Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Nallo 2 vragen - Forum Wereldfietser

Hilleberg Nallo 2 vragen

Hoi,
Via Marktplaats heb ik een Hilleberg Nallo 2 gekocht. Volgens de verkoper drie keer gebruikt. Daarom zijn de scheerlijnen (nog) niet bevestigd maar wel los bijgeleverd. Nu zijn er een paar rare dingen waarbij ik hoop dat jullie misschien achtergrond of oplossing weten:
-Hoe kan ik de scheerlijnen op de juiste manier bevestigen zodat afstand e.d. goed zijn afgesteld
- Bij de scheerlijnen zijn metalen lijnhouders bijgeleverd: hebben jullie een advies hoe ik deze het beste kan gebruiken.
Weet een van jullie welke versie of bouwjaar Nallo 2 de volgende aspecten heeft:
-Geen rits aan het “voeten eind “
-Twee gelijke tentstokken (De Huidige Nallo 2 heeft een langere stok aan de voorzijde)
Bedankt voor jullie hulp!
Zeefiets schreef:Hoi,
Via Marktplaats heb ik een Hilleberg Nallo 2 gekocht. Volgens de verkoper drie keer gebruikt. Daarom zijn de scheerlijnen (nog) niet bevestigd maar wel los bijgeleverd. Nu zijn er een paar rare dingen waarbij ik hoop dat jullie misschien achtergrond of oplossing weten:
1-Hoe kan ik de scheerlijnen op de juiste manier bevestigen zodat afstand e.d. goed zijn afgesteld
2- Bij de scheerlijnen zijn metalen lijnhouders bijgeleverd: hebben jullie een advies hoe ik deze het beste kan gebruiken.
Weet een van jullie welke versie of bouwjaar Nallo 2 de volgende aspecten heeft:
3-Geen rits aan het “voeten eind “
4-Twee gelijke tentstokken (De Huidige Nallo 2 heeft een langere stok aan de voorzijde)
Bedankt voor jullie hulp!
1: Het maakt in principe niet uit.
2: Standaard levert Hilleberg kunstof spanner met rood koord. Als deze kleur anders is dan zijn het óf niet de originele scheerlijnen óf het is wel een heel oud model.
3: Geen enkel model van de Nallo serie heeft een rits aan het voeteneinde. Ze hebben allemaal een schuin aflopende binnentent zonder deur.
4: Is het wel een Nallo? Kijk eens wat er op het label bij de deur staat. Is het dak wel aflopend als de tent op staat?
Anders dan denk ik eerder aan een prototype, want de Nallo is gebaseerd op de Nammatj die wel gelijke lengte stokken heeft.

Heeft de verkoper ook verteld hoe oud de tent is? Want 3x gebruikt kan ook 3x de wereld rond geweest zijn.
jaccow schreef:
Heeft de verkoper ook verteld hoe oud de tent is? Want 3x gebruikt kan ook 3x de wereld rond geweest zijn.
Ik zag de advertentie en heb mailcontact gehad met de verkoper.
Die schreef dat hij hem ook via marktplaats had gekocht van iemand die hem 1 nacht gebruikt had op een reis in Australië. Bijzonder.
Verder zag ik op de foto's dat de ventilatie met rits in de binnentent aan de achterzijde niet aanwezig was. Op het label stond Nallo 2 maar het was een bruin leerachtig label wat volgens mij wijst op een oud model.

(Taalfoutje uitgehaald. Het was al laat. :shock: )
Het is inderdaad een knap oud model. Deze? http://www.trek-lite.com/index.php?thre ... llo-2.816/
Als het de Nallo 2 is in de link die Wim aanhaalt, dan is het idd een model dat al ongeveer tien jaar niet meer wordt gemaakt. Het opvolger model heeft twee stokken van verschillende lengte en is aan voeteneinde wat lager. Groot verschil is het gebruikte doek. In het nieuwere model is dat volgens mij Kerlon, dat dunner en lichter is, maar volgens vooral Duitse recensies op diverse outdoorsites ook kwetsbaarder, met name voor scheuren.
Als de tent echter weinig is gebruikt en nauwelijks in de zon heeft gestaan kan hij nog steeds erg goed zijn, ook al wordt de conditie van de siliconencoating is de loop der tijd minder, ook zonder uv-straling.
Ik heb een Nallo 2 uit 1997 met ruim 500 overnachtingen en in- en uitpak beurten achter de scheerlijnen. Die doet het nog steeds prima, ook onder slechte omstandigheden met veel regen en wind.
Of je een goede dan wel slechte koop hebt gedaan is dus vooral afhankelijk van de prijs die je ervoor hebt betaald en de huidige conditie van de tent, niet zozeer van het model.
Alfred schreef:
jaccow schreef:
Heeft de verkoper ook verteld hoe oud de tent is? Want 3x gebruikt kan ook 3x de wereld rond geweest zijn.
Ik zag de advertentie en heb mailcontact gehad met de verkoper.
Die schreef dat hij hem ook via marktplaats had gekocht van iemand die hem 1 nacht gebruikt had op een reis in Australië. Bijzonder.
Verder zag ik op de foto's dat de ventilatie met rits in de binnentent aan de achterzijde niet aanwezig was. Op het label stond Nallo 2 maar het was een bruin leerachtig label wat volgens mij wijst op een oud model.

(Taalfoutje uitgehaald. Het was al laat. :shock: )
Heb ook een Nallo 2 liggen met lederen Hilleberg label en 2 gelijken stokken, die is inmiddels meer dan 15 jaar oud. Geen idee wanneer ze zijn overgegaan naar stokken van verschillende lengte.

Zijn de elastieken waarmee de binnentent in de buitentent hangt nog goed en niet eenmalig rekbaar geworden?
Dat is ook een goede maat voor de leeftijd van de tent.

groeten,
Arnold.
Hoi,

Bedankt voor het meedenken. ik denk dat ik te luchthartig deze tent heb gekocht. ik heb onvoldoende doorgevraagd (dat is mijn verantwoording) de verkoper heeft mij in de waan gelaten dat het een recente tent was. kortom je leeft en je leert.
Neemt niet weg dat ik er nog steeds veel plezier van kan hebben.

Het is een Nallo 2 (volgens het label)
@Jaccow: bedankt voor de link, deze spanners heb ik inderdaad nodig maar er zijn andere bijgeleverd: ik zal kijken waar ik de "goede" spanners kan aanschaffen.
@ Alfred, bedankt voor je reactie: je bent slimmer dan ik :roll:
@ Wim, inderdaad, deze lijkt er sprekend op: de huidige modellen hebben aan het voeteneind een ventilatie mogelijkheid, mijn tent niet.
@Wimmo17: ik ben er inmiddels van overtuigd dat het een "oude" tent is, gelukkig kunnen ze wel wat hebben maar het haalt het plezier er een beetje vanaf. qua prijs: ik weet niet wat een goede prijs is voor een tent van deze leeftijd.

De elastieken ga ik nog controleren.
Vraag:
Hebben jullie een advies hoe ik de scheerlijnen het beste kan bevestigen?

Hartelijk dank!
Zeefiets schreef:de koper heeft mij in de waan gelaten dat het een recente tent was. kortom je leeft en je leert.
Neemt niet weg dat ik er nog steeds veel plezier van kan hebben.
Laat het een troost zijn dat ouderdom relatief onbelangrijk kan zijn voor een tent. Indien een tent in goede conditie wordt opgeslagen (droog en donker) is er nauwelijks sprake van slijtage. En naargelang het gebruikte materiaal en de omstandigheden kan enkele dagen in de felle zon staan even erg zijn als veel meer nachten gebruik.
M.a.w. gebruik en bewaring zijn belangrijker dan ouderdom. Je laatste zin hierboven kan dus perfect kloppen.

Renaat
Je gaat idd nog een hoop plezier beleven aan deze tent, die voor een persoon erg ruim en prettig is, voor twee personen nog goed bruikbaar. Verder is hij bijzonder stormvast, wel de achterkant naar de wind zetten...
Wat betreft de prijs die je hebt betaald: Kijk over een paar jaar eens hoeveel nachten je erin hebt geslapen en hoe veilig en comfortabel je dat hebt gedaan onder zware omstandigheden. Dan valt het bedrag per nacht waarschijnlijk erg mee. Wat heb je immers aan een tent die tijdens de eerste storm in Wales of op de Lofoten wegwaait en wellicht (ook) een paar honderd euro heeft gekost?

Scheerlijnen: vastknopen aan de ring aan de tent, spannertje met schuifgedeelte aan de kant van de haring.
Tip: De naden zou ik apart behandelen met 'siliconenkit' voor tenten (seam sealer oid).
Zeefiets schreef:Hoi,

Bedankt voor het meedenken. ik denk dat ik te luchthartig deze tent heb gekocht. ik heb onvoldoende doorgevraagd (dat is mijn verantwoording) de verkoper heeft mij in de waan gelaten dat het een recente tent was. kortom je leeft en je leert.
Neemt niet weg dat ik er nog steeds veel plezier van kan hebben.

Het is een Nallo 2 (volgens het label)
@Jaccow: bedankt voor de link, deze spanners heb ik inderdaad nodig maar er zijn andere bijgeleverd: ik zal kijken waar ik de "goede" spanners kan aanschaffen.
Vraag:
Hebben jullie een advies hoe ik de scheerlijnen het beste kan bevestigen?

Hartelijk dank!
Die stalen driehoeken om de scheerlijnen te spannen zijn ook gewoon goed, dat was bij dat bouwjaar. Gaan wellicht langer mee dan de plastic versie. :)

Even op een camping rondkijken hoe de scheerlijnen horen, of in een winkel waar een paar opstaan is misschien het makkelijkst.

veel kampeer plezier,
Even op een camping rondkijken hoe de scheerlijnen horen, of in een winkel waar een paar opstaan is misschien het makkelijkst.
Ik heb ook een oudere Hillibillie met die stalen driehoekjes. Overigens heb ik de scheerlijnen bijna nooit aan de tent vastgemaakt. Zonder lijnen staat de tent op een beetje beschutte plaats ook prima. Ik heb de noodlijnen met de haringen in een zakje met alu-karabiniers en de aan de uiteinden om ze snel aan de tent te kunnen bevestigen als het nodig is en te verwijderen bij vertrek. Zo heb ik nooit scheerlijnen die aan de tent vast zitten en in de knoop raken. Dat is best makkelijke bij het opzetten als het al donker is en ik moe ben.
Ik kan de scheerlijnen dan ook makkelijk aan elkaar bevestigen om een lange was-droog-lijn-tussen-bomen te maken. Opspannen kan dan met de spanners.

Veel plezier met je Hillibillie met ervaring :lol: