Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem (advies + te koop gevraagd) - Forum Wereldfietser

Tandem (advies + te koop gevraagd)

Mijn neefje en ik zijn een tijd geleden gaan fietsen met de tandem.
Nu willen we samen naar Parijs (met gidsje Benjaminse) fietsen in april. Opmerking: hij heeft een handicap, heeft zelf een driewieler (ik vind het persoonlijk een gevaarlijk ding), kan niet op een gewone fiets, maar achterop een tandem lukt wel, hij hangt er gewoon nogal scheef op. Die driewieler is niet geschikt voor onze trip.
Ik dacht een Hase Pino te huren, zodat hij niet naar mijn rug moet kijken en hij vooraan kan zitten, dan heeft ie misschien minder het gevoel dat hij maar moet volgen. Dit kost voor een week wel al best veel en dan ben je verbonden aan de verhuurperiode.

Mijn ouders denken eraan een 'normale' tweedehandstandem te kopen zodat we wat oefendagen kunnen houden. Die Hase Pino huren kan ook voor een dag, maar het is wat ver weg, dus toch uitgesloten. Ik ga even uitkijken naar een tweedehands, anders wordt het toch die Pino.

Vind je voor 800 euro een ok-tandem? Waar moet ik extra op letten t.o.v. een gewone fiets? Ik las eens iets over een sleeprem? Welke remmen heb je best?
Ik zag een Dawes tandem die er meer uitziet als racefiets..is dit stevig genoeg? Ik ga proberen weinig mee te nemen, maar ik heb toch wel extra gewicht bij. We gaan kamperen en nemen dus ook kampeergerief mee.

Mijn neefje is eigenlijk geen neefje meer, maar 1m 72, ik ben 1m64. De stoker is dus groter dan de kapitein. Ga ik wat vinden? Meestal zie ik dit andersom.

alvast bedankt voor suggesties!
Jutta
Het probleem met veel tandems is dat ze niet erg stijf zijn. En dat is zeker voor het rijden met bagage toch wel erg belangrijk.

Elke goede rem is volgens mij ook geschikt voor de tandem zolang men geen lange afdalingen doet waarin men bijna continu moet remmen. In dat geval is er het risico op oververhitting (met alle bijhorende negatieve gevolgen).

Renaat
quote="Juut"

> Nu willen we samen naar Parijs (met gidsje Benjaminse) fietsen in april.
Dat is best vroeg in het voorjaar, al lijkt het met de temperaturen van tegenwoordig allemaal wel mee te vallen.

> Mijn ouders denken eraan een 'normale' tweedehandstandem te kopen
> zodat we wat oefendagen kunnen houden.
> Die Hase Pino huren kan ook voor een dag, maar het is wat ver weg,
> dus toch uitgesloten.

Vooraf eens een tandem huren, wat voor een dan ook, is denk ik toch een goed idee. Ofwel je weet een boel meer van wat niet moet ofwel je hebt de eerste leuke dag al te pakken!

> Vind je voor 800 euro een ok-tandem?
Dat is best lastig hoor, het lijkt me de limit voor een tweedehands.

> Waar moet ik extra op letten t.o.v. een gewone fiets?
Ga eens lezen op http://www.tandemclub.nl

> Ik las eens iets over een sleeprem? Welke remmen heb je best?
Voor de route benjaminse naar Parijs heb je echt geen sleeprem nodig.
Of er heuvels in zitten die trommelremmen riskant maken weet ik zo niet.

>Ik zag een Dawes tandem die er meer uitziet als racefiets..
> is dit stevig genoeg?
Dan zouden we even een modelnaam of plaatje moeten zien hier.

>Mijn neefje is eigenlijk geen neefje meer, maar 1m 72, ik ben 1m64.
> De stoker is dus groter dan de kapitein. Ga ik wat vinden?
> Meestal zie ik dit andersom.
Het lengteverschil is bij jullie maar klein. Het gewichtsverschil is interessanter, al heb ik wel eens een flinke (blinde) kerel van zeker 100 kilo achterop gezien bij een jongedame van zo'n 65 kilo. Ze had het gedurende deze groepsreis in de Cevennen (F) echter prima onder controle.

Alvast veel voorpret gewenst.
bedankt voor het advies van tandemclub.nl Leon

>Ik zag een Dawes tandem die er meer uitziet als racefiets..
> is dit stevig genoeg?
Dan zouden we even een modelnaam of plaatje moeten zien hier.

Dit is de tandem, maar de verkoper antwoordt niet meer (i.v.m. maat) dus misschien is ie al verkocht.
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 88931.html


Deze zag ik ook nog
Trek 100

Dawes

Dawes

Vittorio
Juut schreef:Dit is de tandem, maar de verkoper antwoordt niet meer (i.v.m. maat) dus misschien is ie al verkocht.
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 88931.html
Dat ziet er uit als een goede budgetkandidaat, of iemand hier of op de tandemclub moet je kunnen zeggen dat dit model te slap is voor jullie doel. Ik vind hem wel wat te duur, al is dat sterk afhankelijk van de staat van onderhoud.

Andere kandidaten:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... -inch.html
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... k-100.html
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... andem.html

Om te beginnen moet je het frame natuurlijk controleren. Daarna controleer je de rest. Ga er van uit dat er wat aan moet gebeuren en dat je een paar honderd euro kwijt bent om de fiets weer zo te maken dat hij beter is dan goed genoeg voor een ritje op zondag. Dat is een verkoper niet te verwijten want dat is vaak de reden dat fietsen worden verkocht.

Belangrijkste vraag is het achterwiel: als de spaakspanning verdwenen is moet het wiel herspaakt worden. Spaken zijn niet duur, maar een vakman vinden is wat lastiger. Als de velg al ver heen is door remslijtage ga je die ook vervangen. Dan ga ik er van uit dat de naaf nog goed is. De andere optie is om het je gemakkelijk te maken en gewoon een compleet wiel koopt bij een specialist.

Vervolgens komt de aandrijving: tandwielen en ketting moeten parijs natuurlijk wel halen. Als het allemaal vervangen moet worden heb je bij een tanden een flinke kostenpost.

Lees ook dit: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... s_koopt%3F

Afhankelijk van wat er mis is met het onderhoud ding je af op de vraagprijs of bedank je vriendelijk voor de ontvangst.

Zoek je ook in Nederland? In Nederland zijn nu eenmaal meer fietsen dus ook meer kans op een goede.

De exacte wielmaat staat niet in de advertentie vermeld. Ik weet niet veel van Dawes, dus misschien is er niets aan de hand. Exotische wielmaten zou ik minder waarderen, ook voor als je de fiets later weer doorverkoopt. 559 en 622 zijn de standaard maten waar gemakkelijk banden en velgen voor te vinden zijn, deze getallen staan op velg en band.
Ik heb een Trek tandem van hetzelfde type (de types T50 - T100 - T200 werden gemaakt in 1993 en 1994 en hebben hetzelfde frame, enkel de onderdelen verschillen).

Het frame is stijver dan veel tandems die nu gemaakt worden en is alleszins stijf genoeg om met bagage te fietsen. Wij hebben er al meerdere fietsvakanties (met kampeerspullen) mee gemaakt en de fiets geeft geen krimp.

Het zwakke punt van deze fiets zijn de velgen. Veel velgen (Matrix) vertonen barstjes rond de nippels en bij mij was dat ook het geval. Ik heb nieuwe wielen aangeschaft.

Deze tandems werden geleverd met Sansin naven en een 7-speed cassette (geen schroefpinion) waarvan het kleinste kransje op het freewheel wordt geschroefd om de cassette te borgen. Deze naaf heeft ook een schroefdraad om een sleeprem te monteren. De originele Arai drumbrakes worden al jaren niet meer gemaakt maar SJS Cycles heeft een alternatief, de Karasawa drum brake, die budgetvriendelijk is

Het zijn 28 inch wielen en er passen maximum 45 mm banden in het frame (50 mm is heel nipt, 1 mm speling langs elke kant). De timing chain wordt gespannen met een excenter van het wedgetype.

Let er bij aankoop op of er voldoende ruimte is tussen het frame en het zadel van de stoker om eventueel een verende zadelpen (Thudbuster) te monteren. Op een tandem is dit voor veel stokers wel nodig om comfortabel te fietsen.

Let ook goed op de staat van het balhoofd. De maat 1 1/4 voor een vork met draad wordt blijkbaar alleen nog gemaakt door Chris King en Cane Creek en zijn best prijzig.

500 euro lijkt mij ook een normale prijs voor deze fiets.

Bart
Ik zou ook zeker meer informatie over de Vittorio opvragen. Mits deze goed onderhouden is en je erop past. Degelijk gemaakte fietsen en stevige wielen.

Member Marten van tandemclub.nl kan jou wellicht goed helpen:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/membe ... file&u=595
Friso* schreef:Ik zou ook zeker meer informatie over de Vittorio opvragen. Mits deze goed onderhouden is en je erop past. Degelijk gemaakte fietsen en stevige wielen.

Member Marten van tandemclub.nl kan jou wellicht goed helpen:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/membe ... file&u=595
Word ik geroepen? :wink:

Tsja, wat kun je verder nog toevoegen aan wat al gezegd is. Persoonlijk zou ik voor de Dawes Double Edge kiezen als er flink wat gewicht mee moet. Die heeft 26" wielen (mountainbikemaat) die bij gelijk gewicht sterker zijn dan 28" wielen. De Vittorio is onverwoestbaar en is ook weer een stuk zwaarder. Daarbij oogt de Vittorio als een exemplaar met een vrij kort achterframe. Nu is die 1.72 meter van de stoker niet extreem lang maar als hij dan 'opgepropt' achterop zit werkt het ook niet.

De Doubel Edge heeft verder ook (mechanische) schijfremmen dus heb je nooit last met oververhitte velgen. En je kunt er nog een velgrem als derde rem op zetten want de bevestigingspunten zijn gewoon aanwezig. Je kunt er dus zelfs vier remmen op zetten :lol:

Naast de technische staat van de fiets is de maatvoering naar ons idee het belangrijkste bij je keuze. Want een fiets kan nog zo mooi en/of voordelig zijn: een fiets die duidelijk te kort, te laag of te hoog is zal nooit lekker rijden. Meer lezen? Zie http://www.tandemclub.nl/maatvoering-van-een-tandem.
Huren - kopen - huren -kopen - verhuurder die niet wil verhuren omdat hij ons niet verzekert als we naar het buitenland gaan

en nu willen mijn ouders toch kopen. Ik heb ze kunnen tegenhouden om direct een nieuwe Hase Pino te kopen, maar nu zagen ze deze:


http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... systemmail


Een oude Pino, waar moet ik extra op letten in vergelijking met een gewone fiets?
Is deze prijs ok? Mij lijkt het aan de hoge kant, maar ik zie zelden pino's tweedehands en op een Duitse site vond ik er enkel die nog duurder waren (en toch ook wel al ouder).

Moet ik hier een extra rem bij laten plaatsen? (sleep?)

Bedankt!
Ik ga de fiets morgenavond bekijken.
Mooie tandem, zo'n Haase Pino !!
Je kunt alleen niet zoveel bagage meenemen, maar dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn :D

Laat nog eens weten of het wat geworden is :wink:
Juut schreef: Een oude Pino, waar moet ik extra op letten in vergelijking met een gewone fiets?
Is deze prijs ok? Mij lijkt het aan de hoge kant, maar ik zie zelden pino's tweedehands en op een Duitse site vond ik er enkel die nog duurder waren (en toch ook wel al ouder).
Hoewel ik niet kan inschatten hoe oud de fiets is en in welke staat deze zich bevindt lijkt de vraagprijs me niet bijzonder hoog.

In een oververzadigde markt van tweedehands koerfietsen, trekkingfietsen, ... zijn er vaak koopjes te doen. Maar bij tweedehands velomobielen, Bromptoms, Hase Pino's, ... speelt die oververzadiging niet. Dit soort fietsen blijven ook tweedehands behoorlijk hun waarde houden. (Bij velomobielen gaat dat zelf zo ver dat voor sommige modellen de tweedehandsprijs nauwelijks verschilt van de nieuwprijs omdat de wachtlijst voor sommige modellen erg lang kan oplopen.)

De enige onderdelen die fundamenteel anders zijn dan gewone fietsen is het stuurmechanisme, het systeem om de fiets te delen en de stoeltje.
SanderZ schreef: Je kunt alleen niet zoveel bagage meenemen, maar dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn :D
Dat klopt enkel voor deze Pino in de huidige toestand. Een Pino kan dusdanig uitgerust worden dat er in het totaal twee grote Ortlieb-tassen met Rack-pack en 4 kleinere Ortlieb-tassen. Dat lijkt me in de meeste gevallen voor twee personen ruim voldoende.

Renaat
Voor een oude pino is deze vraagprijs zeker niet hoog, ze zijn tweedehands zeldzaam en doorgaans vlot verkocht. Het is dan ook een fantastische, maar erg prijzige fiets.

Waar je vooral op moet letten is de trapas en de vrijloop waardoor er asynchroon getrapt kan worden en de persoon voorop zijn benen stil kan houden terwijl de ander doortrapt. De belasting op de trapas kan vrij hoog zijn waardoor daar wel eens speling in kan komen, ook de vrijloop is relatief kwetsbaar. Op dit punt zijn geen standaardonderdelen toegepast, vervangen hiervan is daardoor behoorlijk kostbaar. Houd er rekening mee dat alles wat specifiek hase is, zoals bijvoorbeeld het stoeltje, bij vervanging flink in de papieren loopt.

Remmen, versnellingen, wielen, voorvork e.d. zijn standaard en daardoor voor normalere prijzen eenvoudiger te vervangen.
We hebben hem gekocht!
Ik vond het testritje al zeer fijn: zowel vooraan, als achteraan.
Ik post weldra een foto van onze Parijstrip.
Erg bedankt voor de adviezen!
Juut schreef:We hebben hem gekocht!
Ik vond het testritje al zeer fijn: zowel vooraan, als achteraan.
Veel plezier met de fiets en tijdens de trip. De kans dat je spijt krijgt van de aankoop acht ik erg klein. En als het toch niet blijkt te bevallen geraak je deze fiets zo weer kwijt aan dezelfde prijs.

Renaat
Juut schreef:We hebben hem gekocht!
Ik vond het testritje al zeer fijn: zowel vooraan, als achteraan.
Ik post weldra een foto van onze Parijstrip.
Heel veel plezier ermee. Wij hebben al jaren een Hase Pino en fietsen er heel wat mee af. Het leuke is dat wij beiden regelmatig wisselen van plek. Meeste kilometers zit ik achterop maar ook regelmatig voorop. Door die andere houding gebruik je andere spieren en kun je langer doorfietsen. En je bekijkt de wereld ook anders :D

Ik kon de advertentie niet meer bekijken maar was het een Pino met naafversnelling, kettingen rechts en velgremmen of een Pino met derailleur, schijfremmen en kettingen links en rechts?
Ligger schreef:
Wij hebben al jaren een Hase Pino en fietsen er heel wat mee af. Het leuke is dat wij beiden regelmatig wisselen van plek. Meeste kilometers zit ik achterop maar ook regelmatig voorop. Door die andere houding gebruik je andere spieren en kun je langer doorfietsen. En je bekijkt de wereld ook anders :D
We gebruiken hem vooral met kinderen, maar zo af en toe kunnen we regelen dat we er met z'n tweeën op uit gaan en dan wisselen we ook geregeld van positie. Dat is ideaal! Haast ongemerkt maak je veel grotere afstanden.
Ligger schreef:
Juut schreef:We hebben hem gekocht!
Ik vond het testritje al zeer fijn: zowel vooraan, als achteraan.
Ik post weldra een foto van onze Parijstrip.
Ik kon de advertentie niet meer bekijken maar was het een Pino met naafversnelling, kettingen rechts en velgremmen of een Pino met derailleur, schijfremmen en kettingen links en rechts?
Hallo, het is een Pino met maguraremmen en derailleur, echt een ouder model met de krommende zadelbuis.
We fietsten van Dinant naar Any-Martin-Rieux, de volgende dag naar Laon en onderweg naar Pierrefonds merkte ik dat de achterrem (oude magura hs33) het niet meer deed. Het regende al de hele dag dus ik dacht dat het daaraan lag. Remblokje en velg schoongemaakt, aan rode wieltje gedraaid..geen verandering. Omdat het al 16u30 was, we helemaal doorweekt waren, ik geen contact kreeg met fietsenmaker, noch heil vond op google, hebben we fiets gestald en ons naar hotel laten brengen. Verder fietsen durfde ik niet met nog wat afdalingen in vooruitzicht.
Dag nadien bleek de vervangfiets (ouders en snelle oplossingen) te groot. Mijn vader fietste nog stukje met neefje, maar we beslisten dan maar te stoppen.
Spijtig, maar het was verder wel erg leuk. 175km op 3 dagen met neefje die nooit meer reed dan 35km. Zojuist ook ritje gemaakt met mijn vriendin (toch erg anders dan met iemand die zeer snel verkrampt en bagage)en ze was helemaal fan en wil deze week nog een tweedaagse doen via knooppunten. Fan van de pino. Nu magura wat beter leren kennen zodat ik niet meer hetzelfde aan de hand heb. Echt klimmen vond ik wel moeilijk..soms hebben we moeten duwen..
[Img]
https://www.dropbox.com/sc/zo61gup4dpmn ... -HJh3bz7ca[/img] fiets en neef, hij wil snel de Vennbahn wil doen :) Parijs laten we even
Dat klinkt als best balen.
Wat blijkt er mis te zijn geweest?
Ik ben geen magurakenner, maar had er geen V-brake voor tijdelijk opgepast?
Volgende keer de vraag stellen op dit forum. Wie weet wonen er wel wereldfietsers met magurafietsen daar in de buurt, kunnen we via onze snelle thuiscomputers beter googelen naar dealers of kunnen we wel vertellen wat je kunt doen.