het frame breekt. Ben blij dat je niets overkomen is.

En nu? Laat je het lassen? Of moet er een nieuwe fiets komen?
Ik koop een nieuwe tweedehands! Lassen is ook zoiets. Niet iedereen kan dat en het blijft een C-merk fiets met een mankement. Denk ik.
Had inderdaad goed fout kunnen gaan. Had en kunnen.
Zeker een goed begin van het jaar Loes, op tijd afgestapt en erger voorkomen! De beste wensen voor 2016 en dat het engeltje maar op je schouder mag blijven zitten.

Op naar een nieuwe a-citybike :D
Zeker een nuttige melding.
Ik heb zelf in mijn studententijd ook deze las kapot gehad. Het was zomaar op een middag dat ik van college naar huis fietste en het voelde alsof ik flink wat gedronken had. Dat was helaas niet zo, maar de las was helemaal door.
Zwaar kracht zetten was niet meer zo'n goed idee, maar op mijn plaat ging ik er niet van en ik heb de fiets nog zeker een jaar (niet dagelijks) in gebruik gehad.
Leon
Leon, toch. Wat zou Marten hier wel niet van zeggen?
Het zou Marten jeuken tenzij de fiets door hem gebouwd was.

Denk ik.
eindgebruiker schreef:Leon, toch. Wat zou Marten hier wel niet van zeggen?
Hij zou vragen of ik goed genoten had van dat jaar dronken fietsen :D
(Nee, het was geen fiets van hem. Het was een fiets die ik bij een LFB voor een tientje of vijftien gulden gekocht had. De rechtercrank was ook gaar maar die heb ik voor HFL 7,50 laten vastlassen aan de trapas. Het was gelukkig allmaal in Eindhoven, dus bij gebrek aan afdalingen zal ik nooit boven 25 km/u zijn gekomen.)
Dat is een mooi einde van je stadsbarrel, Loes. Hier gaat 'dukteep' niet meer helpen.
Jaren geleden zat ik zelf op een stadsfiets die in elkaar zakte. Ik maakte gelukkig een redelijk zachte landing op een rustig fietspad, terwijl de boodschappen die ik net in de stuurkrat had gestopt, alle kanten oprolden. Het was een paar honderd meter van mijn huis. Blijkbaar had ik net een pak muesli teveel gekocht om de voordeur nog rijdend te kunnen halen...
Succes met het vinden van een beter barrel! Maak wel even een proefrit met gespitste oren.
Vanavond nieuw stadsbarrel aangeschaft! Zonder barrel in Mokum is een ramp. Spatbord zit los, ketting kan strakker maar fietsen doet ie verder prima. Ik ben happy!
Travelmaster schreef:Het zou Marten jeuken tenzij de fiets door hem gebouwd was.

Denk ik.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 59#p189859
Hi hi. Laat deze discussie in het algemeen en Martens opmerking over gaten in het hoofd en iets met augurken in het bijzonder in mijn geheugen gegrift staan! Echt hoor, ik was al een keer eerder op onderzoek gegaan naar de oorzaak van de tik (iets met de trapas, ketting?) maar nooit aan het frame gedacht. Wanneer ik Marten zie, ga ik 'm zoenen. Mag hij bij deze gewaarschuwd zijn ;-)
eindgebruiker schreef:
Travelmaster schreef:Het zou Marten jeuken tenzij de fiets door hem gebouwd was.

Denk ik.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 59#p189859
Hahah, die was ik alweer vergeten:).