Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff ombouwen naar Gates tandwiel - Forum Wereldfietser

Rohloff ombouwen naar Gates tandwiel

Ik heb de hand weten te leggen op een mooie nieuwe Rohloff naaf met een wiel erom. Vandaar zat ik wat na te denken wat ik er eventueel mee zou willen doen. Een fiets met riemaandrijving bouwen leek me leuk, maar wat blijkt, ik vond het volgende stukje tekst op de site van Bongers:
Doe-het-zelvers LET OP! Zelf je eigen Rohloff-fiets van ketting ombouwen naar tandriem is met de standaard verkrijgbare onderdelen niet mogelijk. Rohloff beschikt als enige over de benodigde 'carriers' waarmee een Gates tandwiel passend gemaakt kan worden op een Rohloff-naaf. Rohloff verkoopt deze koppelstukken niet los!
Iemand hier ervaring mee? Ik heb het artikelnummer wel kunnen vinden, maar inderdaad nergens online verkrijgbaar. Vreemd toch eigenlijk dat dit niet zou kunnen? Of zijn er wel fietsenmakers/specialisten die het wel los kunnen verkrijgen?
Al bij Vakantiefietser.nl geprobeerd? Is ook Rohloff dealer.
is je frame wel geschikt voor een riem?
Of hier :

http://www.bibikes-rohloff-pinion-beltd ... 57-carrier

Om garantie te blijven houden bij Rohloff, moet je volgens mij wel aangeven welk frame je gaat gebruiken ( voldoende stijf )
Toegestane frames van fabrikanten zijn :

http://www.gatescarbondrive.com/Manufac ... d%20Models
Top, bedankt voor de reacties. Indien ik dit ga doen, koop ik uiteraard ook een compatible en goedgekeurd (die lijst had ik inderdaad al gezien) frame voor het project. Ik zit te denken aan een Tout-terrain Amber Road. Eerst nog eens kijken naar alle kosten en haalbaarheid. Het zou voor een nieuwe voor mijn vrouw zijn, die nu naar volle tevredenheid op een VSF TX400 rijdt, voornamelijk woon-werk.

Dus nodig:
Carrier voor Rohloff
Achtertandwiel Gates CDC 22T
Voortandwiel Gates CDC 55T
Riem CDC blue CDC
Snubber

Is al gauw €300. Eens vergelijken met kosten voor kettingaandrijving versus de slijtage. Iemand hier al ervaring met praktische levensduur van de riem en tandwielen?
Als ze een nieuwe vsf t-belt koopt kan je de rohloffnaaf daar in hangen. Wel met wat aanpassingen en zonder garantie des rohloffs.
Ik vind het leuk om zelf te bouwen, heb ik veel meer eer van dan een kant-en-klare fiets. Het moet ook nog een beetje leuk blijven qua kosten en dat probeer ik met zelf doen te realiseren+goed zoeken voor mooie dealtjes.

Wat ik ook kan doen is wel een riem-compatibel frame kopen en dan toch eerst met ketting gaan rijden zodat het eventueel later nog eens omgebouwd kan worden naar de riemaandrijving. Rohloff met ketting zal de ketting allicht alweer langer meegaan dan nu op de derailleurversnelling.
Als je voor ToetTerren kiest dan kan je tandwiel maar 50t groot zijn voor anders loopt-ie tegen het freem. Je zou dan 20 achter moeten hebben voor de normale rohloff verhouding en dan zit je aan een kutmaat kwa tandriem. Dat is ook nog even een puntje dat niet alle riemlengtes even goed verkrijbaar zijn.
Met ketting heb je daar idd geen gedoe mee en ToetTerren is altijd een goede keuze.
Nuttige info, dank je. Het wiel met Rohloff dat ik binnenkort binnen krijg komt oorspronkelijk van Rose, is nooit gebruikt en er hangt een 28" Mavic velg om. Schijven ben ik sowieso al voorstander van sinds ik ze zelf op mijn fiets heb en om eerlijk te zijn ben ik agnostisch t.o.v. velgmaat omdat ik verwacht dat we Europa er niet mee uit gaan - en dan nog. Een frame waar dan 28" met dikke ballonbanden in kan, feitelijk een 29'er, is dan die Tout-terrain Amber Road.

Ik zou natuurlijk het wiel nog om kunnen spaken naar 26", maar dat vind ik dan ook weer zonde.
Als het een Rosewiel is dan wil je het wschlk toch overspaken omdat ze daar de gewoonte hebben om er telegraafpalen (swg 12 dik, niet butted) in te zetten onder het motto "lekkerstevig" en die willen je flens nog wel eens kapot trekken.
Rohloffnaven mogen alleen op dezelfde wijze worden gespaakt als dat ze zaten, ook als dat helemaal fout was.
Ik zal er eens naar kijken als ik het hier heb. Kan het zo niet met zekerheid zeggen. Als het meezit AWG14/2.0 DT Swiss Champion zoals op de blackwater 3 fiets van Rose. Daar is niks mis mee natuurlijk. Ik kan het altijd even laten nakijken door een wielenman.

Hier een foto:
Afbeelding
De eerste sprockets van Gates waren van alu. Die hielden het niet lang uit. Alu nokken voor de passing op de Alfine naven waren veel te zacht. Nu is alles RVS. De cdc riem houdt al 5 jaar. Wel de spanning op peil houden. Je kunt al een app voor je mobiel downloaden om daarmee de spanning te meten.
Ik begrijp niets van de noodzaak van CDX riemen.
Hij is goed gespaakt alleen zitten de koppies verkeerd om.
dan is tie toch niet goed gespaakt? :?:
Net het hele verhaal van Thorn gelezen over de Rohloff naven, uit "Living with a Rohloff", inclusief hun mening over de riemaandrijving en die is niet mals!
Goed is dat ie niet kruist boven de schroef; dat de koppies van de spaak naar buiten of naar binnen zitten is in de praktijk een beetje bijzaak. Bij Rohloff gehen ze trotzdem ganz uber den Roten als ze zoiets zien.

Dus als er een Duitser in je schuilt, dan is het idd niet goed. :|
Marko schreef:Goed is dat ie niet kruist boven de schroef; dat de koppies van de spaak naar buiten of naar binnen zitten is in de praktijk een beetje bijzaak. Bij Rohloff gehen ze trotzdem ganz uber den Roten als ze zoiets zien.

Dus als er een Duitser in je schuilt, dan is het idd niet goed. :|
Maar als je dan gaat omspaken beschadig je de flens aan 2 kanten en wordt hij weer zwakker (toch?). Wat is dan wijsheid? :lol:
Het is ooit vanuit Duitsland verordonneerd dat de naaf op precies dezelfde manier wordt ingespaakt als dat-ie zat. Dus in dit geval met de spaakkoppies aan dezelfde kant als nu.
Ik heb behoorlijk wat affiniteit met Duitsland en ben ooit opgeleid als werktuigbouwkundig ingenieur. Maar zo strikt in de leer, neen :lol:
Overigens als ik in de handleiding kijk is ook het kruisen boven het boutje alleen bij 24" en kleiner niet toegestaan. Kijk als ik de naaf los had gekocht zou ik het netjes volgens het boekje doen, maar ik vertrouw erop dat het zo ook gewoon goed is.

Plan gaat voorlopig richting wat sneller afbouwen en qua frame wat scherper budget met een tweedehands Intec T8. Dus ook gewoon ketting. Eventueel kan dan over een tijdje wanneer het budget het toelaat alsnog een luxer frame gekocht worden, indien nodig. Dan kan ik de overweging riem nog eens de revue laten passeren.